ШПАНСКА КУХИЊА: ПОЗНАВАЊЕ, ЗАСТУПЉЕНОСТ И ЗАДОВОЉСТВО ПОСМАТРАНО ИЗ УГЛА УГОСТИТЕЉСКИХ РАДНИКА

  • Velibor Ivanović Prirodno - matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad, Srbija https://orcid.org/0009-0008-4465-7879
  • Milana Čugalj Prirodno - matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad, Srbija
  • Bojana Kalenjuk Pivarski Prirodno - matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad, Srbija https://orcid.org/0000-0003-0661-5359
  • Stefan Šmugović Prirodno - matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad, Srbija https://orcid.org/0000-0002-8489-101X
Ključne reči: шпанска кухиња, угоситељство, гастрономија, Шпанија, тапаси

Sažetak


Шпанска кухиња представља једну од најзначајнијих гастрономских традиција, познату по својој разноврсности, регионалним специјалитетима и културној вредности. Њена разноврсност гастрономских производа настала је као резултат јединственог географског положаја, али и сложених културно-историјских утицаја. Кухиња ове земље одавно превазилази њене границе и представља једну од најважнијих интернационалних кухиња са великим бројем јела прихваћених широм света. Предмет овог истраживања је познавање и заступљеност шпанске кухиње, као и и задовољство понудом у угоститељским објектима на подручју Београда, као значајног угоститељско-туристичког центра. Основни задатак је да се испита ниво информисаности угоститељских радника о карактеристикама шпанске гастрономије, као и да се утврди заступљеност јела у актуелној угоститељској понуди. Циљ истраживања је да се утврди у којој мери су запослени у угоститељству упознати са карактеристикама шпанске кухиње, колико су јела присутна у понуди и да ли постоји задовољство односно потенцијал за њихово шире укључивање у понуду. Истраживање је спроведено анкетирањем запослених у угоститељским објектима на подручју Београда, а подаци су анализирани применом дескриптивне статистике. Резултати истраживања су показали ограничену информисаност о шпанској кухињи, ниску заступљеност њених јела у понуди, али и високу отвореност ка њеном увођењу у меније.

Reference

Anderson, L., Silleras-Fernández, N., Sims, H., Barnard, M., Boyd, S., Cruickshank, D., Andrews, J., Herrero-Senés, J., Méndez, N., Walters, G., Llorente, R., Lucas, J., Sanjurjo, J., McCarthy, E., Jarman, R., Bollig, B., & Marting, D. (2019). Reviews of books. Bulletin of Spanish Studies. https://doi.org/10.1080/14753820.2019.1667628

Batlle-Bayer, L., Aldaco, R., Bala, A., Puig, R., Laso, J., Margallo, M., ... &Fullana-i-Palmer, P. (2020). Environmental and nutritional impacts of dietary changes in Spain during the COVID-19 lockdown. Science of The Total Environment, 748, 141410.

Berbel-Pineda, J. M., Palacios-Florencio, B., Ramírez-Hurtado, J. M., & Santos-Roldán, L. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171.

Boronat, Ò., Mora, M., Romeo‐Arroyo, E., & Vázquez‐Araújo, L. (2023). Unraveling the Mediterranean cuisine. What ingredients drive the flavor of the gastronomies included in the Mediterranean diet? International Journal of Gastronomy and Food Science. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100802

Boukid, F. (2024). Gastronomic heritage of legume foods in Southern Mediterranean cuisine. The North African Journal of Food and Nutrition Research. https://doi.org/10.51745/najfnr.8.18.19-34

Cantarero, L., Espeitx, E., Lacruz, M., & Martín, P. (2013). Human food preferences and cultural identity: The case of Aragón (Spain). International Journal of Psychology, 48(5), 881–890. https://doi.org/10.1080/00207594.2012.692792

Cordova-Buiza, F., García-García, L., Castaño-Prieto, L., & Valverde-Roda, J. (2024). Gastronomy's influence on choosing cultural tourism destinations: A study of Granada, Spain. GeoJournal of Tourism and Geosites. https://doi.org/10.30892/gtg.55313-1285

Del Moral, R. (2020). Gastronomic paradigms in contemporary Western cuisine: From French haute cuisine to mass media gastronomy. Frontiers in Nutrition, 6. https://doi.org/10.3389/fnut.2019.00192

Edelstein, S. (2010). Food, cuisine, and cultural competency for culinary, hospitality, and nutrition professionals. Cengage Learning.

Fuentes-Luque, A. (2017). An approach to analysing the quality of menu translations in southern Spain restaurants. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38, 177–188. https://doi.org/10.1080/01434632.2016.1187154

Grubor, B., KalenjukPivarski, B., Đerčan, B., Tešanović, D., Banjac, M., Lukić, T., Živković, M. B., Udovičić, D. I., Šmugović, S., Ivanović, V., et al. (2022). Traditional and authentic food of ethnic groups of Vojvodina (Northern Serbia)—Preservation and potential for tourism development. Sustainability, 14, 1805. https://doi.org/10.3390/su14031805

Hall, C. M., & Mitchell, R. (2008). Wine marketing: A practical guide. Routledge.

Hernández-Rojas, R., Folgado-Fernández, J., & Palos-Sánchez, P. (2021). Influence of the restaurant brand and gastronomy on tourist loyalty: A study in Córdoba (Spain). International Journal of Gastronomy and Food Science, 23, 100305. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2021.100305

Hirschfelder, G., Pollmer, M., & Schuller, B. (2020). Western food cultures and traditions. In Food culture in the modern world (pp. 19–39). https://doi.org/10.1016/b978-0-12-813171-8.00003-2

Jerez, M. (2023). Tourism marketing of the autonomous communities of Spain to promote gastronomy as part of their destination branding. International Journal of Gastronomy and Food Science. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100727

Jiménez Beltrán, J., López-Guzmán, T., & Santa-Cruz, F. G. (2016). Gastronomy and tourism: Profile and motivation of international tourism in the city of Córdoba, Spain. Journal of Culinary Science & Technology, 14(4), 347–362.

Kim, S., Choe, J., King, B., Oh, M., &Otoo, F. (2021). Tourist perceptions of local food: A mapping of cultural values. International Journal of Tourism Research. https://doi.org/10.1002/jtr.2475

Lera, E. (2012). Gastronomy as a key factor in branding Spain. In Food and the Tourism Experience (pp. 115–122). https://doi.org/10.1787/9789264171923-9-en

Lin, B., Wang, S., Fu, X., & Yi, X. (2022). Beyond local food consumption: The impact of local food consumption experience on cultural competence, eudaimonia and behavioral intention. International Journal of Contemporary Hospitality Management. https://doi.org/10.1108/ijchm-01-2022-0099

Mannucci, P., Jolliet, O., Meijaard, E., Slavin, J., Rasetti, M., Aleta, A., Moreno, Y., &Agostoni, C. (2023). Sustainable nutrition and the case of vegetable oils to match present and future dietary needs. Frontiers in Public Health, 11. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1106083

Mazzocchi, A., Leone, L., Agostoni, C., & Pali-Schöll, I. (2019). The secrets of the Mediterranean diet: Does [only] olive oil matter? Nutrients, 11. https://doi.org/10.3390/nu11122941

Nguyen, P. V., Le, T. B., Duong, Q. T., & Pham, T. A. (2020). Behavioral intention to experience ethnic cuisine restaurants: The impact of country-of-origin image, cuisine knowledge, and authenticity. Arabian Journal of Business and Management Review (Kuwait Chapter), 9(3), 130–142.

Pérez-Priego, M., García, M., Jara-Alba, C., & Caro-Barrera, J. (2023). Local gastronomy as a destination tourist attraction: The case of the ‘Chiringuitos’ on the Costa del Sol (Spain). International Journal of Gastronomy and Food Science. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100822

Procas, M., & Barroso, A. (2021). When national stereotypes become a brand: The case of Spain’s destination marketing. Cuadernos de Turismo, 179–202. https://doi.org/10.6018/turismo.474071

Pu, B., Du, C., &Phau, I. (2024). Effects of food experience on travel intention to the country of origin of food cuisine: A cross national study. Journal of Hospitality and Tourism Management. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2024.01.004

Recuero-Virto, N. (2025). Culinary destination enchantment: The strategic interplay of local gastronomy in regional tourism development. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.5027264

Roden, C. (2024). Early Arab cooking and cookery manuscripts. Petits ProposCulinaires. https://doi.org/10.1558/ppc.29594

Sánchez-Cañizares, S., & Castillo-Canalejo, A. (2015). A comparative study of tourist attitudes towards culinary tourism in Spain and Slovenia. British Food Journal, 117, 2387–2411. https://doi.org/10.1108/BFJ-01-2015-0008

Serrano, M. (2016). Cocina españolatradición regional (Bachelor's thesis, Quito: USFQ, 2016)

Shkodrova, A. (2019). Rediscovering Europe and national cuisine: How EU integration is shaping food tastes in Sofia and Belgrade in the 21st century. Appetite, 133, 10–17. https://doi.org/10.1016/j.appet.2018.10.022

Šmugović, S., KalenjukPivarski, B., Ivanović, V., Tešanović, D., Novaković, D., Marić, A., ... &Paunić, M. (2024). The effects of the characteristics of catering establishments and their managers on the offering of dishes prepared with traditional food products in Bačka region, Serbia. Sustainability, 16(17), 7450.

Sotos-Prieto, M., Del Rio, D., Drescher, G., Estruch, R., Hanson, C., Harlan, T., ... & Kales, S. N. (2022). Mediterranean diet–Promotion and dissemination of healthy eating: Proceedings of an exploratory seminar at the Radcliffe Institute for Advanced Study. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 73(2), 158–171.

Tomé, P. (2021). Unexpected effects on some Spanish cultural landscapes of the Mediterranean diet. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18. https://doi.org/10.3390/ijerph18073829

Vargas, A., De Moura, A., Deliza, R., & Cunha, L. (2021). The role of local seasonal foods in enhancing sustainable food consumption: A systematic literature review. Foods, 10. https://doi.org/10.3390/foods10092206

Vidal-González, P., Medrano-Abalos, P., & Alvarez, E. (2021). A nightmare glocal discussion: What are the ingredients of Paella Valenciana? International Journal of Gastronomy and Food Science. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2021.100430

Wallnoefer, L., Riefler, P., & Meixner, O. (2021). What drives the choice of local seasonal food? Analysis of the importance of different key motives. Foods, 10 (11), 2715https://doi.org/10.3390/foods10112715

Wild, M. J. (2015). Eating Spain: National cuisine since 1900 (Doctoral dissertation, University of Kentucky). Theses and Dissertations--Hispanic Studies, 24. https://uknowledge.uky.edu/hisp_etds/24

Objavljeno
2025/07/09
Rubrika
Originalni naučni rad