Zdravstvena edukacija mladih kroz vršnjačku edukaciju
Sažetak
Vršnjačka edukacija (VE) je efikasnija strategija za poboljšanje zdravlja adolescenata od tradicionalnih metoda (npr. obuka od strane nastavnika). Pored poboljšanja znanja, u vezi sa različitim zdravstvenim pitanjima unapređuju se verovanja, stavovi i ponašanja među studentima. Analizirali smo koje su pozitivne i negativne strane VE iz ugla studenata, kao i u kojoj meri su studenti zainteresovani za vršnjačke edukacije. Studija preseka je sprovedena u novembru i decembru 2020. godine na uzorku studenata Farmaceutskog fakulteta Univerziteta u Beogradu (N=145), korišćenjem namenski kreiranog upitnika. Dominantno je bilo osoba ženskog pola (83,4%). Kao najznačajniju pozitivnu stranu 44,8% ispitanika navodi bolju upućenost u problematiku i način razmišljanja vršnjačkih edukatora. Kao glavni nedostatak, najveći broj ispitanika (97,8%) navodi nedovoljno iskustva i obučenost vršnjačkih edukatora. Studenti bi voleli da budu edukatori (51,3%), najviše na temu prevencije bolesti, promocije zdravlja i zdravih stilova života (20,3%). Rezultati pokazuju da je studenti imaju pozitivne stavove prema vršnjačkoj edukaciji što je potrebno dalje istraživati posebno zbog značaja u periodu adolescencije.
Reference
Abdi F, Simbar M. The Peer Education Approach in Adolescents- Narrative Review Article. Iran J Public Health. 2013;42(11):1200-1206.
Oh J-E, Chan YK, Kong A, Ma H. Animation Students' Engagement and Motivation through Peer Teaching: Online Flipped Classroom Approach. Archives of Design Research. 2022;35(1):7-23.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).