Ispitivanje stavova studenata biomedicinskih nauka o primeni društvenih mreža u komunikaciji sa pacijentima
Sažetak
Razvoj tehnologije, veća dostupnost interneta i pametnih uređaja, doprineli su povećanju upotrebe i primene društvenih mreža, onlajn platformi i aplikacija u zdravstvu, gde zdravstveni radnici društvene mreže koriste u svom privatnom životu, ali i u obavljanju svojih profesionalnih dužnosti. Cilj istraživanja je bio da se ispitaju stavovi studenata biomedicinskih nauka o primeni društvenih mreža u komunikaciji sa pacijentima. Namenski je kreiran upitnik, koji je distribuiran Snowball tehnikom. U istraživanju je učestvovalo 311 studenata, od kojih su svi barem nekada koristili društvene mreže. YouTube, Instagram i Facebook su društvene mreže koje najviše koriste i to svakodnevno (97,11%), za ličnu i/ili profesionalnu upotrebu. 82,24% smatra da je pomaganje pacijentima u razumevanju informacija dostupnih online nova dužnost farmaceuta u digitalnom dobu, a 61,09% da je njihova obaveza da budu u toku sa trenutnim trendovima u korišćenju društvenih mreža. Većina je mišljenja da društvene mreže imaju potencijal da unaprede komunikaciju između farmaceuta i pacijenta (76,38%) i da je etički prihvatljivo za farmaceuta da komunicira sa pacijentom putem društvenih mreža (55,63%), bez narušavanja njihovog poverljivog odnosa (53,23%). Svaki drugi student smatra da nije etički prihvatljivo za farmaceuta da komunicira sa pacijentom preko privatnih naloga na društvenim mrežama, i da posećuje profil pacijenata na društvenim mreža (51,77%). Ohrabruje rezultat da 92,60% nedopustivim smatra deljenje poverljivih informacija o pacijentima bez njihovog pristanka. Rezultati ukazuju na pozitivan stav studenata biomedicinskih nauka u korišćenju društvenih mreža u pomaganju pacijentima u razumevanju informacija dostupnih online, kao i da društvene mreže imaju potencijal da unaprede komunikaciju između farmaceuta i pacijenta.
Reference
Mostaghimi A, Crotty B. Professionalism in the digital age. Annals of Internal Medicine. 2011;154(8):560–562.
Benetoli A, Chen T, Aslani P. The use of social media in pharmacy practice and education. Research in Social and Administrative Pharmacy. 2014; 1-46.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).