EVENT MANAGEMENT IN THE FUNCTION OF CULTURAL TOURISM DEVELOPMENT
Abstract
Abstract: Tourism is one of the world-leading businesses that represent a major generator of socio-economic development in many countries, even underdeveloped ones. The events are activities that belong to a group of formed activities, which should be a part of every tourist destination that aims to have successfully developed tourism. Trips that are primarily focused on visiting certain manifestations are portrayed as tourism of manifestations or event tourism. The manifestations are spatio-temporal phenomena, each unique due to the mutual interaction of place, domiciled inhabitants, tourists, and the managing system, including program and concept. The events that bring tourists to a certain destination can be related to culture, art, sports, entertainment, business, and even politics. This paper aims to emphasize the importance of ethnographic manifestations in Serbia as indeed a priceless intangible cultural heritage that has a huge influence and significance on the development of the local environment, as well as on the positioning of the entire country as a manifestational tourist destination with over 1500 events per year.
Keywords: event management, manifestations, cultural tourism, intangible cultural heritage.
References
1. Anđelić, V. i Grmuša. T. (2017). Društvene mreže kao medij promocije turističkih odredišta kod mladih. Media, Culture and Public Relations, 8(2).
2. Andrejević, A. i Grubor. A. (2007). Menadžment događaja. Fakultet za uslužni biznis, Sremska Kamenica.
3. Antić, M. (2021). Gradski turizam. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.
4. Bakić, O. i Hrabovski-Tomić, E. (2010): Turizam, pojmovi, efekti, funckionisanje. Univerzitet Educons, Fakultet poslovne ekonomije, Sremska Kamenica.
5. Bjeljac, Ž. (2006). Teorijsko - metodološke osnove manifestacionog turizma. Srpska akademija nauka i umetnosti, Geografski institut “Jovan Cvijić”, Posebna izdanja, knjiga 67.
6. Brakus, A. (2017). Menadžment događaja i turizam. FBIM Transactions, 5(1), str. 25-31.
7. Čukanović-Karavidić, M. i Dragić, M. (2022). Menadžment. Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo, Beograd.
8. Dumke, C. (2002). Kultur und Tourismus in den neuen Landern. Culture Concepts, Berlin.
9. Getz, D. (1997). Event Management & Event Tourism. 1(1), editorial.
10. Hadžić, O. (2005). Kulturni turizam. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.
11. Hadžić, O., Nedeljković-Knežević, M. i Pivac, T. (2018). Menadžment održivog razvoja kulturnog turizma. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.
12. Hrabovski-Tomić, E. (2008). Selektivni oblici turizma. Univerzitet Educons, Fakultet za uslužni biznis, Sremska Kamenica.
13. Jelinčić, A. D. (2010). Abeceda kulturnog turizma, Meandr i Meandrmedia. Zagreb.
14. Joksimović, M. (2022). Geografske osnove specifičnih oblika turizma. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.
15. Krivošejev, V. (2012). Muzeji, menadžment, turizam. Narodni muzej Valjevo.
16. Ljubojević, Č. i Andrejević, A. (2002). Menadžment događaja. Fakultet za uslužni biznis, Sremska Kamenica.
17. Pantović, D. (2022). Kulturni turizam i njegova ekonomska valorizacija. Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet za hotelijesrtvo i turizam u Vrnjačkoj Banji, Vrnjačka Banja.
18. Pavlović, S. (2010). Etnološke osnove turizma. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.
19. Pavlović, S. (2020). Kultura, nasleđe i turizam. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet, Beograd.
20. Pavluković, V. (2019). Poslovni događaji i turizam. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.
21. Pivac, T., Dragin, A., Dragičević, V. i Vasiljević, Đ. (2016). Selektivni oblici turizma. Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.
22. Rabotić, B. (2013). Selektivni oblici turizma. Visoka turistička škola, Beograd.
23. Rabotić, B. (2015). Posredovanje u turizmu. Visoka turistička škola, Beograd.
24. Richards, G. (1999). European Cultural Tourism: Patterns and Prospects. U: Planning Cultural Tourism in Europe; Dodd, Diane i Van Hemel, Annemoon, ur.; Amsterdam, Boekman Foundation/Ministry of Education. Culture and Science, pp 16-32.
25. Stanković, S. (2008). Turistička geografija. Zavod za udžbenike Beograd.
26. Šušić, V. (2017). Turistička geografija. Ekonomski fakultet, Niš.
https://www.gradnja.rs/fasada-sava-centar-rekonstrukcija-delta-jadran-armont/
pregledano: 05.11.2022.
https://www.srbija.travel/dozivi-srbiju/festivali/filmski-festivali/ pregledano: 05.11.2022.
https://bookaweb.com/sr/blog/25-najposecenijih-manifestacija-u-srbiji#gastronomske-manifestacije/ pregledano: 05.11.2022.
https://www.381info.com/manifestacije-u-srbiji/ pregledano: 05.11.2022.
https://www.izletijada.rs/ pregledano: 05.11.2022.
https://eventsinserbia.com/ pregledano: 01.11.2022.
https://fest-fair.com/dogadjaji.html/ pregledano: 01.11.2022.
https://www.beograd.rs/cir/upoznajte-beograd/1297-kulturne-manifestacije/
pregledano: 01.11.2022.
https://www.manifestacije.com/ pregledano: 01.11.2022.
https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003 pregledano: 01.11.2022.