Модернистички и постмодернистички концепти рецепције Косовске битке у српском сликарству

  • Dejan M. Tubić Filozofski fakultet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za istoriju umetnosti
  • Dušica S. Živanović Akademija tehničko-umetničkih strukovnih studija, Beograd
Ključne reči: Косовска битка, Косово поље, модерна, патриотски пејзаж

Sažetak


Фокус овог рада представља теоријско разматрање естетско-стилске карактерологије теме Косовског боја у сликарству епохе српске модерне. Основна парадигма модерне, у оквирима ликовних уметности, манифестовала се тежњом за негирањем и одбацивањем традиције академизма, фактографског и миметичког. Као стално присутна интенција модерне, јавља се потреба за иницирањем и реализовањем авангардних садржаја, што је подразумевало одбацивање историјске тематике у уметности. Међутим, спецификум културно-историјских прилика у којима се конституисала српска модерна уметност условио је потребу за естетском комуникацијом са традиционалним. Околности у XX веку, у којима је српски народ и даље трагао за дефиницијом и потврђивањем националног и културног идентитета, супротно од иницијалних програма модерне, иницирале су појаву национално ангажованог сликарства. Као један од најзначајнијих историјских садржаја у оквирима српске модерне конституише се тема Косовског боја. У овом раду кроз теоријско-критичку анализу биће указано на квантитативно-квалитативне вредности слика са темом Косовског боја. Такође, анализира се већи број дела која се до сада нису појављивала у теорији и стручној литератури. Кореспонденција на релацији модернизам – традиционализам – национална тематика условили су плурализам модернистичких и постмодернистичких тенденција у представљању мотива на тему Косовског боја. У домену естетско-стилског одређења, сликарство са мотивом Косовске битке поларизовано је на фактографско-натуралистичко-миметичке тенденције, с једне, и симболистичко-експресионистичко-апстрактне, с друге стране.

Reference

Вулешевић, В. (1998). Драгутин Инкиостри Медењак. Београд: МПУ.

Живковић, С. (2005). Српско сликарство XX века. Нови Сад: Матица српска.

Јовановић, М. (1994). Ка почецима српског импресионизма. Зборник Народног музеја, ХV (2), 157–162

Констатиновић, Р. (2004). Философија паланке. Београд: Откровење.

Медаковић, Д. (1990). Косовски бој у ликовним уметностима. Београд: Српска књижевна задруга.

Мереник, Л. и Борозан, И. (2023). Надежда Петровић: модерност и нација. Београд: Народни музеј Србије.

Пијаде, М. (1967). Иван Мештровић и тежње за стилом у нашој уметности. У: Л. Трифуновић, Српска ликовна критика (259–274). Београд: Српска књижевна задруга.

Скоко, О. (2018). Васа Поморишац – од традиције до модерности. Зрењанин: Народни музеј.

Трифуновић, Л. (1969). Стара и нова уметност: идеја прошлости у савременој уметности. Зограф, 3, 39–52.

Трифуновић, Л. (1982а). Енформел у Београду. Београд: Уметнички павиљон „Цвијета Зузорић“

Трифуновић, Л. (1982б). Од импресионизма до енформела. Београд: Нолит.

Тубић, Д. (2016). Тематске и естетско-стилске особености српског „ратног сликарства“ од 1912 до 1918, књ. I. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Тубић, Д. (2021). Уметност српске сецесије. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Тубић, Д. (2023). Естетски антагонизми на релацији традиционализам-модернизам академизам-авангардизам у сликарству Васе Поморишца. Зборник Семинара за студије модерне уметности, 19, 29–39.

Denegri, J. (1997). Srpska umetnost 1950–2000: Osamdesete. Beograd: Orion art.

Denvir, B. (1992). Post-Impressionism. London: Thames and Hudson.

Frankastel, P. (2000). Impresionizam. Beograd: No Limit Books.

Rhodes, C. (1994). Primitivism and Modern art. London: Thames and Hudson.

Uskoković, Ј. (1979). Mirko Rački. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske.

Čelebonović, A. (1974). Ulepšani svet – Slikarstvo buržoaskog realizma od 1869. do 1914. Beograd: Jugoslavija.

Objavljeno
2023/07/11
Rubrika
Оригинални научни чланак