Administrative, institutional and political control of the budget - theoretical aspect with a brief review of some positive legal solutions of Serbia
Abstract
The modern state has a significant role in providing public goods in order to make their use possible for all its inhabitants. The state must provide certain revenues in order to be able to perform this function. The institution that best reflects how the state manages its economy and directs its revenues is the budget. Bearing in mind that the budget shows in detail the financial plans for a certain next period, the procedure of adopting and controlling the budget is very important. In order to ensure that the revenues that the state financially manages are directed in a way that would benefit the citizens the most, there must be an effective mechanism for controlling the adoption and implementation of the budget. Budget control can be carried out by administrative bodies, independent bodies and parliament as the body that adopts the budget and the final budget account. Thus, the subject of this paper's analysis will be administrative, institutional and political control of the budget. With these three types of control, the author will briefly refer to some positive legal solutions in Serbia. Administrative control is based on a hierarchical principle, institutional control is performed by independent audit institutions, while political control is performed by the parliament as the highest representative body.
References
Anđelković, M. (2010). Budžetsko pravo, Niš: Pravni fakultet.
Anđelković, M. (2018). Javne finansije i finansijsko pravo, Niš: Pravni fakultet.
Dimitrijević, M. (2016). Advancing budget control in contemporary budget systems, u: Legal, social and politcial control in national, international and EU law (ur. Miroslav Lazić i Saša Knežević, Niš: Pravni fakultet, 753-766.
Dimitrijević, M. (2017). Modeli javnog budžetiranja, Niš: Pravni fakultet.
Dimitrijević, M. (2018). Relevantna obeležja savremenog javnog finansiranja, Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 57 (81), 103-118.
Dimitrijević, P. (2019). Upravno pravo, Niš: Medivest.
Gorčić, J., Anđelković, M. (2005). Javne finansije, finansijsko pravo i ekonomija javnog sektora, Niš: Pelikan print.
Lončar, Z. (2012). Administration control by the State Audit Institution, Teme, 36 (3), 1301-1318.
Milojević, I. (2011). Revizija izvršenja budžeta, Računovodstvo, 55 (1-2), 81-88.
Novićević, B. (2006). Upravljačko računovodstvo – budžetska kontrola, Niš: Ekonomski fakultet.
Paović Jeknić, G. (2000). Budžetska kontrola – jugoslovensko i italijansko pravo, Podgorica: Univerzitet Crne Gore.
Paović Jeknić, G. (2007). Budžetsko pravo, Podgorica: Pravni fakultet.
Stanković, B., Damjanović, R., Popović, M. (2018). Oblici nadzora nad javnim rashodima, Oditor, 4 (1), 96-109.
Stanković, S. (2012). Državna i interna revizija u procesu kontrole budžeta Republike Srbije, Vojno delo, 64 (1), 356-366.
Stojanović, D. (2014). Ustavno pravo, Niš: Pravni fakultet.
Vladisavljević, V., Pešić, H. (2018). Budžetska procedura u Republici Srbiji – izrada, donošenje i usvajanje završnog računa budžeta, Oditor, 2 (4), 93-103.
Limska deklaracija, preuzeto 08. 09. 2022. sa http://gsr-rs.org/static/uploads/standardi/ISSAI-1_cyr.pdf
Poslovnik Narodne skupštine (Službeni glasnik RS, br. 20/2012).
Ustav Republike Srbije (Službeni glasnik RS, br. 98/2006, 115/2021 i 16/2022).
Zakon o budžetskom sistemu (Službeni glasnik RS, br. 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013- ispr., 108/2013, 142/2014, 68/2015 – dr. zakon, 103/2015, 99/2016, 113/2017, 95/2018, 31/2019, 72/2019, 149/2020, 118/2021 i 118/2021 – dr. zakon)
Zakon o državnoj revizorskoj instituciji (Službeni glasnik RS, br. 101/2005, 54/2007, 36/2010 i 44/2018 – dr. zakon).
Zakon o ministarstvima (Službeni glasnik RS, br. 128/2020).
Zakon o Narodnoj skupštini (Službeni glasnik RS, br. 9/2010).
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka.