The Idea of Education and the Contemporary World
Abstract
In a copious introduction to the very problem of education, the author of the study — The Philosophy of Education (Belgrade: Serbian State Publisher of Textbooks, Belgrade, 2016), Milan Uzelac, describes all the main articulated moments, which formed and directed the development of education on a social and historic level. The bases of his conceptions of education are phenomenological, elaborated in a methodological continuum. Through a thouroughful critical review of the current, in general very disappointing state of education in our country, Uzelac points to new, possible directions of development of education.
References
Aristotelis (1978). Metaphysica recognovit brevique adnotatione critica instruxit W. Jaeger (прев. Б. Гавела, 1975; Т. Ладан, 1987; С. Благојевић, 2007). Oxonii.
Aristotelis (1978). Categoriae et Liber de interpretatio, rec. L. Minio-Pauello. Oxonii.
Aristotel (1965). Organon (K. Anastasijević, prev.). Beograd.
Хусерл, Е. (1991). Криза европских наука (Зоран Ђинђић, прев.). Београд: Дечје новине.
Кант, И. (1990). Критика чистог ума (Н. Поповић, прев.). Београд: БИГЗ.
Керовић, Р. (2015). Самобитност и достојанство. Стари Бановци: Бернар ; Бања Лука: Ризница духовног блага.
Platonis (1976-78). Opera, recognovit brevique adnotatione critica instruxit Ioannes Burnet. Oxoni – T. 4, Respublica, Timaeus.
Лиотар, Ж.-Ф. (1980). Феноменологија. Београд: Бигз.
Fink, E. (1988 /19321/). VI Cartesianische Meditation: Teil 1 - Der Idee einer transzendentalen Methodenlehre, Husserliana, Bd. II/1. Dordrecht: Kluwer academic publishers
Fink, E. (1989). Zur Krisenlage des modernen Menschen. Würzburg: Königshaussen u. Neumann.
Узелац, М. (2011). Главни правци савремене филозофије. Вршац: Висока струковна школа за образовање васпитача.
Узелац, М. (2016). Филозофија образовања. Београд: Завод за издавање уџбеника.
Шуваковић, У. (2014). Транзиција: Прилог социолошком проучавању друштвених промена. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини.
The details about the publication policy, including copyright and licensing, are available at:
