Implementacija zakonskih propisa u vezi sa oglašavanjem lekova u Srbiji od druge polovine XIX do prve polovine XX veka

  • Jasmina Arsić Univerzitet u Beogradu – PhD program Istorija i filozofija prirodnih nauka i tehnologije
  • Dušanka Krajnović Univerzitet u Beogradu – Farmaceutski fakultet, Katedra za socijalnu farmaciju i farmaceutsko zakonodavstvo

Sažetak


Nedostatak propisa o oglašavanju lekova u prvoj polovini XIX veka u Srbiji, omogućio je oglašivačima da daju preuveličane, često lažne tvrdnje o dejstvu reklamiranih lekova, nudeći ih kao univerzalne lekove za sve bolesti. Odsustvo informacija o  sadržaju potencijalno opasnih supstanci,  placebo efeketi i  samomedikacija, bili su značajni faktori njihove dugotrajne popularnosti, ali i  kritike od strane kreatora zdravstvene politike. Cilj rada je prikazati hronologiju regulative u oglašavanju lekova u Srbiji. Korišćene su metode dokumentacione analize i desk analize sekundarnih podataka. Implementacijom zakonskih propisa o oglašavanju lekova prvo je regulisano označavanje lekova. Pravilnik Stalnog stručnog saveta za  ispitivanje i kontrolu lekova (1926.) zabranjivao je promet neregistrovanih lekova, oglašavanje postojećih lekova pod drugim nazivima i oglašavanje lekova jakog dejstva u dnevnoj štampi.  Pravilnik o oglašavanju lekova i lekovitih specijaliteta u dnevnim listovima ili drugim načinom (1931) određuje sadržinu teksta oglasa čiji je sadržaj kontrolisao Stalni stručni savet za ispitivanje i kontrolu lekova. Regulacija oglašavanja lekova u Srbiji je evoluirala u posmatranom periodu, prateći stalne promene u društvenom, tehnološkom i političkom okviru, uz održavanje visokog nivoa odgovornosti kreatora politike i farmaceuta u zaštiti zdravlja stanovništva. 

Reference

The Rulebook on Advertising Medicines and Medicinal Specialties in Daily Newspapers or in Other Manners. Official Gazette Kingdom of Yugoslavia, 1930; 98: 2126-2128.

Objavljeno
2022/10/18
Rubrika
Predavanja po pozivu sesija 8