MENADŽMENT DOGAĐAJA U FUNKCIJI RAZVOJA KULTURNOG TURIZMA

  • Predrag Todorov Univerzitet Privredna akademija u Novom Sadu, Fakultet za primenjeni menadžment ekonomiju i finansije
  • Milana Borković Akademija strukovnih studija Beograd, Odsek Visoka turistička škola
  • Teodora Tošić
Ključne reči: menadžment događaja, manifestacije, kulturni turizam, nematerijalna kulturna baština

Sažetak


Apstrakt: Turizam je jedna od vodećih svetskih delatnosti, koja je snažan generator socio-ekonomskog razvoja mnogih zemalja, pa čak i onih nerazvijenih. Događaji su aktivnosti koje pripadaju grupi izgrađenih atraktivnosti, koje treba da ima svaka turistička destinacija koja planira uspešan razvoj turizma. Putovanja koja su primarno motivisana posetom nekoj manifestaciji tretiraju se kao manifestacioni turizam ili turizam događaja (event tourism). Manifestacije su prostorno-temporalni fenomeni od kojih je svaki jedinstven zbog međusobne interakcije mesta, domicilnog stanovništva, turista i sistema upravljanja, uključujući koncepciju i program. Događaji koji u destinaciji dovode turiste mogu biti kulturnog, umetničkog, sportskog, zabavnog, poslovnog, pa i političkog karaktera. Rad ima za cilj da naglasi značaj etnografskih manifestacija u Srbiji kao neprocenjive nematerijalne kulturne baštine koja ima ogroman uticaj i značaj, kako na razvoj lokalne sredine, tako i pozicioniranja cele države kao manifestacione turističke destinacije sa preko 1500 događaja u godini.

 

            Ključne reči: menadžment događaja, manifestacije, kulturni turizam, nematerijalna kulturna baština.

Reference

1.     Anđelić, V. i Grmuša. T. (2017). Društvene mreže kao medij promocije turističkih odredišta kod mladih. Media, Culture and Public Relations, 8(2).


2.     Andrejević, A. i Grubor. A. (2007). Menadžment događaja. Fakultet za uslužni biznis, Sremska Kamenica.


3.     Antić, M. (2021). Gradski turizam. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.


4.     Bakić, O. i Hrabovski-Tomić, E. (2010): Turizam, pojmovi, efekti, funckionisanje. Univerzitet Educons, Fakultet poslovne ekonomije, Sremska Kamenica.


5.     Bjeljac, Ž. (2006). Teorijsko - metodološke osnove manifestacionog turizma. Srpska akademija nauka i umetnosti, Geografski institut “Jovan Cvijić”, Posebna izdanja, knjiga 67.


6.     Brakus, A. (2017). Menadžment događaja i turizam. FBIM Transactions, 5(1), str. 25-31.


7.     Čukanović-Karavidić, M. i Dragić, M. (2022). Menadžment. Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo, Beograd.


8.     Dumke, C. (2002). Kultur und Tourismus in den neuen Landern. Culture Concepts, Berlin.


9.     Getz, D. (1997). Event Management & Event Tourism. 1(1), editorial.


10.  Hadžić, O. (2005). Kulturni turizam. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.


11.  Hadžić, O., Nedeljković-Knežević, M. i Pivac, T. (2018). Menadžment održivog razvoja kulturnog turizma. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.


12.  Hrabovski-Tomić, E. (2008). Selektivni oblici turizma. Univerzitet Educons, Fakultet za uslužni biznis, Sremska Kamenica.


13.  Jelinčić, A. D. (2010). Abeceda kulturnog turizma, Meandr i Meandrmedia. Zagreb.


14.  Joksimović, M. (2022). Geografske osnove specifičnih oblika turizma. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.


15.  Krivošejev, V. (2012). Muzeji, menadžment, turizam. Narodni muzej Valjevo.


16.  Ljubojević, Č. i Andrejević, A. (2002). Menadžment događaja. Fakultet za uslužni biznis, Sremska Kamenica.


17.  Pantović, D. (2022). Kulturni turizam i njegova ekonomska valorizacija. Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet za hotelijesrtvo i turizam u Vrnjačkoj Banji, Vrnjačka Banja.


18.  Pavlović, S. (2010). Etnološke osnove turizma. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.


19.  Pavlović, S. (2020). Kultura, nasleđe i turizam. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.


20.  Pavluković, V. (2019). Poslovni događaji i turizam. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.


21.  Pivac, T., Dragin, A., Dragičević, V. i Vasiljević, Đ. (2016). Selektivni oblici turizma. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.


22.  Rabotić, B. (2013). Selektivni oblici turizma. Visoka turistička škola, Beograd.


23.  Rabotić, B. (2015). Posredovanje u turizmu. Visoka turistička škola, Beograd.


24.  Richards, G. (1999). European Cultural Tourism: Patterns and Prospects. U: Planning Cultural Tourism in Europe; Dodd, Diane i Van Hemel, Annemoon, ur.; Amsterdam, Boekman Foundation/Ministry of Education. Culture and Science, pp 16-32.


25.  Stanković, S. (2008). Turistička geografija. Zavod za udžbenike Beograd.


26.  Šušić, V. (2017). Turistička geografija. Ekonomski fakultet, Niš.


 


https://www.gradnja.rs/fasada-sava-centar-rekonstrukcija-delta-jadran-armont/


pregledano: 05.11.2022.


https://www.srbija.travel/dozivi-srbiju/festivali/filmski-festivali/ pregledano: 05.11.2022.


https://bookaweb.com/sr/blog/25-najposecenijih-manifestacija-u-srbiji#gastronomske-manifestacije/  pregledano: 05.11.2022.


https://www.381info.com/manifestacije-u-srbiji/ pregledano: 05.11.2022.


https://www.izletijada.rs/ pregledano: 05.11.2022.


https://eventsinserbia.com/ pregledano: 01.11.2022.


https://fest-fair.com/dogadjaji.html/ pregledano: 01.11.2022.


https://www.beograd.rs/cir/upoznajte-beograd/1297-kulturne-manifestacije/


pregledano: 01.11.2022.


https://www.manifestacije.com/ pregledano: 01.11.2022.


https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003 pregledano: 01.11.2022.


 

Objavljeno
2023/07/05
Rubrika
Članci