Еколошко васпитање и образовање у млађим разредима основне школе
Sažetak
Потреба за очувањем животне средине у којој човек живи и ради све је израженија у савременом свету, посебно због чињенице да еколошка криза постаје глобални проблем узрокован, пре свега, ниском еколошком свешћу човека. Уништавање природне околине, трошење природних ресурса, глобалне климатске промене подстакле су важност и значај васпитања и образовања за очувањем животне средине. Еколошко васпитање и образовање, као процеси перманентног карактера, континуирано продубљују и иновирају своје садржаје, који се реализују кроз обавезне и изборне предмете, али и кроз слободне и факултативне активности организоване у основној школи. Еколошки садржаји обезбеђују ученицима млађег школског узраста у нашој земљи: упознавање са основним појмовима у вези са екологијом и животном средином, стицање знања о позитивним и негативним утицајима на природно окружење, као и мерама спречавања и заштите од свега што га нарушава. Актуелност ове теме огледа се у постављеним задацима еколошког васпитања и образовања, који се односе на подстицање личне одговорности сваког појединца да својим активностима мења животну средину у правцу квалитетнијег живота, као и да преноси стечена знања младима са циљем изграђивања еколошке свести.
Reference
Андевски, М. (2002). Увод у еколошко образовање. Нови Сад: Филозофски факултет.
Андевски, М. и Кнежевић-Флорић, О. (2002). Образовање и одрживи развој. Вршац: Савез педагошких друштава Војводине − Виша школа за образовање васпитача.
Андевски, М. и Кундачина, М. (2004). Еколошко образовање, од бриге за околину до одрживог развоја. Ужице: Универзитет у Крагујевцу, Учитељски факултет у Ужицу.
Бербер, С. (2006). Екологија. Сомбор: Универзитет у Новом Саду, Педагошки факултет.
Биочанин, Р. и Бекташевић, С. (2011). Еколошка енциклопедија. Београд: Центар за стратешка истраживања Националне Безбедности.
Брдар, С. (2016). Чувари природе за први разред основне школе. Београд: Креативни центар.
Бузаши, М. и Марганић, С. К. (2009). Ликовна култура (за трећи разред). Београд: Едука.
Видовић, Љ. и Матијевић, Б. (2015). Природа и друштво, уџбеник за четврти разред. Београд: Едука.
Гачановић, Б. (2007). Везе и путокази. Београд: Завод за уџбенике.
Gidens, Е. (2009). Evropa u globalnom dobu. Beograd: Clio.
Зарупски, С. (2017). Математика (за четврти разред). Београд: Едука.
Јоксимовић, С. (2009). Математика (за четврти разред). Београд: Едука.
Каменов, Е. (2004). Зелена планета. Нови Сад: Драгон.
Килибарда, К. (1998). Морално-еколошка култура. Београд: Драганић.
Кићовић, Д., Вујановић, Д., Јакшић, П. (2004). Основе заштите и унапређења животне средине. Косовска Митровица: Природно-математички факултет.
Крагујевић, Г. и Ракић, И. (2004). Физичко и здравствено васпитање. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Кундачина, М. (1998). Чиниоци еколошког васпитања и образовања ученика. Ужице: Учитељски факултет.
Маринковић, С. и Марковић, С. (2005). Свет око нас за други разред основне школе. Београд: Креативни центар.
Маринковић, С. и Марковић, С. (2014). Природа и друштво за трећи разред основне школе. Београд: Креативни центар.
Матановић, В. (1996). Еколошка секција у основној школи. Београд: Министарство заштите животне средине Србије.
Матановић, В., Станец, Б., Ђорђевић, В. (2006). Чувари природе 2. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Матановић, В., Веиновић, З., Станчић, Н., Марковић, И. (2010). Природа и друштво 4б, уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Едука.
Матовић, М. и Буквић, С. (1996). Методика наставе природе и друштва. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Милатовић, В. и Јовановић, С. (2010). Српски језик (за трећи разред). Београд: Завод за уџбенике.
Мишковић, М. (1997). Еколошка криза и еколошка свест омладине. Београд: Еко-центар.
Николић, Р. (2002). Допринос школе у природи еколошком васпитању и образовању – Еколошка свест и еколошко образовање деце и омладине. Шабац: Виша школа за образовање васпитача.
Новковић, Љ., Требјешанин, Б., Гачановић, Б. (2004). Активно кроз свет око нас 1. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
„Службени гласник Републике Србије“, бр. 10/2004. Правилник о наставном програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.
„Службени гласник Републике Србије“, бр. 10/2004. Правилник о наставном програму за трећи и четврти разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.
„Службени гласник Републике Србије“, бр. 72/2009, 43/11, 14/2016, 76/2018, 95/2018. Београд.
„Службени гласник Републике Србије“, бр. 36/2009, 88/2010, 14/2016. Београд.
„Службени гласник Републике Србије“, бр. 30/2010, 93/2012. Београд.
„Службени гласник Републике Србије”, бр. 12/2018. Београд: Правилник о наставном програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.
„Службени гласник Републике Србије”, бр. 12/2018. Београд: Правилник о наставном плану за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.
„Службени гласник Републике Србије“, бр. 12/2018. Београд: Правилник о наставном програму за четврти разред основног образовања и васпитања. Београд: Министарство просвете.
Требјешанин, Б., Гачановић, Б., Новковић, Љ. (2015). Природа и друштво, уџбеник за трећи разред. Београд: Завод за уџбенике.
Ћук, М. и Јевтић, З. (2008). Певам, свирам, слушам (за четврти разред). Београд: Нова школа.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293