Digitalni mediji u Srbiji - koristi i opasnosti

  • Miroljub Radojković Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka

Sažetak


Pregled rasprostranjenosti i posledice upotrebe digitalnih medija u Srbiji u ovom članku izlaže se sistematizacijom odgovora na četiri istraživačka pitanja. Kada kažemo digitalni mediji, po mišljenju autora, moramo uzeti u obzir najmanje pet vrsta institucija. To su: svi masovni mediji koji su obavili konvergenciju sa digitalnom, informaciono-komunikacionom tehnologijom; elektronski mediji koji su prešli na difuziju programa putem 'internet protokola'; veb sajtovi i portali, koji ispunjavaju zakonsku normu da budu sredstva informisanja; javne objave putem blogova i postovi pojedinaca na društvenim mrežama; i kulturne ustanove koje unapređuju interakciju sa svojom publikom posredstvom interneta. U članku se navode mnogobrojne prednosti digitalnih medija koji se neumitno umnožavaju. S druge strane, nabrajaju se rizici i opasnosti koje izaziva ovaj trend. U zaključku se konstatuje da medijske i kulturne institucije ne mogu da splavaju i arhiviraju ogromnu produkciju informacija i kulturnih i/ili kvazi kulturnih, umetničkih proizvoda i da teret selekcije i odgovornosti pada na pleća korisnika.

Reference

Audience.rs (2016) Statistika. http://audience.rs/ (09.06.2016.).

Garfield, Bob (2009) The Chaos Scenario. Nashville: Stielstra Publishing.

Ipsos Strategic Marketing (2016) Brand puls istraživanje. Beograd.

Lazarsfeld, Paul F. i Merton, Robert K. (1971) Mass communiaction, popular taste and organized social action, str. 554-578, u: Schramm, Wilbur i Roberts, Donald F. (ur.) The Process and Effects of Mass Communications. Chicago: University of Illinois Press.

Radojković, Miroljub (2015) Da li će građansko novinarstvo zameniti profesionalno?, u: Knežević-Predić, Vesna (ur.) Politički identitet Srbije u globalnom i regionalnom kontekstu. Beograd: Fakultet političkih nauka: 305-314.

Radok, Endi (2015) Mladi i mediji. Beograd: Clio.

Republički zavod za statistiku Srbije (2016) http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite/repository/documents/00/02/25/86/IKT 2016_pres_s.pdf (23.09.2016.).

Ruk, Ričard (2011) Evropski mediji u digitalnom dobu. Beograd: Clio.

Savet za štampu Srbije (2016) Smernice za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju. http://www.savetzastampu.rs/latinica/smernice-za-primenu-kodeksa-novinara-srbije-u-onlajn-okruzenju (02.06.2017.).

Šijan, Mila (2016) Budućnost televizije u digitalnom okruženju, master rad. Beograd: Fakultet političkih nauka.

Šijan, Mila (2013) Opstanak komercijalnih televizija sa nacionalnim pokrivanjem. CM Časopis upravljanje komuniciranjem 28 (8): 111-132.

Van Der Sar, Ernesto (2016) Europe Has The Highest Online Piracy Rates By Far https://torrentfreak.com/europe-has-the-highest-online-piracy-rates-by-far-160801/ (03.08.2016.).

Van Dijk, José (2009) Users like you? Theorizing agency in user-generated content. Media, Culture & Society 31 (1): 41-58.

Zakon o javnom informisanju i medijima (2014) http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_javnom_informisanju_i_medijima.html, (03.10.2016.).

Objavljeno
2017/11/07
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak