REDOSLED ROĐENJA SLEPIH ADOLESCENATA KAO DETERMINANTA PERCEPCIJE PORODIČNOG FUNKCIONISANJA

  • Dragana V Stanimirović Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju

Sažetak


Dok su drugi teoretičari ličnosti naglašavali samo uticaj roditelja u ranom detinjstvu, Adler je naročitu pažnju posvetio psihološkom položaju deteta među braćom i sestrama. Postoje empirijski podaci da redosled rođenja može uticati na izbor profesije, stil interakcije sa drugima, afilijativnost, anksioznost, percepciju autoriteta roditelja, pa čak i intelektualne sposobnosti. Oštećenje vida jednog člana porodice deluje na porodični sistem i sibling subsistem na specifičan način.

Cilj istraživanja bio je utvrditi da li redosled rođenja utiče na percepciju dimenzija porodičnog funkcionisanja u porodicama sa slepim adolescentom i u porodicama sa adolescentom tipičnog razvoja. Uzorak su činila po 32 slepa ispitanika (eksperimentalna grupa) i ispitanika tipičnog razvoja (kontrolna grupa), uzrasta od 14 do 26 godina koji žive u potpunim porodicama sa dvoje ili troje dece i bez ozbiljnih ličnih, bračnih ili porodičnih problema. Grupe su bile ujednačene po polu, uzrastu, profesionalnom statusu i redosledu rođenja adolescenta, broju dece u porodici, tipu porodice (nuklearna; proširena) i sredini (seoska; gradska). Za prikupljanje podataka primenjeni su: Upitnik sociodemografskih podataka i Upitnik stanja i odnosa u porodici RADIR.

Prvorođeni su sve dimenzije porodičnog funkcionisanja procenili negativnije nego drugorođeni. Dok u kontrolnoj grupi nije bilo statistički značajnih razlika, u eksperimentalnoj grupi su razlike bile značajne za dimenzije: Aktivnost, Demokratičnost i Strukturisanje vremena i aktivnosti. Dakle, rezultati ove studije pokazuju da je efekat „razvlašćenosti“ prvorođenog deteta veći ako je udružen sa slepoćom. Ovo se može objasniti time što je za slepo prvorođeno dete teže da dostigne drugorođenog „rivala“. Prvorođeni slepi adolescenti naglašavaju upravo one porodične dimenzije koje su identifikovane kao odlika profila porodica sa slepim adolescentom.

Ključne reči:

Redosled rođenja, sibling rivalitet, dimenzije porodičnog funkcionisanja, oštećenje vida

 

Biografija autora

Dragana V Stanimirović, Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
,

Reference

Barišić, J. I Svetozarević, S. (2011). Modeli porodičnog funkcionisanja – novine, preporuke, mogućnosti. Engrami, 33 (1), 47-60.

Berger, J. (1987). Socijalno-psihološki model porodice i porodične terapije. Beograd: Savetovalište za brak i porodicu.

Berger, C., R., Calabrese, R., J. (1975). Some explorations in initial interaction and beyond: toward a developmental theory of interpersonal communication, Human Communication Research, 1 (2), 99-112. doi: 10.1111/J.1468-2958.1975.Tb00258.X

Blair, L. (2011). Birth order. Little Brown book group.

Corey, G. (2004). Teorija i praksa psihološkog savjetovanja i psihoterapije, 5. poglavlje: Terapija Alfreda Adlera. Zagreb: Naklada Slap, str. 108-143.

Corey, G. (2004a). Teorija i praksa psihološkog savjetovanja i psihoterapije, 13. poglavlje: Terapija obiteljskih sistema. Zagreb: Naklada Slap, str. 387-453.

Dimoski, S. (2006). Ciklusi razvoja porodice deteta sa slušnim oštećenjem. Beogradska defektološka škola br. 1, 1-11.

Dragojević, N. (2005). Portret porodica sa slepim i slabovidim detetom. Istraživanja u defektologiji br. 7, 65-77.

Dragojević, N. i Milačić Vidojević I. (2010). Teorije porodičnog funkcionisanja. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 9(2), 357-372.

Eckstein, D., Aycock, K.J., Sperber, M. A., McDonald, J., Wiesner, V. V., Watts, R. E., Ginsburg, P. (2010). A Review of 200 Birth-Order Studies: Lifestyle Characteristics, The journal of Individual Psychology, 66 (4), 409-434.

Hock, R. R. (2004). Četrdeset znanstvenih studija koje su promijenile psihologiju. Rođeno prvo, rođeno pametnije (str. 141-148), Zagreb: Naklada Slap.

Knežević, G (1994). Psihološka tipologija porodica maloletnih delikvenata. U R. Jovanović (ur.) Metode i tehnike za procenu braka i porodice (str. 223-249). Beograd: Socijalna misao, Gradski centar za socijalni rad.

Leyser, Y. & Heinze, t. (2001). Perspectives of parents of children who are visually impaired: Implications for the field. Re:view, 33 (1), 37-48.

Matejević, M. (2010). Obrasci porodičnog funkcionisanja I komunikacija na relaciji roditelj – adolescent. Teme, 34 (4), 1421-1438.

Murawski, M. M., Miederhoff, P. & Rule, W. R. (2006). Birth order and communication skills of pharmacy students. In W. R. Rule & M. Bishop eds.) Adlerian lifestyle counseling, practice and research (p. 249-254), New York, London: IG Routledge Taylor & Francis group.

Olson, D. H. (2000). Cyrcumplex model of marital and family systems. Journal of family therapy, 22, 144-167.

Olson, D. H. (2008). FACES IV manual: Minneapolis: Life innovations.

Rule, W. R. (2006). Birth order and sex as related to memory of parental strictness-permissiveness. In W. R. Rule & M. Bishop eds.) Adlerian lifestyle counseling, practice and research (p. 273-276), New York, London: IG Routledge Taylor & Francis group.

Rule, W. R. & Comer, A. T. (2006). Family constellation and birth order: Variables related to vocational choice of dentistry. In W. R. Rule & M. Bishop eds.) Adlerian lifestyle counseling, practice and research (p. 255-263), New York, London: IG Routledge Taylor & Francis group.

Rule, W. R. & Comer, A. T. (2006a). Childhood memory of parental authority as related to family constellation variables. In W. R. Rule & M. Bishop eds.) Adlerian lifestyle counseling, practice and research (p. 277-282), New York, London: IG Routledge Taylor & Francis group.

Schachter, S. (1964). Birth order and sociometric choice. The journal of abnormal social psychology, 68 (4), 453-456.

Stanimirović, D. (2005). Socijalna mreža porodica sa slepim detetom. Istraživanja u defektologiji br. 7, 41-54.

Stanimirović, D. (2006). Adolescentna kriza u populaciji slepih i videćih adolescenata i postadolescenata. Beogradska defektološka škola, br. 1, 127-134.

Stanimirović, D. (2007). Ka efikasnijem prevladavanju stresa u porodicama sa slepim adolescentom. U D. Radovanović (ur.) Nove tendencije u specijalnoj edukaciji I rehabilitaciji (str. 789-799). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju I rehabilitaciju CIDD.

Stanimirović, D. i Mijatović, L. (2011). Razlike između mladih slepih I vršnjaka tipičnog razvoja u proceni dimenzija funkcionisanja porodice. Specijalna edukacija I rehabilitacija, 10 (4), 673-688.

Staples, F. R. & Walters, R. H. (1961). Anxiety, birth order, and susceptibility to social influence. The journal of abnormal and social psychology, 62 (3), 716-719.

Sulloway, F. J. (1996). Born to rebel: Birth order, family dynamics and creative lives. London: Abacus.

Tamblyn, R. (2000). A psychoanalytical appraisal of sibling rivarly. Retrieved July 15, 2013. From http://romuluscomplex.tripod.com/romulus1.htm Romulus & Remus complexes – Tripod.

Ulster, a. & Antle, b. (2005). In the darkness there can be light: A family’s adaptation to a child’s blindness. Journal of visual impairment & blindness, 99 (4), 209-218.

Weller, L. (1962). The relationship of birth order to anxiety: A replication of the Schachter findings. Sociometry, 25 (4), 415-417.

When an Older Sibling is Visually Impaired, http://www.familyconnect.org/parentsite.asp?SectionID=80&TopicID=370&DocumentID=4355 Retrieved July 16, 2013.

When people stare at a brother or sister. http://www.familyconnect.org/parentsite.asp?SectionID=80&TopicID=370&DocumentID=43556, Retrieved July 16, 2013.

Zajonc, R. B. & Marcus, D. B. (1975). Birth order and intellectual development. Psychological review, 82, 74-88.

Zuković, S. (2009). Procena funkcionalnosti porodice od strane učenika i pohađanje verske nastave u školi. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 41(2), 496-510.

Objavljeno
2013/09/27
Rubrika
Originalni naučni članak