ALTERNATIVE I RIZICI FISKALNE KONSOLIDACIJE U SRBIJI

  • Ljubomir Madžar Institut za strateške studije "Petar Karić", Alfa univerzitet, Novi Beograd
Ključne reči: hypertrophied consumption||, ||hipertrofirana potrošnja, macroeconomic imbalances||, ||makroekonomske neravnoteže, balance of payment deficit||, ||deficit u bilansu tekućih transakcija, taxation||, ||oporezivanje, public revenues||, ||javni prihodi, budgetary deficit||, ||budžetski deficit, public debt||, ||javni dug, economic policies||, ||ekonomska politika, political constraints on policy measures||, ||politička ograničenja na mere ekonomske politike, unsustainability of growth||, ||neodrživost rasta,

Sažetak


Srbija se suočava sa ozbiljnom fiskalnom krizom koja može lako da dovede do pojave koja se eufemistično naziva krizom javnog duga, a što predstavlja manje šokantan termin za bankrotstvo države. Učešće budžetskog deficita u BDP-u održava se u hazardnoj blizini razine od 6%, dok je količnik javnog duga i BDP-a na putu da premaši, jednako pogubno, granicu od 60%. Zakonski propisane granice za ove pokazatelje iznose 4,5% i 45%. Budući da su te granice formalizovane još uvek važećim i obavezujućim zakonima, mora se zaključiti da je Srbija ne samo upala u kritičnu ekonomsku situaciju, nego i da je ozbiljno narušila i faktički oštetila sopstveni pravni poredak, otvarajući vrata za nesagledive i brojne dalje poremećaje sa dalekosežnim posledicama. S obzirom na pogibeljnu opštu ekonomsku situaciju, dijagnoza stanja u privredi može da bude zaista kratka: usporavanje privrednog rasta sa nedavno zabeleženim negativnim stopama, neviđene stope nezaposlenosti, ogroman deficit tekućih transakcija i inflacija koja je još uvek najviša u regionu i među najvišim u Evropi. Neodrživi budžetski deficit i preteća – a još uvek brzo rastuća – javna i privatna zaduženost, čine dodatne karakteristike koje zaokružuju ovu sumornu sliku.

U ispitivanju determinanti i mogućih uzročnika ekonomskog sunovrata izdvojena je jedna upadljiva crta privrede i društva u celini. Ona se sastoji u jednoj sklonosti, koja se izrodila u pravu tradiciju, da se živi daleko iznad raspoloživih sredstava: počevši još od završetka II svetskog rata, društvo je bilo izloženo različito generisanim prilivima dopunskih inostranih sredstava, koji su silno podigli sklonosti trošenju i onesposobile sistem da smanji potrošnju i prilagodi se novim okolnostima kad ti prilivi jenjavaju, ili se pojavi opasnost da potpuno iščeznu. Nastao je jedan poseban oblik histereze i smanjen je akumulacioni potencijal privrede, trajno podsecajući razvojne izglede. Na toj opštoj perspektivi razvio se čitav bokor drugih, u neku ruku izvedenih činilaca: precenjenost nacionalne valute uz znatno sasecanje konkurentnosti privrede, riskantno prilagođavanje eksternim izvorima u finansiranju investicija uz odsustvo izgleda za stabilno i trajno nastavljanje ovih priliva, strukturne deformacije u privredi sa hipertrofiranim sektorom usluga, što je dovelo do pojave poznate pod imenom „virtuelizacija rasta“ i, povrh svega i kao rezultat svih ovih faktora, do neodrživosti sadašnjeg razvojnog obrasca. Neodrživa razvojna putanja ne može da ne produkuje krizu spoljnog duga, teške neravnoteže u međunarodnim ekonomskim odnosima i trajne debalanse u javnim finansijama, sa kontinuiranim manjkom prihoda u odnosu na izdatke.

S obzirom na visoku verovatnoću sloma sistema, vlasti su bile prinuđene da formulišu i krenu sa implementacijom jednog zaista hitnog programa konsolidacije. No, one su pritom suočene sa brojnim strahovitim ograničenjima. Na strani rashoda nalaze se mnoge rigidne komponente koje su formalizovane zakonima, pri čemu deluju jednako sputavajuće političke prepreke: kresanje izdataka preterano je skupo u političkom smislu. Na poreskoj strani javljaju se teška ograničenja u pogledu onoga što bi finansijski iscrpeni privreda i stanovništvo mogli dodatno da podnesu, kao i opasnost daljeg usporavanja već iscrpene privrede. Smanjivanje budžetskog deficita bezuslovno je potrebno i kratko se analizira skup mera koncipiranih da bi se ostvario taj cilj. Došlo se do nalaza da, od 2% BDP-a za koliko bi deficit morao da se smanji, sa razumnom sigurnošću može da se očekuje samo smanjenje od jednog procentnog poena, što konačni rezultat čini krajnje nedovoljnim i u ukupnom efektu daleko ispod onoga što je apsolutno potrebno.

Reference

Acemoglu, A. (2009). Introduction to Modern Economic Growth. Princeton and Oxford: Princeton University Press.

Arsić, M. (2012). Fiskalna konsolidacija, monetarna politika i reforme. Kvartalni monitor, 31, 58-62. oktobar-decembar.

Arsić, M., & Altiparmakov, N. (2011). Distributivni i makroekonomski efekti predložene poreske reforme. Kvartalni monitor, 25-26, 91-98. april-septembar.

Arsić, M., Ranđelović, S., & Pejić, M. (2012). Reforma sistema kvazi fiskalnih dažbina u funkciji unapređenja uslova poslovanja u Srbiji. Kvartalni monitor, 29, 61-74. april-jun.

Begović, B. (2011). Institucionalni aspekti privrednog rasta. Beograd: JP Službeni glasnik i CLDS.

Blanchard, O.J. Macroeconomics, Fourth Edition. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall.

Fiskalni savet. (2012). Predlog mera fiskalne konsolidacije 2012-2016. godine. Beograd: Fiskalni savet Republike Srbije.

Kovačević, I. (2013). Makroekonomska kretanja u periodu krize - Osnovni nalazi. Pregled (Survey), 54(1-2), 56-70.

Kovaćević, M. (2011). Geneza i uzroci teških problema u sferi ekonomsko-finansijskih odnosa Srbije sa inostranstvom. U: Referat na savetovanju Položaj i perspektive Srbije u evropskoj i svetskoj privredi održanom 15. septembra 2011.. Beograd: Ekonomski Fakultet.3-48.

Kovačević, M. (2011). Srbija pred privrednim i finansijskim kolapsom. U: Referat na savetovanju Privreda Srbije u drugom talasu krize – izgledi za 2012. održanom 17. decembra 2011. u Beogradu. Beograd: Ekonomski fakultet.25-51.

Madžar, L.D. (1992). Anatomija jugoslovenskog privrednog čuda, 1953-1964. Ekonomski anali, 36(113), 45-76.

Madžar, L. (2011). Iskušenja ekonomske politike u Srbiji. Beograd: Službeni glasnik.

Pelević, B. (2006). Negativna štednja, depresiranje investicija i visoki platnobilansni deficiti - elementarna faktografija za (ne)sporne veze. U: B. Cerović (Ur.), Referat na savetovanju Izazovi ekonomske politike Srbije u 2007. godini održanom 9. decembra 2006. Beograd: Ekonomski fakultet.11-18.

Poper, K.R. (1993). Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod. prev. Branimir Gligorić.

Sorensen, P.B., & Whitta-Jacobson, H.J. (2005). Introducing advanced macroeconomics: Growth and business cycles. New York: The McGraw-Hill Companies.

Stamenković, S., Živković, B., Kovačević, M., Vučković, V., & Vukotić-Cotič, G. (2008). Ekonomska politika Srbije u trajnom predizbornom ambijentu. U: Tekuća privredna kretanja, ekonomska politika i strukturne promene u Srbiji 2007/2008. godine održanom 15 decembra 2007. u Beogradu u organizaciji NDES sa AEN i EFB, objavljeno u istoimenom zborniku. Beograd: Ekonomski fakultet.41-61.

Stamenković, S., Kovačević, M., Vučković, V., Nikolić, I., & Bušatlija, M. (2009). Ekonomska politika u 2010. godini - ka novom modelu ravnoteže. U: B. Živković & S. Stamenković (Ur.), referat na savetovanju održanom 26. decembra 2009. u Beogradu u organizaciji NDES sa AEN i EFB. Beograd: Ekonomski fakultet.15-67.

Stamenković, S., Kovačević, M., Vučković, V., Živković, B., & Nikolić, I. (2013). Makroekonomske perspektive i održivost spoljnog duga. U: Referat na savetovanju Izazovi za ekonomsku politiku Srbije u 2013. godini održanom 15. decembra 2012. u Beogradu u organizaciji NDES sa AEN i EFB, objavljeno u istoimenom zborniku. Beograd: Ekonomski fakultet.27-36.

Uvalić, M. (2011). Zašto Zapadni Balkan kasni za Centralnom i Istočnom Evropom. U: B. Cerović & M. Uvalić (Ur.), Referat na savetovanju Kontroverze ekonomskog razvoja u tranziciji – Srbija i zapadni Balkan održanom 7. maja u Beogradu u organizaciji NDES sa AEN i EFB. Beograd: Ekonomski fakultet.9-23.

Objavljeno
2014/02/28
Rubrika
Originalni naučni članak