Nove medijske tehnologije i reformski procesi masmedija
Sažetak
Ovim radom sagledavaju se i procenjuju šanse za opstanak i razvoj medija u Srbiji i regionu iz perspektive novih informaciono-komunikacionih tehnologija primenjenih u medijskom poslovanju. U radu se dominantno upražnjava teorijski metod usaglašen sa potrebama deskripcije problema i posmatranih pojava, ali i empirijski metod kojim se prikupljaju i tumače konkretne činjenice i podaci o posmatranim pojavama i procesima. Polazište je u činjenici da savremeni mediji definitivno, i sve više i više, zavise od novih tehnologija. Jedan deo novih tehnologija praktikuje se u procesu sakupljanja, selekcije i uređivanja medijskih sadržaja, dok se drugi deo tehnologija koristi u procesu diseminacije i propulzije medijskih sadržaja ka masovnoj publici, kao i u funkciji feedback-a. Tehnološka revolucija, koju opisujemo, počela je sa mp3, jpg i avi fajlovima, a nastavlja sa internet broadcasting-om, društvenim mrežama, cloud tehnologijama i novim digitalnim platformama na kojima se danas distribuiraju medijski sadržaji štampanih i elektronskih medija. Posebnost medija u regionu leži u činjenici da oni funkcionišu u društvu koje je kasnilo sa političkom i ekonomskom tranzicijom, pa su svi produktivni resursi društva, zbog tog zaostatka, sporije i sa manje produktivnosti adaptirani na uslove poslovanja u digitalnoj eri i informaciono-komunikacionim tehnologijama. Posledice koje su proistekle iz takve dinamike razvoja čine disfunkcionalnim mnoge medije u Srbiji i regionu, posebno one koji su u toku tranzicije bili izloženi dugotrajnim krizama pravne, ekonomske i programske prirode. Zbog toga većina postojećih medija u Srbiji, posebno malih, nespremno dočekuje modernizaciju i neefikasno se re-modeluje u skladu sa novim tehnološkim okolnostima.
Reference
Branković, S. (2009). Metodi iskustvenog istraživanja društvenih pojava. Megatrend univerzitet, Beograd.
Brigs, A. i Kobli, P. (2005). Uvod u studije medija. Beograd. Klio.
Fidler, R. (2004). Mediamorphosis. Beograd. Klio.
Gejts, B. (2001). Poslovanje brzinom misli. Novi Sad. Prometej.
Gir, Č. (2011). Digitalna kultura. Beograd. Klio.
Gone, Ž. (1998). Obrazovanje i mediji. Beograd. Klio.
Herman, S. E. i Mekčesni, R. (2004). Globalni mediji. Beograd. Klio.
Kastels, M. (2014). Moć komunikacija. Beograd. Klio
Kaže, Ž. (2016). Spasavanje medija. Novi Sad. Akademska knjiga.
Krejg, R. (2010). Onlajn novinarstvo. Beograd. Klio.
Radojković, M., Stojković, B., Vranješ, A. (2015). Međunarodno komuniciranje u informacionom društvu. Beograd. Klio.
Ruk, R. (2011). Evropski mediji u digitalnom dobu. Beograd. Klio.
Tjurou, DŽ. (2012). Mediji danas I. Beograd. Klio.
Tjurou, DŽ. (2012). Mediji danas II. Beograd. Klio.
Blic online. (2010, 03. Novembar) Prva inegrisana redakcija u regionu. Blic online. Preuzeto sa http://www.blic.rs/vesti/drustvo/prva-integrisana-redakcija-u-regionu/pvcvkzy, pristupljeno 20.04.2017.
Svet. (2014. 03. Novembar) TV B92:Počinje najsavremeniji informativni program. Svet. Preuzeto sa: http://www.svet.rs/vesti/estrada/tv-b92-pocinje-najsavremeniji-informativni-program, pristupljeno 15.03.2017.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dijele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) prije ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmjeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).