RELEVANTNOST SLOBODNOG GOTOVINSKOG TOKA KAO MERILA GENERISANJA VREDNOSTI ZA VLASNIKE

  • Ivana Bešlić Visoka poslovna škola strukovnih studija, Novi Sad
  • Dragana Bešlić Visoka poslovna škola strukovnih studija, Novi Sad
  • Bojan Rupić KAPITAL REVIZIJA doo, Novi Sad
Ključne reči: development||, ||razvoj, effectiveness||, ||efektivnost, evaluation||, ||procena, value||, ||vrednost, performance||, ||performanse, period||, ||period, FCF||, ||FCF,

Sažetak


U novoj ekonomiji, odnosno ekonomiji znanja osnovni cilj svakog privrednog društva bi trebao da bude usmeren ka ostvarivanju poslovanja u interesu vlasnika, odnosno ka generisanju vrednosti za vlasnike. U dinamičnom poslovnom okruženju efektivni sistem merenja performansi je ključna determinanta uspešne implementacije korporativne strategije, rasta i opstanka privrednog društva. Savremena merila performansi treba da pruže preciznu procenu suštinske vrednosti privrednog društva, kao i vrednosti za vlasnike (akcionare). Suština je maksimiziranje imanentne ili garantovane vrednosti privrednog društva. Imanentna vrednost je vrednost privrednog društva na bazi internog vrednovanja (procena diskontovanog gotovinskog toka ili očekivanog gotovinskog toka u budućnosti) od strane menadžerskog tima. Korporativni menadžeri u Srbiji se nalaze pred izazovom sve efikasnijih tržišta kapitala i konkurencije u budućnosti, što iziskuje implementaciju vrednosno orijentisanog upravljanja privrednim društvom, stoga je u ovom radu predstavljena FCF (Free Cash Flow) metodologija vrednovanja. Slobodan gotovinski tok (Free Cash Flow – FCF) je iznos gotovine raspoloživ za vlasnike privrednog društva, posle neophodnih ulaganja u fiksna i obrtna sredstva, radi održavanja tekućeg obima aktivnosti i podrške planiranju.

Reference

Bešlić, I., & Bešlić, D. (2010). Merenje performansi u proizvodnom preduzeću kao izvor konkurentske prednosti. Ekonomika poljoprivrede, 57(2), 313–326.

Copeland, T., & Dolgoff, A. (2005). Outperform with Expectations – Based Management. USA: John Wiley & Sons, Inc.

Damodaran, A. (2002). Investment Valuation: Tools and Technicues for Determining the Value of any Asset. New York: Wiley.

Čupić, M. (2010). Ocena značaja četiri varijante rezidualnog dobitka za ostvarenje cilja maksimiziranja vrednosti za akcionare. Ekonomski horizonti, 12(2), 113–132.

Hejazi, R., & Oskouei, M. M. (2007). The Information Content of Cash Value Added (CVA) and P/E Ratio: Evidence on Association with Stock Returns for Industrial Companies in the Tehran Stock Exchange. Iranian Accounting & Auditing Review, 14(47), 21–36.

Evans, H. M. (1999). Excellence in Financial Management: Course 8: Creating Value through Financial Management. Preuzeto sa http://www.exinfm.com/training/pdfiles/course08.pdf.

McClure, B. (2010). Free Cash Flow: Free, but Not Always Easy. Preuzeto sa http://www.investopedia.com/articles/fundamental/03/091703.asp.

Peterson, D. P. Florida Atlantic University. Preuzeto sa http://educ.jmu.edu/~drakepp/general/FCF.pdf.

Savez računovođa i revizora Srbije. (2007). Međunarodni standardi finansijskog izveštavanja (IFRS). Beograd.

Schweser, K. (2008). Free Cash Valuation. Preuzeto sa http://homes.ieu.edu.tr/hbaklaci/itf414/valuation/valuationnotes1.pdf.

Stančić, P. (2005). Neophodne modifikacije bilansa stanja i bilansa uspeha za potrebe upravljanja finansijama preduzeća. Ekonomske teme, 43(5), 137–147.

Stern School of Business. Firm Valuation: Cost of Capital and APV Approaches. Preuzeto sa http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/pdfiles/valn2ed/ch15.pdf.

Van Horne, C. J., & Wachowicz, J. R. M. J. (2007). Osnovi finansijskog menadžmenta. Beograd: Data Status.

Zakić, V. (2011). Merenje performansi – savremeni koncepti. U: Zbornik radova, 42. Simpozijum – Računovodstvo, poslovne finansije u savremenim uslovima poslovanja. Zlatibor: Savez računovođa i revizora Srbije, 243-267.

Zakić, V. (2012). Metodologija obračuna i računovodstvene modifikacije u okviru EVA koncepta. Računovodstvo, 1–2, 31–45.

Zakić, V. (2013). Generisanje vrednosti za zainteresovane subjekte kao cilj savremenog korporativnog preduzeća. Zbornik Matice srpske za društvene nauke, 144(3), 467–481.

Objavljeno
2014/10/06
Rubrika
Pregledni članak