The meaning and symbolism of st. Ambrose Mediolanius, the hiearach of the East and the West, to Serbian orthodox church with reflection on iconographic compositions and art

  • Живојин Р. Андрејић Centre for the Mythological Studies of Serbia, Rača

Abstract


Fresco program of the oldest and the most important lauras, and at the time before founding of Serbian autonomity, represents the expression of religious and ethic, as well as social and poplitical principle that permeate each other with clearly formed church-state manifesto that was created by the future first Serbian archbishop. The apearance and meaning of St. Ambrose and martyr Iliric can be understood only if we take into consideration the religious meaning and the spiritual background and social and poolitical momentum during founging of Serbian church at the end of th XII and beginning of the XIII century. Obeying a specific religious and ethic demands, St. Sava acted in accordance with the his socio-political position, where he coud predict the development of Serbian state in the future.

The reasons of St. Sava to show great respect to St. Ambrose and great saints in the region of Sirmium were of deeper nature. Primarily, tradition, values and rights he wanted the Serbian church to achieve by practicing of early Christian heritage of former province of Ilirik, the episcopacy Sirmium, Morava and Naisus, as well as the archdiocese Justiniana Prima, later the archdiocese of Ohrid, to which Serbian lands used to be subjected to. After proclaming the autonomy of Serbian church, to these directions, where other Serbian ethnic space had been, Serbian state spread, as well as its church, during XII and XIV centuries.

References

Велики православни богословски енциклопедијски речник, том I. (2000) Нови Сад: Православна реч.

Андрејић, Ж. (2002) Митологија пчеле, Рача: Центар за митолошке студије Србије.

Андрејић, Ж. (2008 а). Размишљање о датуму смрти Светог Саве према подацима Доментијана и Теодосија. У. Известија XXIII, Велико Трново: Регионалан историјски музеј.

Андрејић, Ж. (2008 б). Размишљање о датуму смрти и хиротонисању Светог Саве за првог патријарха Срба и Бугара, У. Братство XII, Београд 2008: Друштво Светог Саве.

Андрејић, Ж. (2012) Доња Каменица – Каран – Велуће – Рамаћа, Рача: Центар за митолошке студије Србије.

Бабић, Г. Кораћ, В. Ћирковић, С. (1986) Студеница, Београд: Југословенска ревија.

Вранешевић, Б. (2006) Свети Амвросије милански у српском зидном сликарству. Ниш и Византија IV, Ниш: Универзитет у Нишу.

Габелић, С. (1998) Манастир Лесново, Београд: Стубови културе.

Gibon, E. (1996) Opadanje i propast Rimskog carstva, Beograd: Služneni list SRJ, Dosije.

Demus, О. (1949) The Mozaics of Norman Siciliy. London.

Dudden H. F. (1935), The Life and Times of St. Ambrose, Oxford.

Ђурић, В. Ј. Ћирковић, С. Кораћ, В. (1990) Пећка патријаршија, Београд: Југословенска ревија.

Епископ Николај. (1991) Охридски пролог, Ваљево: Српска патријаршија.

Живковић, Б. (1989) Грачаница, Београд: Завод за заштиту споменика културе.

Zaigraykina, S. (2012) The rely christian martyr chapel of San Vittore in Ciel D’oro in Milan and its cemtury mosaic decoration. Ниш и Византија X, Ниш: Универзитет у Нишу.

Ивановић, M. (1963) Црква Богородице Одигитрије у Пећкој Патријаршији. Старине Косова и Метохије II-III, Приштина.

Јовановић, А. (2006) Тло Србије завичај римских царева, Београд: Принцип Бонарт Прес.

Loma, А. (1993). Podunavska prapostojbina Slovena legenda ili istorijska realnost?. У. Јужнословенски филолог XLIX, Београд: Филолошки факултет.

Медић, M. (2005) Стари српски приручници, том II. Београд: Републички завод за заштиту спомеика културе.

Мијовић, П. (1973) Менолог, Београд: Археолошки институт.

Мичел, С. (2010) Историја позног Римског царства 284-641, Београд: Clio.

Ramsey, B. (1977) Ambrose, London.

Paolino, Vita Ambrosii, PL, XIV.

Pejaković, M. (1978) Broj iz svjetlosti. Zagreb: Nakladni zavod Matice Hrvatske.

Пејић, С. (2009) Манастир Свети Никола Дабарски, Београд: Републички завод за заштиту споменика културе.

Проловић, Ј. (2009) Представа Литургије у олтарском простору цркве манастира Ресава. Саопштења XLI, Београд: Републички завод за заштиту споменика културе.

Смирнов Бркић, А. (2010) Преписка цара Гратијана и Св. Амбросија миланског – Прилог проучавању аријанства у Срему. У. Споменица Историјског архива „Срема“ 9, Сремска Митровица: Историјски архив.

Стевановић, Ј. (2009) Портрети светитеља и идејни програм олтара катедралне цркве Св. Трипуна у Котору. У. Зборник Матице српске за ликовне уметности 37, Нови Сад: Матица српска.

Столић, Х. (1988) Православни светачник, том I, Београд: Српска патријаршија.

Тодић, Б. (1995) Манастир Ресава, Београд: Драганић.

Филозоф, К. (1989) Житије деспота Стефана Лазаревића. Јовановић Г. Београд: Просвета, Српска књижевна заједница.

Published
2013/12/21
Section
Review Paper