DIGITAL MEDIA AND MEDIA LEGISLATION OF THE REPUBLIC OF SERBIA

  • Jelena Vučković Pravni fakultet u Kragujevcu
Keywords: media, concept of media, new media legislation, media freedom

Abstract


The modern age is redefining human communication and raising the question of whether online visitors can cope with so much freedom, which also applies to various media platforms. Thus, the Internet as a global medium opens new legal issues and poses new challenges in the field of media legislation. Information policy and legislation must adequately respond to the challenges of the new digital age.

 

Virtual media space becomes a substitute for real space. The issue of ownership over the (private or public) media has become a secondary issue because, in both cases, the media cater for the interests of specific social elites which extend beyond the normative framework of objectivity and freedom. New media are a new challenge for law and values, not only in a speculative sense but also in a real, procedural and human sense. In times of Information and Communication Technologies (ICT), law should not turn a blind eye to the developments in the virtual space.

 

The question is whether the legislation should be the same for all media (traditional and new ones). It is certainly the goal of media legislation, but also a huge challenge. The first step in addressing this issue should be the provision of a broad and realistic definition of the concept of media, which will ensure the recognition of the new media. Secondly, media regulations and principles which refer to the new media should be more flexible and less strict as compared to the traditional media (but only provisionally); it is more purposeful than turning a blind eye to the new media. Non-recognition and non-regulation of information dissemination via the Internet opens the possibility of causing much greater damage to the public interest.

References

Литература (References)
Валић Недељковић, Д. (2020). Предизборна кампања без новинарског извештавања: друштвене мреже као успешан комуникативни канал. Дијалог о изборима 2020. Факултет политичких наука, Билтен. 4. 17-33
Водинелић, В. (2003). Право масмедија, Београд: Факултет за пословно право.
Вучковић, J. (2021). Нека питања дигитализације медијских услуга. Зборник радова „Услуге и владавина права" Правног факултета у Крагујевцу. XVII. 521-539
Вучковић, Ј. (2020). Медијско право, Ниш: Свен.
Direktiva 2010/13/EU europskog parlamenta i vijeća o koordinaciji određenih odredaba utvrđenih zakonima i drugim propisima u državama članicama o pružanju audiovizualnih medijskih usluga (Direktiva o audiovizualnim medijskim uslugama). Преузето 13.08.2021.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/hr/TXT/?uri=CELEX%3A32010L0013
Downie, L. Jr. & Schudson, М. (2009). The Reconstruction of American Journalism, Columbia Journalism Review, [Electronic version] Преузето 23.06.2021. http://www.cjr.org/reconstruction/the_reconstruction_of_american.php.
Закон о забрани дискриминације, Сл. гласник РС, 22/09, 52/21,
Закон о електронским медијима, Сл. гласник РС, 83/ 14.
Закона о јавном информисању и медијима, Сл. гласник РС, 83/14, 58/15, и 12/16-аутентично тумачење.
Закон о јавном информисању, Сл. гласник РС, 43/03.
Информисање у дигиталном окружењу у Србији. (2020). Београд: Центар за медијска истраживања Факултет политичких паука Универзитет у Београду
Кривични законик, Сл. гласник РС, 85/2005-30, 88/2005-51 (исправка), 107/2005-171 (исправка), 72/2009-53, 111/2009-36, 121/2012-3, 104/2013-3, 108/2014-3, 94/2016-7, 35/2019-3.
Максић, Т. (2020). Медији и нове политике управљања Интернетом. Београд: Фондација за отворено друштво.
Manovich Lev. M. (2013). Software Takes Command, New York, London: Bloomsbury Publishing.
Михајлов Прокоповић, М. А. (2016). Трансформација традиционалних медија у новом технолошком окружењу. Београд: Факултет политичких наука.
MCM(2009)01. Prva konferencija ministara nadležnih za medije i nove komunikacione usluge u zemljama članicama Saveta Evrope. Novo poimanje medija? (28 – 29. maj 2009, Rejkjavik, Island). Преузето. 02. 07 2021. http://www.ndnv.org/?p=6834
Препорука CM/Rec(2011)7. Комитет министара државама чланицама о новом поимању медија 2011. Преузето 26. 06. 2021. http://www.coe.org.rs/REPOSITORY/3600_зборник_одабраних_правних_инструмената_савета_европе_у_вези_с а_медијима_2007-2014.pdf
Recommendation on the right of reply - Position of the individual in relation to the press. Res(74)26. Преузето 06. 07. 2021. https://rm.coe.int/090000168077c49a
Стратегија развоја система јавног информисања у Републици Србији за период 2020-2025. Преузето 01.07.2021. www.srbija.gov.rs
Teun A. Van Dijk. (2008). Discourse and Power, Palgrave/ MacMillan, New York.
Teun A. Van Dijk. (2006). The Network Society: Social Aspects of New Media, Sage. London.
Published
2022/01/26
Section
Original Scientific Paper