FRANŠIZING KAO STRATEGIJA EKSPANZIJE HOTELSKIH LANACA NA GLOBALNOM NIVOU

  • Dragana Lj Gašević Visoka poslovna škola strukovnih studija Novi Sad
  • Milica Stanković Visoka poslovna škola strukovnih studija Novi Sad
Ključne reči: FRANCHISING||, ||franšizing, hotel management||, ||hotelijerstvo, internationalization||, ||internacionalizacija, tourists||, ||turisti,

Sažetak


Franšizni model poslovanja uspešno primenjuju preduzeća u okviru turističke industrije. Cilj rada je da se prezentuje uloga i značaj ovog poslovnog modela u turizmu, ukoliko se uzmu u obzir sve njegove specifičnosti, a naročito osobenosti koje se vezuju za hotelijerstvo. Predstavljajući primere primene franšiznog poslovanja u  InterContinental i Marriott International hotelijerskim grupacijama, naglašavaju se prednosti ove poslovne forme za sve učesnike. Posebno je značajna dimenzija koja govori u prilog turistima (korisnicima turističkih usluga), koji izborom hotela u sistemu poznate franšize smanjuju, ili potpuno eliminišu, rizik pogrešnih odluka a izbor poznatog brenda za njih je garancija pozitivnog iskustva. Empirijski podaci prikazani u radu pokazuju da franšizing predstavlja dominantnu formu ekspanzije hotelskih lanaca na globanom nivou.

 

 

 

Biografija autora

Milica Stanković, Visoka poslovna škola strukovnih studija Novi Sad
Novi Sad Business School

Reference

Alon, I., Ni, L., & Wang, Y. (2012). Examining the determinants of hotel chain expansion through international franchising. International Journal of Hospitality Management, 31, 379-386.

Blain, C., Levy, S., & Riychie, J. (2005). Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations. Journal of Travel Research, 43, 328-338.

Dunning, J.H., Pak, Y.S., & Beldona, S. (2007). Foreign ownership strategies of UK and US international franchisors: An exploratory application of Dunning's envelope paradigm. International Business Review, 16(5), 531-548.

Erceg, A. (2013). Teorijski okvir ekonomske persepktive franšize. Pravni vjesnik, 13(1), 137-158.

Gámez-González, J., Rondan-Cataluña, F.J., Diez-de Castro, E.C., & Navarro-Garcia, A. (2010). Toward an international code of franchising. Management Decision, 48(10), 1568-1595.

Gašević, D., & Lazarević, M. (2012). Značaj interneta kao savremenog medija sa osvrtom na primenu web sajtova promociji turizma. U: Međunarodna konferenciju o društvenom i tehnološkom razvoju STED, Banja Luka - Univerzitet za poslovni inženjering i menadžment.

Glušac, D., Stanković, M., Lazarević, M., & Gašević, D. (2013). Pravo potrošača na obaveštenost kao cilj trgovinske politike. U: International May Conference on Strategic Management - IMKSM, Bor - Tehnički fakultet Bor, Univerzitet u Beogradu. 873-881.

Đorđević, A. (2013). Značaj informacija za korisnike turističkih usluga u odlučivanju o putovanju. Marketing, 44(1), 75-85.

Johnson, C., & Vanetti, M. (2005). Locational strategies of international hotel chains. Annals of Tourism Research,32(4), 1077-1099.

Jokić, M. (2013). Ekonomsko-komercijalna opravdanost franšizinga. Socioeconomica, 2(3), 151-162.

Kandić, V. (1995). Franšizing. Beograd: Institut ekonomskih nauka.

Parivodić, M. (1993). Pregled standardnih klauzula formularnih ugovora o franšizingu. Pravni život, 9-10, 1430-1435.

Paunović, S.B. (2007). Menadžment turističke destinacije. Novi Sad: Alfa-graf.

Ray, P., Zang, H.Q., & Qi, P. (2000). The challenges and opportunities of franchising in China's hotel industry.International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(5), 300-307.

Preuzeto sa www.ihgplc.com

Preuzeto sa www.franchising.hr

Preuzeto sa www.franchisedirect.com

Objavljeno
2016/11/01
Rubrika
Pregledni članak