Суштина и садржај категорије „маркетинг образовања“
Sažetak
Све већи утицај економских и организационих теорија на савремене токове у образовању који се нарочито осећа у последњих неколико деценија одразио се и на примену маркетинг оријентације у том подручју. При томе нису разјашњене све дилеме и неспоразуми у вези са применом маркетинг-концепта у образовању као специфичној сфери друштвене делатности за коју није најпримерније коришћење тржишних механизама. Но и поред тога такав развој се у потпуности не искључује уз напомену да примена тог концепта у образовању има много шири смисао и значење. То другачије речено значи да концепција маркетинга у образовању није искључиво опредељена на стицање профита него је првенствено усмерена на мотивационо-вредносну страну личности и формирање код потенцијалних корисника разноврсних интересовања и широког спектра образовних потреба. У таквом развоју високошколски сектор и установе образовања одраслих могу применити у свом деловању „марктетиншке принципе и стратегије“ што је колико у њиховом интересу, толико и у интересу корисника образовне услуге и друштва у целини.
Reference
Аpple, M. (2005). Are Markets in Education Democratic? Neoliberal Globalism, Vouchers, and the Politics of Choice. In: Аpple, M., Kenway, J., Singh, M. (ed.), Globalizing Education: policies, pedagogies and politics (pp. 209–230). New York: Peter Lang.
Bannock, G.,,Baxter, R., Davis, E. (1998). Dictionary of Economics, London: Penguin books.
Beneke, Ј. (2011). Marketing the Institution to Prospective Students – A Review of Brand (Reputation) Management in Higher Education. International Journal of Business and Management Vol. 6, No. 1.
Chattopadhyay, A. (2012). Education and Economics: Disciplinary Evolution and Policy Discourse. Oxford: Oxford University Press.
Clayson, E., Haley, A. (2005). Marketing models in education: students as customers, products, or partners. Marketing Education Review, 15 (1).
Dibb, S., Simkin, L., Pride, W., Ferrell, O. (1995). Marketing. Zagreb: МАТЕ.
Flečer, K. (2003). Upravljanje marketingom i informaciona tehnologija, Beograd: Clio.
Gajić, J. (2012). Importance of Marketing Mix in Higher Education Institutions. Singidunum Journal of Applied Sciences, 9 (1), 29–41.
Hemsley-Brown J. V. & Oplatka, I. (2010). Market Orientation in Universities: A comparative study of two national higher education systems. International Journal of Educational Management, 24, 3, p. 204–220.
Jobber, D., Fahy, J. (2006). Osnovi marketinga. Beograd: Data Status.
Knapper, Ch., Cropley, A. (2000). Lifelong Learning in Higher Education. London: Kogan Page.
Kolber, F. (2010). Marketing u kulturi i umetnosti. Beograd: Clio.
Kotler, Ph. (2002). Marketing Management Millenium Edition. Boston: Pearson Custom Publishig.
Lamb, Ch., Hair, J., McDaniel, C. (2013). Marketing – MKTG. Beograd: Data Status.
Levin, H. & Belfield, C. (2006). The marketplace in education. In: Lauder, H., Brown, Ph. Dillabough, J. A., Halsey, A. (ed.), Education, Globalization and Social Change. Oxford: Oxford University Press.
Pearce, D. (ed.) (1986). Macmillan Dictionary of modern Economics, London: The Macmillan Press Ltd.
Raduntz, H. (2005). The Marketization of Education within the Global Capitalist Economy. In: Аpple, M., Kenway, J., Singh, M. (ed.), Globalizing Education: policies, pedagogies and politics. New York: Peter Lang.
Smith, D. & Offerman, M. (1989). The Management of Adult Continuing Education. In: Merriam, Sh., Cunningham, Ph. (Eds), Handbook of Adult and Continuing Education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Zaksa, К. (2012). Higher Еducation Еarketing Аbroad and in Latvia. Economics and Management, 17 (4).
Ziguras, Ch. (2005). International Trade in Education Service: Governing the Liberalization and Regulation of Private Enterprise. In: Аpple, M., Kenway, J., Singh, M. (ed.), Globalizing Education: policies, pedagogies and politics. New York: Peter Lang.
Алибабић, Ш. (2002). Теорија организације образовања одраслих. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета.
Анисовец, А. (2012). Экономика образования и образовательного учреждения. Санкт-Петербург: Высшая школа экономики.
Бахтијаревић-Шибер, Ф. (1999). Менаџмент људских потенцијала. Загреб: Голден маркетинг.
Беляков, С. (2007). Новые лекции по экономике образования. Москва: МАКС Пресс.
Ванькина, И., Егоршин, А., Кучеренко, В. (2007). Маркетинг образования. Москва: Логос.
Вифлеемский, А. (2008). От народного образования к платному обучению. Москва: Народное образование.
Галайда, О. (2008). Образовательные услуги в современной мировой экономике. Москва: Научная Книга.
Драгићевић Шешић, М. и Стојковић, Б. (2011). Култура, менаџмент, анимација, маркетинг. Београд: Клио.
Егоршин А. П. (ред.) (2001). Менеджмент, маркетинг и экономика образования. Нижний Новгород: НИМБ.
Занковский А. (2000). Организационная психология. Москва: „Флинта“, МПСИ.
Јурковић Мајић, О. и Трупељак, С. (2007). „Маркетиншко промишљање концепта цијеложивотног образовања”. Зборник радова 3. Међународне конференције „Образовање одраслих за економију знања”, Шибеник – Загреб: Хрватско андрагошко друштво.
Кулић, Р. (1997). Садржај рада и образовање. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду.
Кулић, Р. (2011). Компаративна педагогија: теорија, системи и реформе. Београд–Бања Лука: Свет књиге, Филозофски факултет.
Кулић, Р. и Деспотовић, М. (2010). Увод у андрагогију. Београд: Свет књиге.
Лукашевич, В. (2012). Основы управления персоналом. Москва: КНОРУС.
Миљковић, Ј. и Ковачевић, Ј. (2011). „Елементи маркетинг микса као чиниоци избора високообразовне институције”. Андрагошке студије, бр. 1, стр. 135–156.
Радуловић, Д. (1998). Психологија маркетинга: теоријски приступи у проучавању понашања потрошача, Београд: Институт за криминолошка и социолошка истраживања.
Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године. (2012). „Sl. glasnik RS”, br. 107.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293