Environmental Education in Lower Elementary Grades

  • Vesna Lj. Minić University of Priština in Kosovska Mitrovica, Faculty of Teacher Education in Prizren – Leposavić
  • Marija M. Jovanović University of Niš, Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy
Keywords: younger school grades, elementary school, environmental awareness, environmental course material, environmental education,

Abstract


The need to preserve the environment where people live and work is becoming more and more pronounced in the modern world, especially due to the fact that the ecological crisis is becoming a global problem, caused primarily by low environmental awareness. The destruction of the environment, the overconsumption of natural resources, and global climate change have made environmental education extremely important. As a permanent process, environmental education curriculum is continuously improved and innovated, and it is implemented through compulsory and elective subjects, but also through elective activities organized in elementary schools. Environmental courses teach younger students in our country the following: basic concepts related to ecology and environment, positive and negative impacts on the environment, as well as prevention and protection measures against anything that disturbs it. This topic is highly emphasized through the objectives of environmental education which encourage personal responsibility to change the environment in order to make it better to live in, and to pass the knowledge on to young people in order to raise youth awareness. The school system is the most important for the provision of environmental knowledge, therefore, its job is very responsible since a school should organize courses to provide students with the necessary knowledge and skills that would allow them to behave and act environmentally-friendly. The courses which provide the best environmental knowledge and habits are: The world around us, Nature and society, Nature conservationists, as well as numerous extracurricular activities organized at school. These activities are mainly organized in elective environmental courses, which are attended by students interested in this topic, regardless of gender and their success in other subjects. The main goal of such elective courses is to teach young students how to use natural resources rationally and how to behave responsibly towards the environment.

References

Андевски, М. (2002). Увод у еколошко образовање. Нови Сад: Филозофски факултет.

Андевски, М. и Кнежевић-Флорић, О. (2002). Образовање и одрживи развој. Вршац: Савез педагошких друштава Војводине − Виша школа за образовање васпитача.

Андевски, М. и Кундачина, М. (2004). Еколошко образовање, од бриге за околину до одрживог развоја. Ужице: Универзитет у Крагујевцу, Учитељски факултет у Ужицу.

Бербер, С. (2006). Екологија. Сомбор: Универзитет у Новом Саду, Педагошки факултет.

Биочанин, Р. и Бекташевић, С. (2011). Еколошка енциклопедија. Београд: Центар за стратешка истраживања Националне Безбедности.

Брдар, С. (2016). Чувари природе за први разред основне школе. Београд: Креативни центар.

Бузаши, М. и Марганић, С. К. (2009). Ликовна култура (за трећи разред). Београд: Едука.

Видовић, Љ. и Матијевић, Б. (2015). Природа и друштво, уџбеник за четврти разред. Београд: Едука.

Гачановић, Б. (2007). Везе и путокази. Београд: Завод за уџбенике.

Gidens, Е. (2009). Evropa u globalnom dobu. Beograd: Clio.

Зарупски, С. (2017). Математика (за четврти разред). Београд: Едука.

Јоксимовић, С. (2009). Математика (за четврти разред). Београд: Едука.

Каменов, Е. (2004). Зелена планета. Нови Сад: Драгон.

Килибарда, К. (1998). Морално-еколошка култура. Београд: Драганић.

Кићовић, Д., Вујановић, Д., Јакшић, П. (2004). Основе заштите и унапређења животне средине. Косовска Митровица: Природно-математички факултет.

Крагујевић, Г. и Ракић, И. (2004). Физичко и здравствено васпитање. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Кундачина, М. (1998). Чиниоци еколошког васпитања и образовања ученика. Ужице: Учитељски факултет.

Маринковић, С. и Марковић, С. (2005). Свет око нас за други разред основне школе. Београд: Креативни центар.

Маринковић, С. и Марковић, С. (2014). Природа и друштво за трећи разред основне школе. Београд: Креативни центар.

Матановић, В. (1996). Еколошка секција у основној школи. Београд: Министарство заштите животне средине Србије.

Матановић, В., Станец, Б., Ђорђевић, В. (2006). Чувари природе 2. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Матановић, В., Веиновић, З., Станчић, Н., Марковић, И. (2010). Природа и друштво 4б, уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Едука.

Матовић, М. и Буквић, С. (1996). Методика наставе природе и друштва. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Милатовић, В. и Јовановић, С. (2010). Српски језик (за трећи разред). Београд: Завод за уџбенике.

Мишковић, М. (1997). Еколошка криза и еколошка свест омладине. Београд: Еко-центар.

Николић, Р. (2002). Допринос школе у природи еколошком васпитању и образовању – Еколошка свест и еколошко образовање деце и омладине. Шабац: Виша школа за образовање васпитача.

Новковић, Љ., Требјешанин, Б., Гачановић, Б. (2004). Активно кроз свет око нас 1. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

„Службени гласник Републике Србије“, бр. 10/2004. Правилник о наставном програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.

„Службени гласник Републике Србије“, бр. 10/2004. Правилник о наставном програму за трећи и четврти разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.

„Службени гласник Републике Србије“, бр. 72/2009, 43/11, 14/2016, 76/2018, 95/2018. Београд.

„Службени гласник Републике Србије“, бр. 36/2009, 88/2010, 14/2016. Београд.

„Службени гласник Републике Србије“, бр. 30/2010, 93/2012. Београд.

„Службени гласник Републике Србије”, бр. 12/2018. Београд: Правилник о наставном програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.

„Службени гласник Републике Србије”, бр. 12/2018. Београд: Правилник о наставном плану за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.

„Службени гласник Републике Србије“, бр. 12/2018. Београд: Правилник о наставном програму за четврти разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.

Требјешанин, Б., Гачановић, Б., Новковић, Љ. (2015). Природа и друштво, уџбеник за трећи разред. Београд: Завод за уџбенике.

Ћук, М. и Јевтић, З. (2008). Певам, свирам, слушам (за четврти разред). Београд: Нова школа.

Published
2019/12/25
Section
Original Scientific Paper