ISTRAŽIVANJE STAVOVA KRAJNJIH KORISNIKA O EFIKASNOSTI PROMOTIVNIH AKTIVNOSTI PROIZVOĐAČA STIROPORA
Sažetak
Sve više cene energenata, s jedne strane, i sve veća primena termoizolacionih materijala u građevinarstvu, s druge strane, doprinele su intenziviranju konkurencije na ovom poslovnom tržištu. Kako bi privukli i zadržali što veći broj kupaca, proizvođači stiropora moraju neprestano da rade na kvalitetu svoje ponude, ali i integrisanom marketing komuniciranju. U uslovima kada je ponuda konkurenata relativno homogena, upravo promotivne aktivnosti postaju jedan od glavnih faktora konkurentske prednosti. Cilj rada je da istraži relativni značaj pojedinih promotivnih instrumenata pri plasmanu stiropora na vojvođanskom tržištu. U skladu sa navedenim ciljem, korišćene su vrednosti aritmetičke sredine, standardne devijacije i koeficijenta varijacije po promotivnim instrumentima. Podaci su prikupljeni putem nestrukturiranog ličnog komuniciranja na uzorku od 20 isptanika. Rezultati istraživanja ukazuju da postoji izuzetno snažan i pozitivan uticaj promotivnih aktivnosti na plasman stiropora. Pritom, ubedljivo najsnažniji uticaj ima ekonomska propaganda, zatim lična prodaja, pa unapređenje prodaje i na poslednjem mestu su odnosi s javnošću. Ovi rezultati pokazuju da ni jedan od instrumenata promotivnog miksa ne bi trebalo zanemariti, ali i ističu potrebu fokusiranja na one instrumente koji su od najvećeg uticaja na plasman stiropora. Na taj način, nalazi ovog istraživanja mogu biti od koristi menadžmentu kompanija koje posluju na vojvođanskom tržištu stiropora.
Reference
Blek, S. (2003). Odnosi s javnošću. Beograd: Clio.
Cutlip, M. S., Center, H. A. & Broom, M. G. (2003). Odnosi s javnošću. Zagreb: Mate.
Hair, F. J., Wolfinbarger, C. M., Oritinav, J. D. & Bush, P. R. (2013). Essentials of Marketing Research (3rd edition). New York: McGraw-Hill.
Jovičić, D., Vranješ, M., & Stankov, B. (2015). Sticanje konkurentske prednosti na vojvođanskom tržištu gasnih kotlova putem integrisanih marketing komunikacija. Škola biznisa, 2015/1, 153-171.
Jovičić, D., Stankov, B., & Vranješ, M. (2014). Istraživanje konkurencije u funkciji pozicioniranja organizacije na poslovnom tržištu. Škola biznisa, 2014/2, 107-123.
Jovičić, D. (2013). Uloga montažera termo-tehničkih instalacija pri kupovini gasnih kotlova. Marketing, 44(4), 361-371.
Jovičić, D. & Salai, S. (2011). Poslovno komuniciranje. Novi Sad: Visoka poslovna škola strukovnih studija.
Jovičić, D. & Sudarov, S. (2014). Savremeno tržišno poslovanje. Novi Sad: Alfa-graf NS.
Kotler, P. (1999). Marketing managament - Analysis, Planning, Implementation & Control. Zagreb: Informator.
Kotler, P. & Keller, K. L. (2012). A framevork for marketing management (international edition (5th edition). Harlow: Pearson Education Limited.
Kotler, P. & Keller, K. L. (2006). Marketing menadžment. Beograd: Data status.
Kotler, P., Vong, V., Sonders, Dž. & Armstrong, G. (2007). Principi marketinga. Beograd: Mate.
Lewicki, J. R., Saunders, M. D. & Barry, B. (2009). Pregovaranje. Zagreb: Mate.
Malhotra, K. N., Birks, F. D. & Wills, P. (2012). Marketing research an applied approach (4th edition). Harlow: Pearson Education Limited.
Mandić, T. (2003). Komunikologija: psihologija komunikacije. Beograd: Clio.
Maričić, B. (2005). Ponašanje potrošača. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Porter, M. E. (1998). Competitive Strategy. New York: Free Press.
Porter, M. E. (2008). Konkurentska prednost. Zagreb: Masmedia.
Tomić, Z. (2003). Komunikologija. Beograd: Čigoja štampa.
Varey, R. J. (2002). Marketing communication. London: Routledge.
Preuzeto sa http://www.austrotherm.rs
Preuzeto sa http://www.buildmagazin.com.
Preuzeto sa http://www.euractiv.rs
Preuzeto sa http://www.fim.co.rs
Preuzeto sa http://www.masterplast.hu
Preuzeto sa http://www.obnovljiviizvorienergije.rs
Preuzeto sa http://www.timizolirka.rs
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).