Дигитализација пословних процеса у прилагођавању угоститељства новој реалности (Ковид– 19 пандемија)

  • Inna V. Mitrofanova Federal Research Centre the Southern Scientific Centre of the Russian Academy of Sciences (SSC RAS), Rostov-on-Don, 344006, Russia; https://orcid.org/0000-0002-8792-1472
  • Olga A. Chernova Southern Federal University, Russian Information-Analytic and Research Water Economy Centre, Rostov-on-Don, 344006, Russia https://orcid.org/0000-0001-5072-7070
  • Victoria Batmanova Volgograd State University International and Regional Economics Chair
Ključne reči: дигиталне трансформације, криза Корона вируса, фактори пандемије Ковид-19, пословни процеси, индустрија прехрамбених услуга, бесконтактне интеракције, адаптација, дигиталне технологије

Sažetak


Ограничење пословне и друштвене активности током кризе изазване корона вирусом у Русији и целом свету довело је до потребе прилагођавања пословних процеса јавних угоститељских предузећа новој реалности. Циљ истраживања је проучавање трендова дигиталних трансформација пословних процеса јавних угоститељских предузећа јужне Русије, због потребе прилагођавања факторима изазваним пандемијом, као и процена њихове „одрживости“ у смислу њихове користити након завршетка кризе са корона вирусом. За спровођење студије, аутори су одабрали анализу садржаја научних извора представљених у базама података Scopus и Web of Science, у којима су описани случајеви развоја јавних угоститељских предузећа током кризе изазване вирусом корона. Као резултат анализе руског и међународног искуства, откривено је да је сет решења која се баве дигитализацијом пословних процеса усмерен на коришћење технологија које обезбеђују смањење уочених здравствених ризика, а изражен је како у промени услуга, тако и у промени процеса њиховог пружања. Студија је идентификовала главне трендове у дигитализацији пословних процеса у прехрамбеној индустрији Русије. Дате су карактеристике ових трендова са становишта њихове „одрживости“ на дужи рок. Идентификовани су уобичајени проблеми повезани са употребом дигиталних технологија и алата у предузећима. Аутори су дошли до закључка да ће се дигитализација пословних процеса у Русији наставити и након повратка на традиционалне облике услуге, будући да савремени потрошачи теже разноврсним технолошким иновацијама због њихове брзине и релативне једноставности коришћења, као и повећане доступности услуга мобилних технологија које обезбеђују претрагу, плаћање и друге функције, а такође омогућавају и смањење здравствених ризика.

Reference

Barasa, E., Mbau, R., & Gilson, L. (2018). What is resilience and how can it be nurtured? A systematic review of empirical literature on organizational resilience. International Journal of Health Policy and Management, 7 (6), 491-503.
Brewer, P., & Sebby, А.G. (2021). The effect of online restaurant menus on consumers’ purchase intentions during the COVID-19 pandemic. International Journal of Hospitality Management, 94, 102777.
Brizek, M.G., Frash, R.E., McLeod, B.M., & Patience, M.O. (2021). Independent restaurant operator perspectives in the wake of the COVID-19 pandemic. International Journal of Hospitality Management, 93, 102766.
Espinoza-Ortega, A., Martínez-García, C.G., Rojas-Rivas, E., Fernández-Sánchez, Y., Escobar-López, S.Y., & Sánchez-Vegas, L. (2021). Consumer and food changes in Mexican households during maximal contingency in the COVID-19 pandemic. International Journal of Gastronomy and Food Science, 24, 100357.
Fletcher, G., & Griffiths, M. (2020). Digital transformation during a lockdown. International Journal of Information Management, 55, 102185.
Gapov, M.R., & Khubieva, D.K. (2021). Maloe i srednee predprinimatel'stvo v period pandemii (Small and medium-sized businesses during the pandemic). Moskovskii ekonomicheskii zhurnal (Moscow Economic Journal), 9, 17-25.
Gorodilov, M. (2021). Review is brought: how are things going with DoorDash and Grubhub. T-Zh zhurnal (T-Zh Journal). https://journal.tinkoff.ru/news/review-food-delivery (Accessed 07 July 2021).
Hassen, T.B., Bilali, H.E., Allahyari, M.S., Berjan, S., & Fotina, O. (2021). Food purchase and eating behavior during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional survey of Russian adults. Appetite, 165, 105309.
Kim, J., Kim, J., & Wang, Y. (2021). Uncertainty risks and strategic reaction of restaurant firms amid COVID-19: Evidence from China. International Journal of Hospitality Management, 92, 102752.
Lengnick-Hall, C.A., Beck, T.E., & Lengnick-Hall, M.L. (2011). Developing a capacity for organizational resilience through strategic human resource management. Human Resource Management Review, 21 (3), 243-255.
Leung, X.Y., & Cai, R. (2021). How pandemic severity moderates digital food ordering risks during COVID-19: An application of prospect theory and risk perception framework. Journal of Hospitality and Tourism Management, 47, 497-505.
Ma, J., Webb, T., & Schwartz, Z. (2021). A blended model of restaurant deliveries, dine-in demand and capacity constraints. International Journal of Hospitality Management, 96, 102981.
Maksimova, E.V., Ryabcev, A.G., & Sazonova, O.A. (2021). The impact of coronavirus on the Russian economy. Innovacii i investicii (Innovation and investment), 4, 283–286.
Martin, R.L. (2018). Shocking aspects of regional development: towards an economic geography of resilience. The New Oxford Handbook of Economic Geography, Oxford University Press, Oxford, pp. 839-864.
Marusak, A., Sadeghiamirshahidi, N., Krejci, C.C., Mittal, A., Beckwith, S., Cantu, J., Morris, M., & Grimm, J. (2021). Resilient regional food supply chains and rethinking the way forward: Key takeaways from the COVID-19 pandemic. Agricultural Systems, 190, 103101.
Mont, O., Curtis, S.K., & Palgan, Y.V. (2021). Organisational Response Strategies to COVID-19 in the Sharing Economy. Sustainable Production and Consumption, 28, 52-70.
Neise, T., Verfürth, P., & Franz, M. (2021). Rapid responding to the COVID-19 crisis: Assessing the resilience in the German restaurant and bar industry. International Journal of Hospitality Management, 96, 102960.
Oborin, M.S., & Mitrofanova, I.V. (2020). Strategic directions for the development of the service sector in the digital environment. Ekonomika: vchera, segodnya, zavtra (Economics: Yesterday, Today and Tomorrow), 10 (9А), 162-175.
Prosser, L., Lane, E.T., & Jones, R., (2021). Collaboration for innovative routes to market: COVID-19 and the food system. Agricultural Systems, 188, 103038.
Richards, T.J., & Rickard, B. (2020). COVID-19 impact on fruit and vegetable markets. Canadian Journal of Agricultural Economics, 68 (2), 189-194.
Roslyakova, N.A., & Dorofeeva, L.V. (2020). Impact of the Coronavirus Crisis on the Dynamics of Consumer Prices in Russian Regions. Regionalnaya ekonomika. Yug Rossii (Regional Economy. South of Russia), 8 (4), 64-75.
Roslyakova, N.A., Mitrofanova, I.V., & Dorofeeva, L.V. (2020). The coronacrisis and transformation of consumer demand in the Russian regions. Ekonomika: vchera, segodnya, zavtra (Economics: Yesterday, Today and Tomorrow), 10(5А), 447-467.
Socio-economic situation in Russia - 2020, 2021. https://rosstat.gov.ru/compendium/document/50801 (Accessed 10 July 2021).
Sung, Y.-K., Hu, H.-H.S., & King, B. (2021). Restaurant preventive behaviors and the role of media during a pandemic. International Journal of Hospitality Management, 95, 102906.
Tribst, A.A.L., Tramontt, C.R., & Baraldi, L.G. (2021). Factors associated with diet changes during the COVID-19 pandemic period in Brazilian adults: Time, skills, habits, feelings and beliefs. Appetite, 163, 105220.
Yang, F.X., Li, X., Lau, V.M.-C., & Zhu, V.Z. (2021). To survive or to thrive? China’s luxury hotel restaurants entering O2O food delivery platforms amid the COVID-19 crisis. International Journal of Hospitality Management, 94, 102855.

Objavljeno
2022/04/06
Rubrika
Originalni naučni članak