Модернистички и постмодернистички концепти рецепције Косовске битке у српском сликарству
Sažetak
Фокус овог рада представља теоријско разматрање естетско-стилске карактерологије теме Косовског боја у сликарству епохе српске модерне. Основна парадигма модерне, у оквирима ликовних уметности, манифестовала се тежњом за негирањем и одбацивањем традиције академизма, фактографског и миметичког. Као стално присутна интенција модерне, јавља се потреба за иницирањем и реализовањем авангардних садржаја, што је подразумевало одбацивање историјске тематике у уметности. Међутим, спецификум културно-историјских прилика у којима се конституисала српска модерна уметност условио је потребу за естетском комуникацијом са традиционалним. Околности у XX веку, у којима је српски народ и даље трагао за дефиницијом и потврђивањем националног и културног идентитета, супротно од иницијалних програма модерне, иницирале су појаву национално ангажованог сликарства. Као један од најзначајнијих историјских садржаја у оквирима српске модерне конституише се тема Косовског боја. У овом раду кроз теоријско-критичку анализу биће указано на квантитативно-квалитативне вредности слика са темом Косовског боја. Такође, анализира се већи број дела која се до сада нису појављивала у теорији и стручној литератури. Кореспонденција на релацији модернизам – традиционализам – национална тематика условили су плурализам модернистичких и постмодернистичких тенденција у представљању мотива на тему Косовског боја. У домену естетско-стилског одређења, сликарство са мотивом Косовске битке поларизовано је на фактографско-натуралистичко-миметичке тенденције, с једне, и симболистичко-експресионистичко-апстрактне, с друге стране.
Reference
Вулешевић, В. (1998). Драгутин Инкиостри Медењак. Београд: МПУ.
Живковић, С. (2005). Српско сликарство XX века. Нови Сад: Матица српска.
Јовановић, М. (1994). Ка почецима српског импресионизма. Зборник Народног музеја, ХV (2), 157–162
Констатиновић, Р. (2004). Философија паланке. Београд: Откровење.
Медаковић, Д. (1990). Косовски бој у ликовним уметностима. Београд: Српска књижевна задруга.
Мереник, Л. и Борозан, И. (2023). Надежда Петровић: модерност и нација. Београд: Народни музеј Србије.
Пијаде, М. (1967). Иван Мештровић и тежње за стилом у нашој уметности. У: Л. Трифуновић, Српска ликовна критика (259–274). Београд: Српска књижевна задруга.
Скоко, О. (2018). Васа Поморишац – од традиције до модерности. Зрењанин: Народни музеј.
Трифуновић, Л. (1969). Стара и нова уметност: идеја прошлости у савременој уметности. Зограф, 3, 39–52.
Трифуновић, Л. (1982а). Енформел у Београду. Београд: Уметнички павиљон „Цвијета Зузорић“
Трифуновић, Л. (1982б). Од импресионизма до енформела. Београд: Нолит.
Тубић, Д. (2016). Тематске и естетско-стилске особености српског „ратног сликарства“ од 1912 до 1918, књ. I. Косовска Митровица: Филозофски факултет.
Тубић, Д. (2021). Уметност српске сецесије. Косовска Митровица: Филозофски факултет.
Тубић, Д. (2023). Естетски антагонизми на релацији традиционализам-модернизам академизам-авангардизам у сликарству Васе Поморишца. Зборник Семинара за студије модерне уметности, 19, 29–39.
Denegri, J. (1997). Srpska umetnost 1950–2000: Osamdesete. Beograd: Orion art.
Denvir, B. (1992). Post-Impressionism. London: Thames and Hudson.
Frankastel, P. (2000). Impresionizam. Beograd: No Limit Books.
Rhodes, C. (1994). Primitivism and Modern art. London: Thames and Hudson.
Uskoković, Ј. (1979). Mirko Rački. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske.
Čelebonović, A. (1974). Ulepšani svet – Slikarstvo buržoaskog realizma od 1869. do 1914. Beograd: Jugoslavija.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293