FRANŠIZING KAO STRATEGIJA EKSPANZIJE HOTELSKIH LANACA NA GLOBALNOM NIVOU
Sažetak
Franšizni model poslovanja uspešno primenjuju preduzeća u okviru turističke industrije. Cilj rada je da se prezentuje uloga i značaj ovog poslovnog modela u turizmu, ukoliko se uzmu u obzir sve njegove specifičnosti, a naročito osobenosti koje se vezuju za hotelijerstvo. Predstavljajući primere primene franšiznog poslovanja u InterContinental i Marriott International hotelijerskim grupacijama, naglašavaju se prednosti ove poslovne forme za sve učesnike. Posebno je značajna dimenzija koja govori u prilog turistima (korisnicima turističkih usluga), koji izborom hotela u sistemu poznate franšize smanjuju, ili potpuno eliminišu, rizik pogrešnih odluka a izbor poznatog brenda za njih je garancija pozitivnog iskustva. Empirijski podaci prikazani u radu pokazuju da franšizing predstavlja dominantnu formu ekspanzije hotelskih lanaca na globanom nivou.
Reference
Alon, I., Ni, L., & Wang, Y. (2012). Examining the determinants of hotel chain expansion through international franchising. International Journal of Hospitality Management, 31, 379-386.
Blain, C., Levy, S., & Riychie, J. (2005). Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations. Journal of Travel Research, 43, 328-338.
Dunning, J.H., Pak, Y.S., & Beldona, S. (2007). Foreign ownership strategies of UK and US international franchisors: An exploratory application of Dunning's envelope paradigm. International Business Review, 16(5), 531-548.
Erceg, A. (2013). Teorijski okvir ekonomske persepktive franšize. Pravni vjesnik, 13(1), 137-158.
Gámez-González, J., Rondan-Cataluña, F.J., Diez-de Castro, E.C., & Navarro-Garcia, A. (2010). Toward an international code of franchising. Management Decision, 48(10), 1568-1595.
Gašević, D., & Lazarević, M. (2012). Značaj interneta kao savremenog medija sa osvrtom na primenu web sajtova promociji turizma. U: Međunarodna konferenciju o društvenom i tehnološkom razvoju STED, Banja Luka - Univerzitet za poslovni inženjering i menadžment.
Glušac, D., Stanković, M., Lazarević, M., & Gašević, D. (2013). Pravo potrošača na obaveštenost kao cilj trgovinske politike. U: International May Conference on Strategic Management - IMKSM, Bor - Tehnički fakultet Bor, Univerzitet u Beogradu. 873-881.
Đorđević, A. (2013). Značaj informacija za korisnike turističkih usluga u odlučivanju o putovanju. Marketing, 44(1), 75-85.
Johnson, C., & Vanetti, M. (2005). Locational strategies of international hotel chains. Annals of Tourism Research,32(4), 1077-1099.
Jokić, M. (2013). Ekonomsko-komercijalna opravdanost franšizinga. Socioeconomica, 2(3), 151-162.
Kandić, V. (1995). Franšizing. Beograd: Institut ekonomskih nauka.
Parivodić, M. (1993). Pregled standardnih klauzula formularnih ugovora o franšizingu. Pravni život, 9-10, 1430-1435.
Paunović, S.B. (2007). Menadžment turističke destinacije. Novi Sad: Alfa-graf.
Ray, P., Zang, H.Q., & Qi, P. (2000). The challenges and opportunities of franchising in China's hotel industry.International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(5), 300-307.
Preuzeto sa www.ihgplc.com
Preuzeto sa www.franchising.hr
Preuzeto sa www.franchisedirect.com
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).