PREDUZETNIČKI POTENCIJALI STUDENATA TURIZMA I UGOSTITELJSTVA
Sažetak
U radu će biti istražena percepcija studenata o konceptu preduzetništva, njihovoj spremnosti da postanu preduzetnici i faktorima koji na to mogu uticati. Cilj istraživanja je analiza i identifikacija preduzetničkog potencijala studenata turističkog i ugostiteljskog usmerenja na uzorku od 104 studenta visokih strukovnih škola. Na osnovu dobijenih rezultata steći će se uvid kako studenti percipiraju sopstvene kapacitete za otpočinjanje biznisa, nivo eksterne podrške, kao i moguća ograničenja za pokretanje preduzetničkog poduhvata. Rezultati istraživanja ukazuju na ključne probleme i poteškoće za mlade preduzetnike. Nedovoljno znanja potrebnih za otpočinjanje sopstvenog poslovnog poduhvata, nedovoljna informisanost o postojećim programima podrške preduzetnicima, osrednji nivo podrške koji mladi dobijaju u visokim školama osnovni su problem sa kojima se mladi preduzetnici susreću tokom i nakon završetka školovanja. Na osnovu utvrđenih poteškoća potrebno je obezbediti unapređenja u pogledu institucionalne podrške razvoju preduzetništva, unapređenja obrazovnog sistema, odnosno razvijanje preduzetničkog potencijala na svim nivoima i u svim oblicima obrazovanja. Takođe, viši nivo podrške od strane obrazovnih institucija, ali i obezbeđivanje bolje informisanosti o mogućnostima na tržištu i programima finansijskih i drugih poslovnih oblika podrške od ključnih su faktora za razvoj preduzetničkih potencijala mladih.
Reference
Bae, T. J., Qian, S., Miao, C., & Fiet, J. O. (2014). The Relationship between Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Intentions: A Meta–Analytic Review. Entrepreneurship theory and practice, 38(2), 217-254.
Bobić, D. (2017). Preduzetništvo mladih u Srbiji: Mapiranje prepreka za preduzetništvo mladih, Deutsche Gessellschaft fur Internationale Zusamenarbeit (GIZ) Gmbh, Beograd.
De Clercq, D., Honig, B., & Martin, B. (2013). The roles of learning orientation and passion for work in the formation of entrepreneurial intention. International Small Business Journal, 31(6), 652-676.
Dehghanpour Farashah, A. (2013). The process of impact of entrepreneurship education and training on entrepreneurship perception and intention: Study of educational system of Iran. Education+ Training, 55(8/9), 868-885.
Dinis, A., do Paco, A., Ferreira, J., Raposo, M., & Gouveia Rodrigues, R. (2013). Psychological characteristics and entrepreneurial intentions among secondary students. Education+ Training, 55(8/9), 763-780.
Đorđević, D., Ćoćkalo, D., Bogetić, S., & Ivin, D. (2012). Entrepreneurship among students: The potential in Serbia. Journal of Engineering Management and Competitiveness (JEMC), 2(2), 76-80.
Europe, Entrepreneurship. I. (2003). Green paper entrepreneurship in Europe.
European Commission. (2001). The Concrete Future Objectives of Education Systems.
European Commission. (2013). Entrepreneurship 2020 action plan: reigniting the entrepreneurial spirit in Europe.
European Commission. (2012). Europe 2020: Europe’s growth strategy.
Fayolle, A. (2005). Evaluation of entrepreneurship education: behaviour performing or intention increasing?. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 2(1), 89-98.
Franceško, M., Njegomir, V., & Živković, M. Preduzetnička orijentacija u visokom obrazovanju. XXIV Skup Trendovi razvoja: “digitalizacija visokog obrazovanja ”, Kopaonik, 21. - 23. 02. 2018. Paper No.T1.1-3,
Franke, N., & Lüthje, C. (2004). Entrepreneurial intentions of business students—A benchmarking study. International Journal of Innovation and Technology Management, 1(03), 269-288.
Hjalager, A. M. (1997). Innovation patterns in sustainable tourism: An analytical typology. Tourism management, 18(1), 35-41.
Jošanov-Vrgović, I.,Jovin, S., Papić-Blagojević, N., & Jovičić Vuković, A. (2018). Inovacioni potencijal i preduzetništvo – emirijska analiza studenata visokih strukovnih škola, Međunarodna naučno-stručna konferencija Inovacijama do održivog razvoja, Beograd 7.12.2017.
Jovin, S., Papić-Blagojević, N., Jošanov-Vrgović, I., & Jovičić Vuković, A. (2018). Faktori razvoja preduzetničkih kreativnih ideja studenata strukovnih škola, XXIV Skup Trendovi razvoja, Digitalizacija visokog obrazovanja, Kopaonik 21- 23.02.2018.; peper no. T3.3-10.
Karimi, S., Biemans, H. J., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2016). The impact of entrepreneurship education: A study of Iranian students' entrepreneurial intentions and opportunity identification. Journal of Small Business Management, 54(1), 187-209.
Kolvereid, L. (1996). Prediction of employment status choice intentions. Entrepreneurship Theory and practice, 21(1), 47-58.
Krueger Jr, N. F., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of business venturing, 15(5-6), 411-432.
LIBEK, (2015). Istraživanje – Preduzetnička kultura kod mladih, Libertarijanski klub Libek, Beograd.
Liñán, F., & Chen, Y. W. (2009). Development and Cross‐Cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship theory and practice, 33(3), 593-617.
Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J. C., & Rueda-Cantuche, J. M. (2011). Factors affecting entrepreneurial intention levels: a role for education. International entrepreneurship and management Journal, 7(2), 195-218.
Lindh, I., & Thorgren, S. (2016). Entrepreneurship education: the role of local business. Entrepreneurship & Regional Development, 28(5-6), 313-336.
Ljamić-Ivanović, B. (2015). Virtuelno preduzetništvo: Obrazovanje kao podrška preduzetničkoj spremnosti studenata. In Synthesis 2015-International Scientific Conference of IT and Business-Related Research (pp. 635-641). Singidunum University.
Nabi, G., Holden, R., & Walmsley, A. (2010). Entrepreneurial intentions among students: towards a re-focused research agenda. Journal of Small Business and Enterprise Development, 17(4), 537-551.
Ožegović, L., & Pavlović, N. (2012). Menadžment malih i srednjih preduzeća kao nosilac razvoja privrede. Škola biznisa, (1), 74-84.
Peterman, N. E., & Kennedy, J. (2003). Enterprise education: Influencing students’ perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship theory and practice, 28(2), 129-144.
Pittaway, L., & Cope, J. (2007). Entrepreneurship education: A systematic review of the evidence. International small business journal, 25(5), 479-510.
Radosavljević, G., Borisavljević, K. (2011) Inovacije kao faktor preduzetništva u turizmu. u: Naučni skup Novi metodi menadžmenta i marketinga u podizanju konkurentnosti srpske privrede, 15. oktobar, Palić, Srbija.
Radovanović, T. (2004). Uspešan preduzetnik, FAM, Novi Sad.
SEECEL (2011). Preduzetničko učenje - Pristup ključnim kompetencijama - ISCED nivo 2. Dostupno na: http://www.seecel.hr/UserDocsImages/Documents/Documents%20Section/ SEECEL%20-%20Entrepreneurial%20Learning%20ISCED%20Level%202%20-%20RS.pdf
Služba za mala i srednja privredna društva Privredne komore Srbije i Privredni forum mladih (2016). Analiza rezultata istraživanja o potrebama potencijalnih i postojećih mladih preduzetnika u Republici Srbiji, Privredna komora Srbije, Beograd.
Solesvik, M. Z. (2013). Entrepreneurial motivations and intentions: investigating the role of education major. Education+ Training, 55(3), 253-271.
Srbije, V. R. (2014). Strategija za podršku razvoju malih i srednjih preduzeća, preduzetništva i konkurentnosti za period od 2015. do 2020. godine.
Subotić, M. (2017). Faktori razvoja preduzetničkih potencijala studenata, Doktorska disertacije, Fakultet tehničkih nauka, Univerzitet u Novom Sadu, Novi Sad
Todorović, V., Tekić, Ž., & Pečujlija, M. (2012). Preduzetničke težnje studenata Fakulteta tehničkih nauka. Učenje za poduzetništvo, 2(2), 197-205.
Veciana, J. M., Aponte, M., & Urbano, D. (2005). University students’ attitudes towards entrepreneurship: A two countries comparison. The International Entrepreneurship and Management Journal, 1(2), 165-182.
Vlada Republike Srbije (2012). Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine. Beograd: Sl. glasnik RS, br, 107, 2012.
Von Graevenitz, G., Harhoff, D., & Weber, R. (2010). The effects of entrepreneurship education. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 90-112.
Zakon o privrednim društvima ("Sl. Glasnik rs", br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 - dr. Zakon, 5/2015 i 44/2018)
Zhang, P., Wang, D. D., & Owen, C. L. (2015). A study of entrepreneurial intention of university students. Entrepreneurship Research Journal, 5(1), 61-82.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).