Памћење спорних легата прошлости или кад култура сећања устукне пред културом поништавања
Sažetak
Свакодневни живот испуњен је бројним сликама онога што је проминуло. Све оне, на различитим основама, остављају траг у времену и тако постају легати прошлости. Иако нам најчешће тај наслеђени корпус не прави проблеме како о пореклу тако ни о значењу, нити да ли ћемо га и како памтити, понекад се суочавамо са извесним нелагодама. Примера ради, наслеђе које баштини сећања на колонијализам и ропство, ратове, нуклеарне катастрофе радије бисмо заборавили. Рад трага за одговорима зашто одређени садржаји из прошлости опстају, а други нестају, као и када долази до промена њихове интерпретације. Наиме, развој информационих технологија и нових модела комуникација, поред многих предности, допринео је развоју једне можда не нове, али свакако упадљивије културе размишљања. Базирана на осуди и негирању, критици без могућности адекватне одбране, култура поништавања (или отказивања) присутна је у многим сферама савременог живота. Иако забрана специфичних форми уметничког изражавања има дугу историју, данас смо сведоци формирања покрета који се боре за различите видове цензуре, и што је интересантно – они више нису инструисани од стране владајућих структура, већ долазе из саме културе, науке и уметности. Оправдавајући их педагошким разлозима, исправљањем неправди и бригом о култури сећања, непријатни садржаји се избегавају, изложбе се отказују, а споменици се модификују, руше. Допринос уметника и научника ревидира се и оспорава. Из тога произлазе бројна питања. Које идеје инспиришу такве иконокластичке акције? Ко су актери укључени у ове праксе? Када је различитост постала проблем, где је нестао дијалог? Које су просторне, социјалне и политичке импликације ових трансформација? У околностима овако муњевитих друштвених промена и (ре)интерпретација, чак и у науци је све теже остати сталожен и објективан. Општа хајка, а понекад и масовна хистерија, потпомажу да се лако склизне у ревизионизам. Уместо да се фокусирамо на могућности које нам отварају различите вредности легата прошлости, чини се да идемо ка томе да ће свако наслеђе, пре или касније, бити спорно.
Reference
Anonim. (2018, Jun 28). Everyone Is Canceled. NY Times. Retrieved from: https://www.nytimes.com/2018/06/28/style/is-it-canceled.html>
Anonim. (2020, July 7). A Letter on Justice and Open Debate. Harpers. Retrieved from: https://harpers.org/a-letter-on-justice-and-open-debate>
Anonim. (2020, September 13). Edinburgh University Renames David Hume Tower over ‘Racist’ Views. BBC. Retrieved from: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-edinburgh-east-fife-54138247>
Anonim. (2020, September 30). The Philip Guston Show Should Be Reinstated. NY Times. Retrieved from: https://www.nytimes.com/2020/09/30/arts/design/philip-guston-shows-open-letter.html>
Anonim. (2020, September 13). Edinburgh University Renames David Hume Tower over ‘Racist’ Views. BBC. Retrieved from: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-edinburgh-east-fife-54138247>
Anonim. (2021, April 26). Gravity Is Racist? Sheffield Uni. Wants Disclaimers on Isaac Newton’s Theories, Says He Benefited from ‘Colonial Activity’. RT. Retrieved from: https://www.rt.com/uk/522155-isaac-newton-colonial-racist/>
Anonim. (2022, May 1). Delayed Philip Guston Show Opens, with a Note from a Trauma Specialist. NY Times. Retrieved from: https://www.nytimes.com/2022/05/01/arts/philip-guston-show-debate.html>
Anonim. (2022, January 5). Edward Colston Statue: Four Cleared of Criminal Damage. BBC. Retrieved from: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-59727161>
Anonim. (2022, February 23). Colston Statue Should Be Displayed in Museum, Public Says. BBC. Retrieved from: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-60247092>
Asman, J. (2011). Kultura pamćenja. Beograd: Prosveta.
Baddeley, A., Michael, E. W., Anderson, M. C. (2009). Memory. New York: Psychology Press.
Božić Marojević, M. (2015). (Ne)željeno nasleđe u prostorima pamćenja. Slobodne zone bolnih uspomena. Beograd: CMiH.
Burmah, L. S. (2021). The Curious Cases of Cancel Culture. Electronic Theses, Projects, and Dissertations. Retrieved from: https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd/1289
Cancel Culture. (n.d.) Merriam-Webster’s Online Dictionary. Retrieved on May 15, 2022 from: https://www.merriam-webster.com/dictionary/cancel%20culture>
Clark, M. D. (2020). DRAG THEM: A Brief Etymology of So-Called “Cancel Culture”. Communication and the Public, 5(3–4), 88–92.
Chisick, H. (2002). Ethics and History in Voltaire’s Attitudes toward the Jews. Eighteenth-Century Studies, 35(4), 577–600.
Edward Colston. Bristol’s Free Museums and Historic Houses. Retrieved on March 22, 2022 from: https://museums.bristol.gov.uk/narratives.php?irn=2374>
Elster, J. (1989). Social Norms and Economic Theory. The Journal of Economic Perspectives, 3(4), 99–117.
Hyegyu, L. et al. (2014). When Do People Speak Out? Integrating the Spiral of Silence and the Situational Theory of Problem Solving. Journal of Public Relations Research, 26(3), 185–199.
Johnson, D. (2020, September 24). Cancelling “Le Bon David”. Law & Liberty. Retrieved from: https://lawliberty.org/cancelling-le-bon-david>
Kuljić, T. (2006). Kultura sećanja. Teorijska objašnjenja upotrebe prošlosti. Beograd: Čigoja.
Kundera, M. (1995). Testaments Betrayed. London: HarperCollins.
Liessmann, K. P. (2022). Das Ende der Vernunft. Der Pragmaticus. Брутални трибунали политичке коректности: Погоди ко долази на вечеру! Превод на српски преузет са: https://www.rts.rs/page/oko/ci/story/3208/drustvo/4736364/cancel-culture-pogodi-ko-dolazi-na-veceru.html>
Márquez, G. G. (2003). Living to Tell The Talle. New Yortk: Vintage Books.
Mölder, B. & Simm, K. (2020). Disagreements: An Introduction. Trames: A Journal for the Humanities and Social Sciences, 24(3), 271–277.
Morgan, W. D. (2021). Cancel Culture in College: A Phenomenological Study to Define Cancel Culture in the College Generation. Senior Theses, University of South Carolina. Retrieved from: https://scholarcommons.sc.edu/senior_theses/479>
Ng, E. (2020). No Grand Pronouncements Here…: Reflections on Cancel Culture and Digital Media Participation. Television & New Media, 21(6), 621–627.
Noonan, P. (2019, March 7). Get Ready for the Struggle Session. Wall Street Journal. Retrieved from: https://www.wsj.com/articles/get-ready-for-the-struggle-session-11552003346>
Norris, P. (2020). Closed Minds? Is a ‘Cancel Culture’ Stifling Academic Freedom and Intellectual Debate in Political Science?. Harvard Kennedy School Working Paper No. RWP20-025. Retrieved from: https://doi.org/10.2139/ssrn.3671026>
Romano, A. (2020, August 25). Why We Can’t Stop Fighting about Cancel Culture. Vox. Retrieved from: https://www.vox.com/culture/2019/12/30/20879720/what-is-cancel-culture-explained-history-debate>
Saint-Louis, H. (2021). Understanding Cancel Culture: Normative and Unequal Sanctioning. First Monday. Retrieved from: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/10891/10177>
Timalsina, T. (2021). Why Rhodes Must Fall. Harvard Political Review. Retrieved from: https://harvardpolitics.com/rhodes-must-fall/>
Traverso, E. (2013). Istorija i sećanje: antonimski par?. U: R. Rädle i M. Pisarri (ur.), Mesta stradanja i antifašističke borbe u Beogradu 1941–44. Priručnik za čitanje grada (10–29). Beograd: Milan Radanović.
Tunbridge, J. E. & Ashworth, G. J. (1996). Dissonant Heritage: The Management of the Past as a Resource in Conflict. Chichester: J. Wiley.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293