Stavovi studenata farmacije i alumnija farmaceutskog fakulteta u vezi sa položajem farmaceutske struke u društvu

  • Milan Ćirić Abela Pharm d.o.o.
  • Dušanka Krajnović Univerzitet u Beogradu – Farmaceutski fakultet, Katedra za socijalnu farmaciju i farmaceutsko zakonodavstvo
  • Sofija Šesto Univerzitet u Beogradu – Farmaceutski fakultet, Katedra za socijalnu farmaciju i farmaceutsko zakonodavstvo
  • Andrijana Milošević Georgiev Univerzitet u Beogradu – Farmaceutski fakultet, Katedra za socijalnu farmaciju i farmaceutsko zakonodavstvo

Sažetak


Položaj farmaceuta u društvu se u Srbiji menjao kroz periode učenja profesionalne uloge, potpune profesionlizacije i deprofesionalizacije. Svečana ceremonija prilikom upisa na fakultet predstavlja važnu strategiju za stvaranje osećaja povezanosti sa profesijom i ojačanje profesionalnog identiteta, kao i profesionalnu socijalizaciju farmaceuta. Cilj istraživanja jeste ispitivanje stavova studenata i alumnija u vezi sa položajem farmaceutske struke u društvu. Korišćena je metoda studije preseka sa namenski kreiranim upitnikom, kojim su podaci prikupljani tokom tri meseca. Učestvovalo je 409 ispitanika, od čega 140 alumnija, dominantno ženskog pola (84,8%). Većina ispitanika (86,8%) mišljenja je da farmaceutska struka nije dovoljno cenjena u društvu, niti je cenjena od strane drugih medicinskih struka (79,2%), te ni značaj farmaceuta i doprinos njihovog rada u zdravstvenom zbrinjavanju pacijenata nisu dovoljno prepoznati (76,8%). Većina ispitanika smatra da građani i drugi zdravstveni radnici ne propoznaju znanje koje farmaceuti imaju i koje mogu da pruže u optimizaciji terapijskih ishoda (86%, 76,3% redom). Uvođenje svečane ceremonije kod prijema studenata na početku studija i polaganje zakletve na kraju studija, podržalo je 66,2% ispitanika u prvom, odnosno 84,1% u drugom slučaju, kao odgovor na rastuće izazove deprofesionalizacije. Rezultati ukazuju da je loša percepcija društvenog statusa apotekarske profesije prepoznata i da je prepoznat značaj podsticanja profesionalnog okruženja na fakultetu. Studenti farmacije ne mogu da postani profesionalci onog trenutka kada dobiju fakultetsku diplomu ili licencu za rad u zdravstvu, već je potrebno da tokom studija prepoznaju i postaju profesionalno senzitivni za sve one identitete koji čine apotekarsku profesiju specifičnom i izdvajaju je od ostalih zdravstvenih profesija.

Reference

Krajnović D., Razvoj etike u farmaciji, od teorije do savremene prakse, Beograd: Konstisi, 2006.

Objavljeno
2022/10/18
Rubrika
Poster prezentacije sekcije Socijalna farmacija i farmaceutsko zakonodavstvo