Rizični uticaji digitalnih medija na psihofizički razvoj dece predškolskog uzrasta

  • Jelena Ž. Mićević Karanović Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi
  • Angela J. Mesaroš Živkov Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi
  • Srbislava V. Pavlov Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi
  • Tanja S. Brkljač Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi
Ključne reči: digitalni mediji, deca, roditelji, deca predškolskog uzrasta, medij

Sažetak


Osnovni cilj istraživanja bio je utvrditi koliko su deca predškolskog uzrasta upoznata sa pojedinim digitalnim medijima (internet, društvene mreže, mobilni telefoni i kompjuter), koliko ih koriste, kakvo mišljenje imaju o rizičnim faktorima njihovog uticaja i koliko ih roditelji i vaspitači zaštićuju od rizičnih faktora njihovog uticaja. Osnovni metod je neeksperimentalan – anketno istraživanje na uzorku, a ukupan uzorak je činilo 110 dece predškolskog uzrasta. Uzorak je nameran i prigodan, što odgovara eksplorativnoj prirodi ovog istraživanja. Primenjeni instrument je modifikovana i skraćena verzija upitnika konstruisanog u svrhe šireg istraživačkog projekta. Dobijeni rezultati pokazuju da većina dece predškolskog uzrasta zna šta su digitalni mediji, da ih koriste, da nisu svesna svih opasnosti njihovog korišćenja i da nisu imala neka neprijatna iskustva u suočavanju sa njima, kao i to da ponekad sa roditeljima i vaspitačima razgovaraju o opasnostima i rizicima njihovog korišćenja. Roditelji kontrolišu korišćenje digitalnih medija, ali više pribegavaju zabranama nego razgovoru o njihovim rizičnim uticajima, a indikativno je da je prevencija, u smislu edukacije deteta, odnosno razgovora sa detetom i pravog informisanja deteta o rizičnim faktorima uticaja digitalnih medija, bolja opcija od striktne kontrole i zabrana njihovog korišćenja.

Biografije autora

Jelena Ž. Mićević Karanović, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi

doktor psiholoških nauka, profesor strukovnih studija za psihološku grupu predmeta

Angela J. Mesaroš Živkov, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi

doktor metodike nastave i predavač u oblasti metodike fizičkog i zdravstvenog vaspitanja i obrazovanja

Srbislava V. Pavlov, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi

magistar u oblasti pedagoških nauka i predavač za pedagošku grupu predmeta

Tanja S. Brkljač, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi

master engleskog jezika, nastavnik stranog jezika

Reference

Allington, R. L., McGill-Franzen, A., Camilli, G., Williams, L., Graff, J., Zeig, J., Zmach, C., & Nowak, R. (2010). Addressing Summer Reading Setback Among Economically Disadvantaged Elementary Students. Reading Psychology, 31(5), 411–427. https://doi.org/10.1080/02702711.2010.505165

Anđelković, N. (2008). Dete i računar u porodici i dečijem vrtiću. Beoknjiga.

Armstrong, A., & Casement, C. (2001). The Child and the Machine: How Computers Put Our Children’s Education at Risk. Scribe Publications.

Bašić, A., & Viduka, D. (2014). Štetni efekti korišćenja mobilnog telefona kod dece. Bizinfo (Blace), 5(2), 1–14. https://doi.org/10.5937/Bizinfo1402001B

Bianchi, A., & Phillips, J. G. (2005). Psychological Predictors of Problem Mobile Phone Use. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 39–51. https://doi.org/10.1089/cpb.2005.8.39

Bubonjić, M. (2013). Odrastanje u digitalnom dobu - Wim Veen, Ben Vrakking: Homo zappiens: Growing up in a digital age, Network continuum education, London, 2006. CM - Časopis Za Upravljanje Komuniciranjem, 8(27), 179–184. https://doi.org/10.5937/comman1327169B

Byun, Y.-H., Ha, M., Kwon, H.-J., Hong, Y.-C., Leem, J.-H., Sakong, J., Kim, S. Y., Lee, C. G., Kang, D., Choi, H.-D., & Kim, N. (2013). Mobile Phone Use, Blood Lead Levels, and Attention Deficit Hyperactivity Symptoms in Children: A Longitudinal Study. PLOS ONE, 8(3), e59742. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0059742

ChildWise. (2018). The Monitor Preschool Report 2018: Key behaviour patterns among 0–4 year olds. ChildWise. http://www.childwise.co.uk/uploads/3/1/6/5/31656353/press_release_preschool_monitor_2018.pdf

Findahl, O. (2012). Swedes and the Internet 2012. The Swedish Internet Foundation. http://www.iis.se/docs/Swedes-and-the-Internet-2012.pdf

Geldhof, E., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I., & De Clercq, D. (2007). Back posture education in elementary schoolchildren: A 2-year follow-up study. European Spine Journal, 16(6), 841–850. https://doi.org/10.1007/s00586-006-0227-4

Hardell, L. (2018). Effects of Mobile Phones on Children’s and Adolescents’ Health: A Commentary. Child Development, 89(1), 137–140. https://doi.org/10.1111/cdev.12831

Haug, S., Castro, R. P., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & Schaub, M. P. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299–307. https://doi.org/10.1556/2006.4.2015.037

Kovačević, M., Pavlović, K., & Šutić, V. (2017). Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u Republici Srbiji, 2017. Republički zavod za statistiku. https://publikacije.stat.gov.rs/G2017/Pdf/G20176006.pdf

Ljajić, S. X. (2018). Uloga tradicionalnih i savremenih medija u životima dece i mladih. Sinteze - Časopis Za Pedagoške Nauke , Književnost i Kulturu, 7(13), 67–76. https://doi.org/10.5937/sinteze7-17196

Mortazavi, S. M. J. (2018). Comments on “Wi-Fi radiation exposures to children in kindergartens and schools – results should lessen parental concerns”. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 42(1), 112–112. https://doi.org/10.1111/1753-6405.12742

Murphy, S., Buckle, P., & Stubbs, D. (2004). Classroom posture and self-reported back and neck pain in schoolchildren. Applied Ergonomics, 35(2), 113–120. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2004.01.001

Poulain, T., Vogel, M., Neef, M., Abicht, F., Hilbert, A., Genuneit, J., Körner, A., & Kiess, W. (2018). Reciprocal Associations between Electronic Media Use and Behavioral Difficulties in Preschoolers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(4), 814. https://doi.org/10.3390/ijerph15040814

Straker, L., Pollock, C., Burgess-Limerick, R., Skoss, R., & Coleman, J. (2008). The impact of computer display height and desk design on muscle activity during information technology work by young adults. Journal of Electromyography and Kinesiology, 18(4), 606–617. https://doi.org/10.1016/j.jelekin.2006.09.015

Teuwen, J., De Grooff, D., & Zaman, B. (2012). Flemish preschoolers online—A mixed-method approach to explore online use, preferences and the role of parents and siblings. Etmaal van de Communicatiewetenschap, 1–20. https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/350708/1/Flemish+Preschoolers+Online_English+version.pdf

UNICEF. (2017). Stanje djece u svijetu 2017. − Djeca u digitalnom svijetu. UNICEF. https://www.unicef.hr/wp-content/uploads/2015/09/Izvjestaj-HR_12-17_web.pdf

Veen, W., & Vrakking, B. (2007). Homo Zappiens: Growing up in a digital age. Network Continuum Education.

Veljović, A., Vulović, R., & Damnjanović, A. (2009). Informaciono komunikacione tehnologije u menadžmentu. Tehnički fakultet.

Богдановић, М. (2013). Деца у свету рачунара. Годишњак Учитељског Факултета, 4, 435–446.

Вукановић, Н. Д. (2017). Учење у уобичајеном и дигиталном окружењу. Наша школа, 2(3–4), 99–110. https://doi.org/10.7251/NSK1702099V

Драгин, А., Мушкиња, О., Душков, М., & Бундало, Ж. (2013). Експлоатација деце на интернету: Програм превенције експлоатације деце у Југоисточној Европи: Извештај о истраживању Покрајинског омбудсмана. Покрајински омбудсман.

Драгићевић, М. (2016, September 23). Деца не треба да користе мобилне телефоне. Mozgalica Obrazovni Centar. http://www.mozgalica.rs/deca-ne-treba-da-koriste-mobilne-telefone/

Крагујевић, Г. (2005). Теорија и методика физичког васпитања: За учитеље и студенте Учитељског факултета. Завод за уџбенике и наставна средства.

Крнета, Љ., Месарош-Живков, А., & Важић, А. (2015). Интегрисање информатичких технологија у методику физичког и здравственог васпитања презентовањем ергономских препорука за правилну употребу рачунара. Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача, 10(2), 45–56.

Кузмановић, Д., Лајовић, Б., Грујић, С., & Меденица, Г. (2016). Дигитално насиље—Превенција и реаговање. Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије; Педагошко друштво Србије.

Мирковић, А. (2018, February 3). Да ли је зрачење мобилних телефона штетно? PC Press. https://pcpress.rs/da-li-je-zracenje-mobilnih-telefona-stetno-naucnici-imaju-odgovor/

Мићевић-Карановић, Ј., Маљковић, М., Павлов, С., Месарош-Живков, А., & Вукобрат, А. (2019). Протективни фактори и ресурси родитеља и васпитача у суочавању деце предшколског узраста са ризичним утицајима дигиталних медија на дечји психофизички развој. Висока школа струковних студија за образовање васпитача.

Павловић, Д., & Вулић, Т. (2014). Изазови и перспективе нових медија у односу на традиционалне. In Д. Недељковић Валић & Д. Пралица (Eds.), Дигиталне медијске технологије и друштвено-образовне промене (Vol. 4, pp. 155–164). Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет.

Рајовић, Р. (2015, January 5). Виртуелна клопка за децу и родитеље. NTC Sistem Učenja. https://ntcucenje.com/virtuelna-klopka-za-decu-i-roditelje/

Цветковић, Н. (2011). Вежботека: Са основама локомоторног система и моторног учења. Публик практикум.

Objavljeno
2021/02/28
Rubrika
Pregledni članak