Суштина и садржај категорије „маркетинг образовања“

  • Radivoje N. Kulić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet Prizren - Leposavić
  • Srećko P. Milačić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Ekonomski fakultet
Ključne reči: adult education||, ||образовање одраслих, higher education||, ||високо образовање, user||, ||корисник, educational service||, ||образовна услуга, marketing in education||, ||маркетинг у образовању, marketing||, ||маркетинг,

Sažetak


Све већи утицај економских и организационих теорија на савремене токове у образовању који се нарочито осећа у последњих неколико деценија одразио се и на примену маркетинг оријентације у том подручју. При томе нису разјашњене све дилеме и неспоразуми у вези са применом маркетинг-концепта у образовању као специфичној сфери друштвене делатности за коју није најпримерније коришћење тржишних механизама. Но и поред тога такав развој се у потпуности не искључује уз напомену да примена тог концепта у образовању има много шири смисао и значење. То другачије речено значи да концепција маркетинга у образовању није искључиво опредељена на стицање профита него је првенствено усмерена на мотивационо-вредносну страну личности и формирање код потенцијалних корисника разноврсних интересовања и широког спектра образовних потреба. У таквом развоју високошколски сектор и установе образовања одраслих могу применити у свом деловању „марктетиншке принципе и стратегије“ што је колико у њиховом интересу, толико и у интересу корисника образовне услуге и друштва у целини.

Reference

Аpple, M. (2005). Are Markets in Education Democratic? Neoliberal Globalism, Vouchers, and the Politics of Choice. In: Аpple, M., Kenway, J., Singh, M. (ed.), Globalizing Education: policies, pedagogies and politics (pp. 209–230). New York: Peter Lang.

Bannock, G.,,Baxter, R., Davis, E. (1998). Dictionary of Economics, London: Penguin books.

Beneke, Ј. (2011). Marketing the Institution to Prospective Students – A Review of Brand (Reputation) Management in Higher Education. International Journal of Business and Management Vol. 6, No. 1.

Chattopadhyay, A. (2012). Education and Economics: Disciplinary Evolution and Policy Discourse. Oxford: Oxford University Press.

Clayson, E., Haley, A. (2005). Marketing models in education: students as customers, products, or partners. Marketing Education Review, 15 (1).

Dibb, S., Simkin, L., Pride, W., Ferrell, O. (1995). Marketing. Zagreb: МАТЕ.

Flečer, K. (2003). Upravljanje marketingom i informaciona tehnologija, Beograd: Clio.

Gajić, J. (2012). Importance of Marketing Mix in Higher Education Institutions. Singidunum Journal of Applied Sciences, 9 (1), 29–41.

Hemsley-Brown J. V. & Oplatka, I. (2010). Market Orientation in Universities: A comparative study of two national higher education systems. International Journal of Educational Management, 24, 3, p. 204–220.

Jobber, D., Fahy, J. (2006). Osnovi marketinga. Beograd: Data Status.

Knapper, Ch., Cropley, A. (2000). Lifelong Learning in Higher Education. London: Kogan Page.

Kolber, F. (2010). Marketing u kulturi i umetnosti. Beograd: Clio.

Kotler, Ph. (2002). Marketing Management Millenium Edition. Boston: Pearson Custom Publishig.

Lamb, Ch., Hair, J., McDaniel, C. (2013). Marketing – MKTG. Beograd: Data Status.

Levin, H. & Belfield, C. (2006). The marketplace in education. In: Lauder, H., Brown, Ph. Dillabough, J. A., Halsey, A. (ed.), Education, Globalization and Social Change. Oxford: Oxford University Press.

Pearce, D. (ed.) (1986). Macmillan Dictionary of modern Economics, London: The Macmillan Press Ltd.

Raduntz, H. (2005). The Marketization of Education within the Global Capitalist Economy. In: Аpple, M., Kenway, J., Singh, M. (ed.), Globalizing Education: policies, pedagogies and politics. New York: Peter Lang.

Smith, D. & Offerman, M. (1989). The Management of Adult Continuing Education. In: Merriam, Sh., Cunningham, Ph. (Eds), Handbook of Adult and Continuing Education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Zaksa, К. (2012). Higher Еducation Еarketing Аbroad and in Latvia. Economics and Management, 17 (4).

Ziguras, Ch. (2005). International Trade in Education Service: Governing the Liberalization and Regulation of Private Enterprise. In: Аpple, M., Kenway, J., Singh, M. (ed.), Globalizing Education: policies, pedagogies and politics. New York: Peter Lang.

Алибабић, Ш. (2002). Теорија организације образовања одраслих. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета.

Анисовец, А. (2012). Экономика образования и образовательного учреждения. Санкт-Петербург: Высшая школа экономики.

Бахтијаревић-Шибер, Ф. (1999). Менаџмент људских потенцијала. Загреб: Голден маркетинг.

Беляков, С. (2007). Новые лекции по экономике образования. Москва: МАКС Пресс.

Ванькина, И., Егоршин, А., Кучеренко, В. (2007). Маркетинг образования. Москва: Логос.

Вифлеемский, А. (2008). От народного образования к платному обучению. Москва: Народное образование.

Галайда, О. (2008). Образовательные услуги в современной мировой экономике. Москва: Научная Книга.

Драгићевић Шешић, М. и Стојковић, Б. (2011). Култура, менаџмент, анимација, маркетинг. Београд: Клио.

Егоршин А. П. (ред.) (2001). Менеджмент, маркетинг и экономика образования. Нижний Новгород: НИМБ.

Занковский А. (2000). Организационная психология. Москва: „Флинта“, МПСИ.

Јурковић Мајић, О. и Трупељак, С. (2007). „Маркетиншко промишљање концепта цијеложивотног образовања”. Зборник радова 3. Међународне конференције „Образовање одраслих за економију знања”, Шибеник – Загреб: Хрватско андрагошко друштво.

Кулић, Р. (1997). Садржај рада и образовање. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду.

Кулић, Р. (2011). Компаративна педагогија: теорија, системи и реформе. Београд–Бања Лука: Свет књиге, Филозофски факултет.

Кулић, Р. и Деспотовић, М. (2010). Увод у андрагогију. Београд: Свет књиге.

Лукашевич, В. (2012). Основы управления персоналом. Москва: КНОРУС.

Миљковић, Ј. и Ковачевић, Ј. (2011). „Елементи маркетинг микса као чиниоци избора високообразовне институције”. Андрагошке студије, бр. 1, стр. 135–156.

Радуловић, Д. (1998). Психологија маркетинга: теоријски приступи у проучавању понашања потрошача, Београд: Институт за криминолошка и социолошка истраживања.

Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године. (2012). „Sl. glasnik RS”, br. 107.

Objavljeno
2015/12/08
Rubrika
Оригинални научни чланак