Upravna, institucionalna i politička kontrola budžeta - teorijski aspekt uz kratak osvrt na neka pozitivnopravna rešenja Srbije

  • Stefan Milić Student četvrte godine osnovnih akademskih studija, Pravni fakultet Univerziteta u Nišu
Ključne reči: budžet, kontrola budžeta, parlament, upravna kontrola budžeta, državna revizorska institucija

Sažetak


Savremena država ima značajnu ulogu u obezbeđivanju opštih dobara kako bi njihovo korišćenje omogućila svim svojim stanovnicima. Država mora da obezbedi određene prihode kako bi mogla obavljati tu funkciju. Institucija koja najbolje oslikava na koji način država privređuje i kako usmerava svoje prihode jeste budžet. Imajući u vidu da se u budžetu detaljno prikazuju finansijski planovi za određeni naredni period, vrlo je značajna procedura donošenja i kontrole budžeta. Da bi se obezbedilo da se prihodi koje država finansijski privređuje usmere na način kako bi građani imali najviše koriste, mora postojati efikasan mehanizam kontrole donošenja i sprovođenja budžeta. Kontrolu budžeta mogu vršiti organi uprave, nezavisni organi i parlament kao telo koje usvaja budžet i završni račun budžeta. Tako će predmet analize ovog rada biti upravna, institucionalna i politička kontrola budžeta. Kod ove tri vrste kontrole autor će se ukratko osvrnuti i na neka pozitivnopravno rešenja Srbije. Upravna kontrola je zasnovana na hijerarhijskom principu, institucionalnu vrše nezavisne revizorske institucije, dok političku vrši parlament kao najviše prestavničko telo

Reference

Anđelković, M. (2010). Budžetsko pravo, Niš: Pravni fakultet.


Anđelković, M. (2018). Javne finansije i finansijsko pravo, Niš: Pravni fakultet.


Dimitrijević, M. (2016). Advancing budget control in contemporary budget systems, u: Legal, social and politcial control in national, international and EU law (ur. Miroslav Lazić i Saša Knežević, Niš: Pravni fakultet, 753-766.


Dimitrijević, M. (2017). Modeli javnog budžetiranja, Niš: Pravni fakultet.


Dimitrijević, M. (2018). Relevantna obeležja savremenog javnog finansiranja, Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 57 (81), 103-118.


Dimitrijević, P. (2019). Upravno pravo, Niš: Medivest.


Gorčić, J., Anđelković, M. (2005). Javne finansije, finansijsko pravo i ekonomija javnog sektora, Niš: Pelikan print.


Lončar, Z. (2012). Administration control by the State Audit Institution, Teme, 36 (3), 1301-1318.


Milojević, I. (2011). Revizija izvršenja budžeta, Računovodstvo, 55 (1-2), 81-88.


Novićević, B. (2006). Upravljačko računovodstvo – budžetska kontrola, Niš: Ekonomski fakultet.


Paović Jeknić, G. (2000). Budžetska kontrola – jugoslovensko i italijansko pravo, Podgorica: Univerzitet Crne Gore.


Paović Jeknić, G. (2007). Budžetsko pravo, Podgorica: Pravni fakultet.


Stanković, B., Damjanović, R., Popović, M. (2018). Oblici nadzora nad javnim rashodima, Oditor, 4 (1), 96-109.


Stanković, S. (2012). Državna i interna revizija u procesu kontrole budžeta Republike Srbije, Vojno delo, 64 (1), 356-366.


Stojanović, D. (2014). Ustavno pravo, Niš: Pravni fakultet.


Vladisavljević, V., Pešić, H. (2018). Budžetska procedura u Republici Srbiji – izrada, donošenje i usvajanje završnog računa budžeta, Oditor, 2 (4), 93-103.


Limska deklaracija, preuzeto 08. 09. 2022. sa http://gsr-rs.org/static/uploads/standardi/ISSAI-1_cyr.pdf


Poslovnik Narodne skupštine (Službeni glasnik RS, br. 20/2012).


Ustav Republike Srbije (Službeni glasnik RS, br. 98/2006, 115/2021 i 16/2022).


Zakon o budžetskom sistemu (Službeni glasnik RS, br. 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013- ispr., 108/2013, 142/2014, 68/2015 – dr. zakon, 103/2015, 99/2016, 113/2017, 95/2018, 31/2019, 72/2019, 149/2020, 118/2021 i 118/2021 – dr. zakon)


Zakon o državnoj revizorskoj instituciji (Službeni glasnik RS, br. 101/2005, 54/2007, 36/2010 i 44/2018 – dr. zakon).


Zakon o ministarstvima (Službeni glasnik RS, br. 128/2020).


Zakon o Narodnoj skupštini (Službeni glasnik RS, br. 9/2010).

Objavljeno
2024/03/12
Rubrika
Originalni naučni rad