The Significance of the Teacher’s Role in the Identification and Development of Giftedness in Students

  • Marija R. Sekulić University of Priština in Kosovska Mitrovica, Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy
Keywords: giftedness, identification of the gifted, teacher, student

Abstract


At today’s level of social development, the prevailing understanding is that every child has the right to education in accordance with their needs and capabilities. Accordingly, the request for support that schools and education should provide for the development of gifted students, who are expected to be the future bearers of prosperity and development, is particularly emphasized. Since in teaching, especially at the younger school age, development has a global character, it is necessary, first of all, to provide certain conditions that have a stimulating effect on the overall development and that can be aimed at recognizing and developing potential giftedness. Acknowledging the fact that the overall school experience and the results of numerous researches support the prevailing belief that gifted students, or at least most of them remain in regular classes, in addition to the terminological and conceptual definition of giftedness and the characteristics of gifted students, the main attention in the work will be focused on the importance and role of teachers in identifying gifted students and working with them.

References

Алтарас-Димитријевић, С. и Татић-Јаневски, С. (2016). Образовање ученика изузетних способности: научне основе и смернице за школску праксу. Београд: Завод за унапређивање образовања и васпитања.

Арсић, З. и Вучинић, Д. (2013). Индивидуализована настава у функцији подстицања даровитости и креативности код ученика. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 43 (2), 25–39.

Бан, А. и Врцељ, С. (2012). Како препознати надареног ученика?. У: Г. Гојков (ур.), Методолошки проблеми истраживања даровитости, Зборник 18 (62–77). Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов“.

Бодрожа, Б., Максић, С., Павловић, Ј. (2013). Испољавање и подстицање креативности у основној школи из перспективе наставника. Зборник Института за педагошка истраживања, 45 (1), 108–130.

Губина, В. (2011). Изучение личностной готовности педагога к профессиональной деятельности с одарёнными детьми. Фундаментальные исследования, 2(8), 269–273.

Дејић, М., Ћебић, С., Цуцић, Д. (2011). Рад са математички даровитим ученицима: Регионални центар за таленте „Михајло Пупин“ из Панчева. У: К. Шпијуновић (ур.), Настава и учење: стање и проблеми (519–532). Ужице: Учитељски факултет.

Ђорђевић, Б. (1979). Индивидуализација васпитања даровитих. Београд: Просвета.

Ђорђевић, Б. (1995). Даровити ученици и (не)успех. Београд: Учитељски факултет.

Ђорђевић, Б. и Максић, С. (2005). Подстицање талената и креативности младих – изазов савременом свету. Зборник Института за педагошка истраживања, 36 (1), 125–147.

Краснова, А. и Шурыгин, Ю. (2016). Реализация принципа последовательности и преемственности в работе с одаренными детьми. Современные наукоемкие технологии, 5(2), 358–362.

Максић, С. и Ђуришић-Бојановић, М. (2013). Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности. У: Г. Гојков и А. Стојановић (ур.), Методолошки проблеми истраживања даровитости, Зборник 18 (227–236). Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов“.

Милић, С. (2010). Идентификовање даровитих ученика у основној школи и рад са њима. Нова школа, 7, 109–123.

Милић, С. и Симеуновић, В. (2013). Компетенције наставника за рад са даровитим ученицима. Нова школа, 8 (2), 40–51.

Михајловић, Ј. (2019). Проблемски приступ настави граматике у основној школи. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Мрше, С. и Јеротијевић, М. (2012). Приручник за планирање и израду индивидуалног образовног плана. Београд: Министарство просвете, науке и технолошког развоја РС.

Негрила, Ј. (2007). Даровита деца и њихове карактеристике. У: Г. Гојков (ур.), Практични аспекти савремених схватања даровитости, Зборник 13 (411–414). Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов“.

Плазинић, Љ., Мутавџин, Д., Алтарас-Димитријевић, А. (2019). Да ли су изузетне способности неопходне за изузетна постигнућа: преглед новијих емпиријских налаза о условима за достизање експертизе. Зборник Института за педагошка истраживања, 51 (2), 373–425.

Правилник о ближим упутствима за утврђивање права на индивидуални образовни план, његову примену и вредновање, Сл. гласник РС, 74/2018.

Шимлеша, П. и Поткоњак, Н. (1989). Педагошка енциклопедија. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Altaras, A. (2006). Darovitost i podbacivanje. Pančevo: Mali Nemo.

Čudina-Obradović, M. (1991). Nadarenost, razumevanje, prepoznavanje, razvijanje. Zagreb: Školska knjiga.

Feldhusen, J. (2003). Beyond General Giftedness: New Ways to Identify and Educate Gifted, Talented, and Precocious Youth. In: J. Boland (Eds.), Rethinking Gifted Education (34–45). New York: Teachers College Press.

Feldhusen, J. (2005). Giftedness, Talent, Expertise, and Creative Achievement. In: J. Sternberg & J. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (64–80). Cambridge: Cambridge University Press.

Grandić, R. i Letić, M. (2009). Roditelji i nastavnici o darovitoj deci i mladima. Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine.

Hekić, H. (2015). O darovitosti i prepoznavanju darovitih učenika. Novi Muallim, 16 (62), 106–113.

Kačapor, S. i Vilotijević, N. (2005). Školska i porodična pedagogija. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet.

Koren, I. (1989). Kako prepoznati i identificirati nadarenog učenika. Zagreb: Školske novine.

Kosanović, M. (2019). Identifikacija i praćenje darovitih učenika. U: G. Gojkov i A. Stojanović (ur.), Dostignuća i perspektiva u obrazovanju darovitih (193–206). Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov“.

Maksić, S. (1993). Kako prepoznati darovitog učenika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Maksić, S. (1998). Darovito dete u školi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Marković, O. (2020). Moć darovitih učenika – priručnik za nastavnike. Podgorica: Obodsko slovo d.o.o.

Mijatović, M. (2019). Uloga i značaj nastavnika u vaspitno-obrazovnom radu sa darovitima. Pedagoška stvarnost, 65 (2), 168–176.

Pavlović, J. i Maksić, S. (2014). Implicitne teorije kreativnosti nastavnika osnovne škole: studije slučaja. Psihologija, 47 (4), 465–483.

Pfeiffer, S. (2012). Current Perspectives on the Identification and Assessment of Gifted Students. Journal of Psychoeducational Assessment, 30(1), 3–9.

Renzulli, J. (2005). The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity In: R. Sternberg & J. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (246–279). Cambridge: Cambridge University Press.

Simić, N. (2012). Darovitost – izazovi pri definisanju, identifikaciji i obrazovanju darovitih osoba. Pedagogija, 67 (4), 505–515.

Simonović, N. (2020). Primena savremenih modela i sistema nastave u cilju inoviranja rada sa darovitim učenicima. U: G. Gojkov i A. Stojanović (ur.), Daroviti, lična i socijalna perspektiva (181–190).Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov“.

Winner, E. (1996). Darovita djeca: mitovi i stvarnost. Lekenik: Ostvarenje.

Wood, S. (2009). Counseling Concerns of Gifted and Talented Adolescents: Implications for School Counselors. Journal of School Counseling, 7(1), 1–47.

Published
2023/07/11
Section
Review Paper