Предизборна кампања у радио и ТВ програму на румунском језику Јавног сервиса Војводине

  • Laura G. Spariosu Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za rumunistiku
Ključne reči: предизборна кампања, јавни сервис, радио-програм, ТВ програм, румунски језик

Sažetak


Циљ овог рада је истражити на који начин се извештава о предизборној кампањи у радио и ТВ програму на румунском језику Јавног сервиса Војводине. У том смислу, анализирани су прилози на ову тему у 14 радијских и 14 ТВ централних информативних емисија емитованих марта месеца 2022. године. У истраживању је коришћена квантитативно-квалитативна метода анализе садржаја медијског дискурса и компаративна метода, а састављен је и кодни лист који обухвата следеће категорије: датум, медиј, трајање прилога, објављивање прилога (у предизборном блоку или ван блока), тема, ауторство, жанр, аудио-визуелна опрема, повод извештавања, локација, субјекат, персонализација субјекта, страначка припадност субјекта, назив партије субјекта, објекат, персонализација објекта, страначка припадност објекта, назив партије објекта, однос субјекта према објекту, начин оглашавања у кампањи, напомене. Анализа резултата показала је да је упркос тежњи новинара да благовремено информишу аудиторијум о активностима политичких странака, ово урађено путем једноставних форми, најчешће вести, без критичког приступа. Такође, највише простора уступљено је предизборној кампањи у Београду и другим местима у Србији, занемаривши Нови Сад и Војводину, као и места у којима је румунска заједница значајније заступљена. У анализираним прилозима најчешће се извештава о актуелним догађајима, са акцентом на активностима републичких функционера и кандидата на председничким изборима. Најзаступљенији политичар је Александар Вучић, а политичка партија СНС. Ово не можемо сматрати примером добре праксе из разлога што Јавни сервис мора бити у служби грађана који га оснивају и финансирају, а не само једне странке. Ипак, похваљујемо напор да се о кампањи извештава у оквиру изборног блока, чиме се спречава злоупотреба положаја и предупређује оглашавање званичника са позиције на власти.

Reference

Надзорни одбор за изборну кампању (2022). Предлог мера за поштовање једнакости кандидата у излагању њихових програма. Преузето са: http://www. parlament.gov.rs/gradjani/nadzorni-odbor-za-izbornu-kampanju/nadzorni-odbor-za-izbornu-kampanju.4523.html.

Регулаторно тело за електронске медије. (2022а). Препорука комерцијалним пружаоцима медијских услуга о начину понашања током изборне кампање. Преузето са: http://www.rem.rs/uploads/files/Izbori%202022/Preporuka%20za%20komercijalne%20PMU%20-%20Izbori%202022.pdf.

Регулаторно тело за електронске медије. (2022б). Закон о електронским медијима. Преузето са: http://www.rem.rs/sr/regulativa/zakonska-regulativa/zakon-o-elektronskim-medijima#gsc.tab=0.

Anđelković, N. (2022, 15. februar). Srbija i politika: za šta se sve glasa 3. aprila – raspisani izbori za predsednika, narodne poslanike i lokalne odbornike. Preuzeto sa: https:// www.bbc.com/serbian/lat/srbija-60376208.

Cotter, C. (2006). Discourse and Media. In: D. Schiffrin, D. Tannen, H. Ehernberger-Hamilton (Еds.), The Handbook of Discourse Analysis (416–436). Oxford: Blackwell Publishing.

Matić, J. (2007). Monitoring radio i TV programa Јavnog servisa Vojvodine. U: D. Valić-Nedeljković (ur.), Medijska sfera 2. Mediji o svakodnevici (monitoring Javnog servisa Vojvodine i regionalnih televizija) (15–31). Novi Sad: Novosadska novinarska škola.

Milić, V. (1978). Sociološki metod. Beograd: Nolit.

Miljević, M. I. (2007). Metodologija naučnog rada – skripta. Pale: Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.

O’Keeffe, A. (2006). Investigating Media Discourse. New York: Routledge.

Pralica, D. (2009). Analiza medijskog diskursa informativnog programa javnog radijskog servisa Vojvodine. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, XXXIV, 2, 83–94.

Pralica, D. (2010). Diskurs radija. Novi Sad: Media Art Service International.

Pralica, D. (2012). Koga je izabrala vojvođanska televizija? U: D. Valić-Nedeljković i D. Pralica (ur.), Medijska sfera 6. Koga su mediji izabrali… a šta su partije nudile? (16–37). Novi Sad: Novosadska novinarska škola.

Pralica, D. (2016). Analiza medijskog diskursa predizborne hronike u centralnim informativnim emisijama na prvim programima radija i televizije Vojvodine. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, XLI (1), 313–333.

Savić, S. (1993). Diskurs analiza. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Šinković, N. (2014). Rezultati monitoringa informativnog programa Radio Novog Sada Redakcije programa na mađarskom jeziku, „Délutáni Híradó” tokom predizborne kampanje za parlamentarne izbore 2014. godine. U: D. Valić-Nedeljković (ur.), Medijska sfera 7. Koga su mediji izabrali, a šta su partije nudile – medijski monitoring predizborne kampanje (78–85). Novi Sad: Novosadska novinarska škola.

Šinković, N. (2018). Izbori za nacionalni savet mađarske zajednice u medijima: malo o suštini, više o formi. U: D. Valić-Nedeljković (ur.), Monitoring izbora članova saveta nacionalnih manjina. Koga su mediji na jezicima manjina izabrali? (88–98). Novi Sad: Novosadska novinarska škola.

Таlbot, M. (2007). Media Discourse, Representation and Interaction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Valić-Nedeljković, D. (2008). Slika Kosova u dnevnim novinama u Srbiji. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, XXXIII (1), 281–299.

Valić-Nedeljković, D. (2010). Multijezični javni servis Vojvodine – izazovi i ograničenja. U: Lj. Subotić i I. Živančević-Sekeruš (ur.), Susreti kultura 1 (83–91). Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet.

Valić-Nedeljković, D. i Janjić, S. (2019). Diskursne strategije izveštavanja o izboru članova za nacionalne savete manjina u Srbiji: izborni ciklusi 2014. i 2018. Srpska politička misao, 64, 227–247.

Van Dijk, T. A. (Ed.). (1998). Ideology and Discourse: A Multidisciplinary Introduction (Vol. 1). London: Sage Publications.

Veljanovski, R. (2005). Javni RTV servis u službi građana. Beograd: Clio.

Zgrabljić-Rotar, N. (2007). Radio – mit i informacija, dijalog i demokracija. Zagreb: Golden marketing Tehnička knjiga.

 

Objavljeno
2023/04/06
Rubrika
Оригинални научни чланак