PARADOKS OBRAZOVNIH REFORMI - PRIMER SRBIJE

  • Goran D Pljakić Visoka škola strukovnih studija za vaspitače, Ćirila i Metodija 22, 37000 Kruševac.
Ključne reči: educational reform||, ||obrazovna reforma, paradox||, ||paradoks, strategic planning||, ||strateško planiranje, democratic society||, ||demokratsko društvo,

Sažetak


Autor ovog rada bavi se problematikom paradoksalnosti obrazovnih reformi koje se sprovode u Srbiji od dvehiljadite godine. Strateški cilj pomenutih reformi jeste demokratizacija vaspitno obrazovnih sistema koji bi trebali suštinski da podražavaju razvoj demokratskog društva u zemlji. Međutim, postavlja se pitanje kako razviti takav sistem ako znamo da je demokratsko društvo preduslov za njegov nastanak. U ovom slučaju paradoksalnost se ogleda u činjenici da su očekivani ishodi obrazovnih reformi ujedno i preduslovi za njihovo sprovođenje. Takođe, u radu se razmatra pitanje konkretnih ishoda sprovedenih reformi obrazovnih sistema u našoj zemlji. Autor ukazuje da evidentni problemi u strateškom planiranju promena u obrazovanju su nastali, između ostalog, i zbog očiglednih propusta u anticipaciji privrednog, kulturnog i socijalnog razvoja, kao i sveukupnih društvenih i civilizacijskih kretanja u budućem periodu.

Biografija autora

Goran D Pljakić, Visoka škola strukovnih studija za vaspitače, Ćirila i Metodija 22, 37000 Kruševac.
Asistent za pedagošku grupu predmeta

Reference

Вујаклија, М. (2007). Лексикон страних речи и израза. Београд: Просвета.

Станисављевић-Петровић, З., & Максимовић, Ј. (2012). Неки аспекти ефикасности и ефективности у процесу реформе високог образовања. У Б. Димитријевић (Ур.) (Том 2, стр. 195–208). Представљено на Обарзовање и савремени универзитет, Ниш: Филозофски факултет.

Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године. (2012). Београд: Службени гласник Републике Србије.

Bronfenbrener, J. (1997). Ekologija ljudskog razvoja : prirodni i dizajnirani eksperimenti (Тоm 17). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Bruner, J. (2000). Kultura obrazovanja (Том 45). Zagreb: Educa.

Capra, F. (1997). The Web of life : a new synthesis of mind and matter. London: Flamingo.

Ellis, A., & Knaus, W. (1977). Overcoming procrastination or how to think and act rationally in spite of life’s inevitable hassles. New York: Institute for Rational Living.

Gligorijević, J. (2009). Bolonja u Srbiji: Kako gde i kako kome. Vreme, 12(987), 24–25.

Jerković, I., Gavrilov-Jerković, V., Mihić, I., Mihić, V., Petrović, J., & Zotović, M. (2011). Dometi reforme obrazovanja u Srbiji. У V. Katić (Ur.) (Тom 17, str. 1–4). Predstavljeno na Trendovi razvoja: Evropa 2020: društvo zasnovano na znanju, Novi Sad: Fakultet tehničkih nauka.

Jovanović, N. (2011). Obrazovanje u tranziciji. Kultura polisa, 8(15), 335–340.

Marković, S., Rajović, J., & Marković, N. (2014). Strateški elementi kvaliteta obrazovanja na visokoškolskim ustanovama. U I. Milićević (Ur.) (str. 216–223). Predstavljeno na Tehnika i informatika u obrazovanju, Čačak: Fakultet tehničkih nauka.

McCown, W., & Johnson, J. (1989). Differential arousal gradients in chronic procrastination. Представљено на First annual convention of the American Psychological Society, VA: Alexandria.

Nedeljković, J. (2012). Integrativni model psiholoških prediktora akademske neefikasnosti (neobjavljena doktorska disertacija). Niš: Filozofski fakultet.

Pešić, M., Popadić, D., Ignjatović-Savić, N., Petrović, D., Radulović, L., & Jašarević, S. (2002). Demokratizacija obrazovanja i obrazovanje za demokratiju i građansko društvo. U Kvalitetno obrazovanje za sve - put ka razvijenom društvu (str. 103–147). Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije, Sektor za razvoj obrazovanja i međunarodnu prosvetnu saradnju.

Suzić, N. (1998). Strategija i koncepcija promjena u sistemu vaspitanja i obrazovanja u Republici Srpskoj. Banja Luka: Ministarstvo Prosvjete.

Suzić, N. (2000). Dvadeset osam kompetencija za XXI vijek. Banja Luka: Republički pedagoški zavod.

Suzić, N. (2003). Promjene u sistemu obrazovanja - zabluda i skretanja. Obrazovna tehnologija, 3(1–2), 1–15.

Suzić, N. (2005). Pedagogija za XXI vijek. Banja Luka: TT – Centar.

Tully, D. (2005). The Schools We need and Why We Don’t Have Them, by E. D. Hirsch, Jr. Journal of Catholic Education, 8(3), 396–399.

Objavljeno
2016/08/19
Broj časopisa
Rubrika
Pregledni članak