Aura vitalis и техничка репродукција иконе
Sažetak
Текст представља покушај да се обухвати један шири богословски аспекат иконе, који се креће од умјетника ка посматрачу, од историјске до есхатолошке стварности, рађајући на тај начин славословље и близину сусрета са Богом. Превасходно се прати основно назначење иконе, како би се указало на њену auru vitalis (животну снагу), а самим тим и на једну посве нову стварност у којој се она тренутно нашла. Губећи контакт са иконописцем, кроз силе техничке репродукције, губи се и однос са посматрачем и црквеном заједницом у цјелини на начин да се њена улога у литургијско‑аскетском животу цркве доводи у питање. Као таква, икона постаје „хришћански украс“ губећи ону животворну снагу да преображава људски дух на његовом путу ка Христу.
Reference
Benjamin, W. (1974). Eseji. Beograd: Nolit.
Дамаскин, Ј. (б. г.). Апологетска слова против опадача светих икона (III, 16). Преузето 08. 02. 2015. са: http://www.verujem.org/sveti_oci/damaskin_oikonama.html
Egly, C. (б. г.). Eastern orthodox christians and iconography. Преузето 07. 03. 2015. са: http://www.antiochian.org/icons eastern orthodoxy
Јанарас, Х. (2004). Азбучник вере. Нови Сад: Беседа.
Schmemann, A. (1973). For the Life of the World. USA: St. Vladimir’s Seminarry Press.
Склирис, С. (1992). Од портрета до иконе. Беседа, 2, 3/4.
Сахаров, С. (2001). Видјети Бога као што јесте. Света Гора Атонска: Манастир Хиландар.
Ракићевић, Т. (2010). Икона у Литургији — смисао и улога. Студеница: Манастир Студеница; Београд: Институт за теолошка истраживања при Православном Богословском Факултету Универзитета у Београду; Краљево: Завод за заштиту споменика културе.
Uspenski, B. A. (1979). Semiotika ikone. Beograd: Nolit.
Флоренски, П. (2007). Иконостас. Никшић: Јасен.
Prijavom priloga za objavljivanje, putem ovog sistema elektronskog uređivanja, autor sva prava ustupa uredništvu časopisa „Sabornost – Teološki godišnjak“.