The Idea of Education and the Contemporary World

  • Aleksandar M. Petrovic University of Priština with temporary head-office in Kosovska Mitrovica, Faculty of Philosophy

Abstract


In a copious introduction to the very problem of education, the author of the study — The Philosophy of Education (Belgrade: Serbian State Publisher of Textbooks, Belgrade, 2016), Milan Uzelac, describes all the main articulated moments, which formed and directed the development of education on a social and historic level. The bases of his conceptions of education are phenomenological, elaborated in a methodological continuum. Through a thouroughful critical review of the current, in general very disappointing state of education in our country, Uzelac points to new, possible directions of development of education.

Author Biography

Aleksandar M. Petrovic, University of Priština with temporary head-office in Kosovska Mitrovica, Faculty of Philosophy
Katedra za filosofiju (predsednik), Vanredni profesor

References

Aristotelis (1978). Metaphysica recognovit brevique adnotatione critica instruxit W. Jaeger (прев. Б. Гавела, 1975; Т. Ладан, 1987; С. Благојевић, 2007). Oxonii.

Aristotelis (1978). Categoriae et Liber de interpretatio, rec. L. Minio-Pauello. Oxonii.

Aristotel (1965). Organon (K. Anastasijević, prev.). Beograd.

Хусерл, Е. (1991). Криза европских наука (Зоран Ђинђић, прев.). Београд: Дечје новине.

Кант, И. (1990). Критика чистог ума (Н. Поповић, прев.). Београд: БИГЗ.

Керовић, Р. (2015). Самобитност и достојанство. Стари Бановци: Бернар ; Бања Лука: Ризница духовног блага.

Platonis (1976-78). Opera, recognovit brevique adnotatione critica instruxit Ioannes Burnet. Oxoni – T. 4, Respublica, Timaeus.

Лиотар, Ж.-Ф. (1980). Феноменологија. Београд: Бигз.

Fink, E. (1988 /19321/). VI Cartesianische Meditation: Teil 1 - Der Idee einer transzendentalen Methodenlehre, Husserliana, Bd. II/1. Dordrecht: Kluwer academic publishers

Fink, E. (1989). Zur Krisenlage des modernen Menschen. Würzburg: Königshaussen u. Neumann.

Узелац, М. (2011). Главни правци савремене филозофије. Вршац: Висока струковна школа за образовање васпитача.

Узелац, М. (2016). Филозофија образовања. Београд: Завод за издавање уџбеника.

Шуваковић, У. (2014). Транзиција: Прилог социолошком проучавању друштвених промена. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини.

Published
2016/10/19
Section
Осврт