INOVATIVNOST U FUNKCIJI KREIRANJA IMIDŽA GRADA KAO TURISTIČKE DESTINACIJE
Sažetak
Gradovi, kao najsloženiji proizvodi na tržištu, bez jasno diferenciranog i kreiranog imidža, ne mogu da plediraju na tržišnu konkurentnost. U prilog sve većeg savremenog aktueliziranja grada kao tržišne marke ili brenda, do izražaja dolazi što širi spektar mogućnosti diferencijacije imidža, pri čemu se inovativnost javlja kao jedan od značajnih elemenata. Zato se u radu razmatra kreiranje imidža grada, u kontekstu inovativnosti. U percipiranju imidža grada od strane turista i turističkih grupa, inovativnost se javlja kao specifično turističko-identitetsko obeležje grada. To je u ovom radu prikazano na primeru francuskog grada Angulema, gde je kulturni kapital grada doprineo transformaciji identiteta i imidža, oživljavanju kulturnog života grada, razvoju turizma i pokretanju čitavog regiona. Ovaj grad je Festivalom stripa (Festival International de la Bande Dessinee Angouleme) potpuno revitalizovao svoje srednjevekovno nasleđe, koje se tretiralo kao kult grada i kao izvor ponosa njegovih stanovnika. Danas, pomenuti festival u ovom gradu postao je „brend“, a zahvaljujući tome grad Angulem – „prestonica stripa“, region – „dolina slike“, a Francuska – najznačajnija zemlja u Evropi u strip izdavaštvu.
Reference
Andreassen, T.W., & Lindestad, B. (1998). Customer loyalty and complex services: the impact of corporate image on quality, customer satisfaction and loyalty for customers with varying degrees of service expertise. International Journal of Service Industry Management, 9(1), 7-23.
Anholt, S. (2007). Competitive identity: The new brand management for nations, cities and regions. Houndmills, Basingstoke, Hampshire, New York: Palgrave Macmillan.
Arva, L., & Deli-Gray, Z. (2011). New tipes of tourism and tourism marketing in the post-industrial world. Applied studies in agribusiness and commerce, 5, 33-37.
Bedbury, S. (2002). A New Brand World: Eight Principles for Achieving Brand Leadership in the Twenty-First Century. Pinguin.com.
Čomić, Đ. (2012). Nacionalni i nadnacionalni identitet evropskih gradova u funkciji urbanog turizma. Hotellink, 13(19-20), 25-33.
Dirks, S., Gurdigiev, C., & Keeling, M. (2010). Smarter Cities for Smarter Growth: How Cities Can Optimaze Their Systems for the Talent Based Economy. Somers, NY: IBM, Global Business Economy.
Drucker, P.F. (1996). Inovacije i preduzetništvo - praksa i principi. Beograd: Grmeč.
Gallarza, G.M., Saura, G.I., & Garcia, C.H. (2002). Destination image: Towards a conceptual framework. Annals of Tourism Research, 29(1), 56-78.
Gartner, W.C. (1989). Tourism image: attribute measurement of state tourism products using multidimensional scaling techniques. Journal of Travel Research, 28(2), 16-20.
Gi-Ernest, D. (2009). Uvod u kritiku urbane geografije. Kultura, 122-123, 54-59.
Goodall, B. (1988). How tourists choose their holidays: An analytical framework. Marketing in the tourism industry: The promotion of destination regions, 1-17.
Govers, R. (2003). Deconstructing destination image in the information age. Information Technology & Tourism, 6(1), 13-29.
Hartley, J. (2005). Innovation in governance and public service: Past and present. Public Money & Management, 25(1), 27-34.
Johnson, B. (2008). Cities, system of innovation and economic development. Innovation: Management. Policy & Practice, 10(2-3), 146-155.
Kapferer, J.N. (2012). The new strategic brand management: Advanced insights and strategic thinking. London: Kogan Page.
Majstorović, V., Stankov, U., & Stojanov, S. (2013). Pogranične regije kao turističke destinacije. Škola biznisa, 2, 15-29.
Middleton, V.T.C. (1984). Profitability through product formulation strategies. U: World Hospitality Congress, II. Boston, MA.
Milisavljević, M. (2005). Savremeni strategijski menadžment. Beograd: Megatrend univerzitet primenjenih nauka.
Montgomery, C.A., & Porter, M.E. (1991). Strategy: Seeking and securing competitive advantage. Boston: Harvard Business School Publishing.
Radošević, Lj. (2009). Angulem - od srednjevekovnog grada do prestonice stripa. Kultura, 122-123, 201-228.
Rosi, A. (2008). Arhitektura grada. Beograd: Građevinska knjiga.
Savić, Lj., Radovanović, V., & Janković, R. (2011). Strategijski menadžment - inovativne stategije. U: I. Mihajlović (Ur.), Majska konferencija o stategijskom menadžmentu. Bor: Univerzitet u Beogradu, Tehnički fakultet u Boru. 977-987.
Štetić, S., & Šimičević, D. (2008). Menadžment turističke destinacije. Beograd: Forma B.
Tomljenović, R., Kušen, E., Weber, S., Hendija, S., & Telišman-Košuta, N. (2002). Varaždin - vizija turističke destinacije. Zagreb: Institut za turizam.
Vasiljević, A. (2009). Kreiranje identiteta, "brendiranje" grada. Kultura, 122-123, 104-119.
Vasiljević, A., Radović, M., & Radukić, S. (2011). Konkurentnost kompanija kao odgovor na izazove globalnog okruženja. U: I. Mihajlović (Ur.), Majska konferencija o stategijskom menadžmentu. Bor: Univerzitet u Beogradu, Tehnički fakultet u Boru. 18-24.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).