Значај и улога наставника у идентификацији и развоју даровитости код ученика

  • Marija R. Sekulić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
Ključne reči: даровитост, идентификација даровитих ученика, наставник, ученик

Sažetak


На данашњем ступњу друштвеног развоја преовладава схватање да свако дете има право на образовање у складу са својим потребама и могућностима. У складу са тим, посебно се истиче захтев за подршком коју школа и образовање треба да пруже развоју даровитих ученика, од којих се очекује да буду носиоци просперитета и развоја. Будући да у настави, посебно код млађег школског узраста, развој има глобални карактер, потребно је, пре свега, обезбедити одређене услове који подстицајно делују на укупни развој и који могу да буду у функцији препознавања и развијања потенцијалне даровитости код ученика. Уважавајући чињеницу да свеукупно школско искуство и резултати бројних истраживања иду у прилог преовладавајућем уверењу да даровити ученици, или бар већина њих, остаје у редовној настави, поред терминолошког и појмовног одређења даровитости и карактеристика даровитих ученика, главна пажња у раду биће усмерена на значај и улогу наставника у идентификацији даровитих ученика и раду са њима.

Reference

Алтарас-Димитријевић, С. и Татић-Јаневски, С. (2016). Образовање ученика изузетних способности: научне основе и смернице за школску праксу. Београд: Завод за унапређивање образовања и васпитања.

Арсић, З. и Вучинић, Д. (2013). Индивидуализована настава у функцији подстицања даровитости и креативности код ученика. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 43 (2), 25–39.

Бан, А. и Врцељ, С. (2012). Како препознати надареног ученика?. У: Г. Гојков (ур.), Методолошки проблеми истраживања даровитости, Зборник 18 (62–77). Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов“.

Бодрожа, Б., Максић, С., Павловић, Ј. (2013). Испољавање и подстицање креативности у основној школи из перспективе наставника. Зборник Института за педагошка истраживања, 45 (1), 108–130.

Губина, В. (2011). Изучение личностной готовности педагога к профессиональной деятельности с одарёнными детьми. Фундаментальные исследования, 2(8), 269–273.

Дејић, М., Ћебић, С., Цуцић, Д. (2011). Рад са математички даровитим ученицима: Регионални центар за таленте „Михајло Пупин“ из Панчева. У: К. Шпијуновић (ур.), Настава и учење: стање и проблеми (519–532). Ужице: Учитељски факултет.

Ђорђевић, Б. (1979). Индивидуализација васпитања даровитих. Београд: Просвета.

Ђорђевић, Б. (1995). Даровити ученици и (не)успех. Београд: Учитељски факултет.

Ђорђевић, Б. и Максић, С. (2005). Подстицање талената и креативности младих – изазов савременом свету. Зборник Института за педагошка истраживања, 36 (1), 125–147.

Краснова, А. и Шурыгин, Ю. (2016). Реализация принципа последовательности и преемственности в работе с одаренными детьми. Современные наукоемкие технологии, 5(2), 358–362.

Максић, С. и Ђуришић-Бојановић, М. (2013). Преглед истраживања о имплицитним теоријама креативности. У: Г. Гојков и А. Стојановић (ур.), Методолошки проблеми истраживања даровитости, Зборник 18 (227–236). Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов“.

Милић, С. (2010). Идентификовање даровитих ученика у основној школи и рад са њима. Нова школа, 7, 109–123.

Милић, С. и Симеуновић, В. (2013). Компетенције наставника за рад са даровитим ученицима. Нова школа, 8 (2), 40–51.

Михајловић, Ј. (2019). Проблемски приступ настави граматике у основној школи. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Мрше, С. и Јеротијевић, М. (2012). Приручник за планирање и израду индивидуалног образовног плана. Београд: Министарство просвете, науке и технолошког развоја РС.

Негрила, Ј. (2007). Даровита деца и њихове карактеристике. У: Г. Гојков (ур.), Практични аспекти савремених схватања даровитости, Зборник 13 (411–414). Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов“.

Плазинић, Љ., Мутавџин, Д., Алтарас-Димитријевић, А. (2019). Да ли су изузетне способности неопходне за изузетна постигнућа: преглед новијих емпиријских налаза о условима за достизање експертизе. Зборник Института за педагошка истраживања, 51 (2), 373–425.

Правилник о ближим упутствима за утврђивање права на индивидуални образовни план, његову примену и вредновање, Сл. гласник РС, 74/2018.

Шимлеша, П. и Поткоњак, Н. (1989). Педагошка енциклопедија. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Altaras, A. (2006). Darovitost i podbacivanje. Pančevo: Mali Nemo.

Čudina-Obradović, M. (1991). Nadarenost, razumevanje, prepoznavanje, razvijanje. Zagreb: Školska knjiga.

Feldhusen, J. (2003). Beyond General Giftedness: New Ways to Identify and Educate Gifted, Talented, and Precocious Youth. In: J. Boland (Eds.), Rethinking Gifted Education (34–45). New York: Teachers College Press.

Feldhusen, J. (2005). Giftedness, Talent, Expertise, and Creative Achievement. In: J. Sternberg & J. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (64–80). Cambridge: Cambridge University Press.

Grandić, R. i Letić, M. (2009). Roditelji i nastavnici o darovitoj deci i mladima. Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine.

Hekić, H. (2015). O darovitosti i prepoznavanju darovitih učenika. Novi Muallim, 16 (62), 106–113.

Kačapor, S. i Vilotijević, N. (2005). Školska i porodična pedagogija. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet.

Koren, I. (1989). Kako prepoznati i identificirati nadarenog učenika. Zagreb: Školske novine.

Kosanović, M. (2019). Identifikacija i praćenje darovitih učenika. U: G. Gojkov i A. Stojanović (ur.), Dostignuća i perspektiva u obrazovanju darovitih (193–206). Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov“.

Maksić, S. (1993). Kako prepoznati darovitog učenika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Maksić, S. (1998). Darovito dete u školi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Marković, O. (2020). Moć darovitih učenika – priručnik za nastavnike. Podgorica: Obodsko slovo d.o.o.

Mijatović, M. (2019). Uloga i značaj nastavnika u vaspitno-obrazovnom radu sa darovitima. Pedagoška stvarnost, 65 (2), 168–176.

Pavlović, J. i Maksić, S. (2014). Implicitne teorije kreativnosti nastavnika osnovne škole: studije slučaja. Psihologija, 47 (4), 465–483.

Pfeiffer, S. (2012). Current Perspectives on the Identification and Assessment of Gifted Students. Journal of Psychoeducational Assessment, 30(1), 3–9.

Renzulli, J. (2005). The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity In: R. Sternberg & J. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (246–279). Cambridge: Cambridge University Press.

Simić, N. (2012). Darovitost – izazovi pri definisanju, identifikaciji i obrazovanju darovitih osoba. Pedagogija, 67 (4), 505–515.

Simonović, N. (2020). Primena savremenih modela i sistema nastave u cilju inoviranja rada sa darovitim učenicima. U: G. Gojkov i A. Stojanović (ur.), Daroviti, lična i socijalna perspektiva (181–190).Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov“.

Winner, E. (1996). Darovita djeca: mitovi i stvarnost. Lekenik: Ostvarenje.

Wood, S. (2009). Counseling Concerns of Gifted and Talented Adolescents: Implications for School Counselors. Journal of School Counseling, 7(1), 1–47.

Objavljeno
2023/07/11
Rubrika
Прегледни чланак