КО ШАЉЕ НОВАЦ КУЋИ? ФИСКАЛНЕ ПОСЛЕДИЦЕ ТЕРИТОРИЈАЛНЕ РЕПРЕЗЕНТАТИВНОСТИ НАРОДНЕ СКУПШТИНЕ

  • Dejan Bursać Naučni saradnik, Institut za političke studije
  • Dušan Vučićević Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka
Ključne reči: народни посланици, територијална репрезентативност, локална репрезентативност, фискална политика, јавна потрошња, pork barrel

Sažetak


Пракса по којој политички представници покушавају да обезбеде бенефите гласачима у својим локалним заједницама није нова појава. Најчешће се ради о финансирању јавних радова, као и о субвенцијама или директним трансферима, било у пројекте или социјалне бенефиције, а како би се повећао политички рејтинг и у коначници обезбедио реизбор. Иако је ова пракса израженија у изборним системима са више мањих изборних дистрикта, може се идентификовати и у пропорционалном систему. Намера аутора је да управо на случају Србије испитају корелацију између локалне заступљености народних посланика и буџетских трансфера и уопште финансирања локалних самоуправа. У ту сврху, тестирани су подаци о пребивалишту посланика, те упоређени са нивоом трансфера, субвенција, износом локалних буџета укључујући расходе буџета и буџетски суфицит, односно дефицит, а додатно контролисани варијаблама попут броја становника, нивоа развијености, стопе незапослености, удела становништва старијег од 65 година и корисника социјалне помоћи, као и сличних развојних и друштвених фактора. Узорак је обухватио 145 јединица локалне самоуправе у Србији, за период од 2013. до 2021. године. Резултати емпријске анализе потврђују да „pork barrel“ праксе постоје и у окружењу (једна изборна јединица, затворене изборне листе) које не ствара институционалне подстицаје за култивацију персоналних гласова. Чак и у Србији, политичари ће фаворизовати своја места пребивалишта увећањем нивоа јавних инвестиција, док ће општине без посланика остајати без финансијских бенефита које доноси парламентарна репрезентативност. Ове праксе се примарно остварују кроз субвенције, али и нивое локалних буџета, док су трансфери са виших нивоа власти углавном законски одређени те је простор за интервенцију и мешање народних посланика сужен.

Reference

Borghetto, E., Santana Pereira, J. & Freire, A. 2020. „Parliamentary Questions as an Instrument for Geographic Representation: The Hard Case of Portugal“. Swiss Political Science Review, 26(1), 10–30.


Вучићевић, Д. и Јовановић, М. 2015. „Реформа изборног система: препреке и перспективе“. Српска политичка мисао – посебно издање, 53-85.


Gorecki, M. A. & Marsh, M. 2012. „Not just ‘friends and neighbours’: canvassing, geographic proximity and voter choice“. European Journal of Political Research, 51 (5), 563-582.


Evans, J., Arzheimer, K., Campbell, R. & Cowley, P. 2017. „Candidate localness and voter choice in the 2015 General Elections in England“. Political Geography, 59, 61-71.


Закон о финансирању локалне самоуправе. 2022. „Службени гласник Републике Србије“ бр. 124/2022.


Klomp, J. & de Haan, J. 2013. „Political Budget Cycles and Election Outcomes“. Public Choice, 157(1–2). 245–267.


Lancaster, T. D. 1986. „Electoral Structures and Pork Barrel Politics“. International Political Science Review, 7(1), 67–81.


Latner, M. & McGann, A. 2005. „Geographical representation under proportional representation: The cases of Israel and the Netherlands“. Electoral Studies, 24(4), 709-734.


Munis, B. K. 2022. „Us Over Here Versus Them Over There... Literally: Measuring Place Resentment in American Politics“. Political Behavior, 44, 1057–1078.


Pedersen, M. J., Kjaer, U. & Eliassen, K. 2004. „Institutions Matter – Even in the Long Run. Representation, Residence Requirements, and Parachutage in Norway and Denmark“. Norwegian Journal of Social Research, 45(2), 335–353.


Pitkin, H. F. 1967. The Concept of Representation. Berkeley: University of California Press.


Републичка изборна комисија. 2023. Последњи приступ 15. 06. 2023. https://www.rik.parlament.gov.rs/


Републички завод за статистику. 2023. Последњи приступ 15. 06. 2023. https://www.stat.gov.rs/


Републички секретаријат за јавне политике. 2023. Последњи приступ 15. 06. 2023. https://rsjp.gov.rs/cir/analiticki-servis/


Rice, T. W. & Macht, A. A. 1987. „Friends and Neighbors Voting in Statewide General Elections“. American Journal of Politcal Science, 31 (2), 448-452.


Stratmann, T. & Baur, M. 2002. „Plurality Rule, Proportional Representation, and the German Bundestag: How Incentives to Pork-Barrel Differ across Electoral Systems“. American Journal of Political Science, 46(3), 506-514.


Studlar D. T. & McAllister, I. 1996. „Constituency Activity and Representational Roles among Australian Legislators“. The Journal of Politics, 58 (1), 69-90.


Shepsle, K. & Weingast, B. 1987. „The Institutional Foundations of Committee Power“. The American Political Science Review, 81(1), 85-104.


Shugart, M. S., Valdini, M. E. & Suominen, K. 2005. „Looking for Locals: Voter Information Demands and Personal VoteEarning Attributes of Legislators under Proportional Representation“. American Journal of Political Science, 49 (2), 437-449.


Tavits, M. 2010. „Effect of Local Ties on Electoral Success and Parliamentary Behaviour: The Case of Estonia“. Party Politics, 16 (2), 215-235.


Fiva, J. & Halse, A. 2016. „Local favoritism in at-large proportional representation systems“. Journal of Public Economics, 143(C), 15-26.


Cain, B., Ferejohn, J. & Fiorina, M. 1987. The Personal Vote: Constituency Service and Electoral Independence. Cambridge: Harvard University Press.


Carey, J. M. & Shugart, M. S. 1995. „Incentives to Cultivate a Personal Vote: a Rank Ordering of Electoral Formulas“. Electoral Studies, 14 (4), 417-439.


Carozzi, F. & Repetto, L. 2016. „Sending the pork home: Birth town bias in transfers to Italian municipalities“. Journal of Public Economics, 134, 42-52.


Clarke, H. 1979. „Determinants of provincial service behavior“. Legislative Studies Quarterly, 4, 601-624.


Weingast, B., Shepsle, K. & Johnsen, C. 1981. „The political economy of benefits and costs“. Journal of Political Economy, 89, 642-664.

Objavljeno
2023/09/03
Rubrika
Članci