Nove medijske tehnologije i reformski procesi masmedija

  • Boban Tomić Visoka škola za komunikacije, Beograd

Sažetak


Ovim radom sagledavaju se i procenjuju šanse za opstanak i razvoj medija u Srbiji i regionu iz perspektive novih informaciono-komunikacionih tehnologija primenjenih u medijskom poslovanju. U radu se dominantno upražnjava teorijski metod usaglašen sa potrebama deskripcije problema i posmatranih pojava, ali i empirijski metod kojim se prikupljaju i tumače konkretne činjenice i podaci o posmatranim pojavama i procesima. Polazište je u činjenici da savremeni mediji definitivno, i sve više i više, zavise od novih tehnologija. Jedan deo novih tehnologija praktikuje se u procesu sakupljanja, selekcije i uređivanja medijskih sadržaja, dok se drugi deo tehnologija koristi u procesu diseminacije i propulzije medijskih sadržaja ka masovnoj publici, kao i u funkciji feedback-a. Tehnološka revolucija, koju opisujemo, počela je sa mp3, jpg i avi fajlovima, a nastavlja sa internet broadcasting-om, društvenim mrežama, cloud tehnologijama i novim digitalnim platformama na kojima se danas distribuiraju medijski sadržaji štampanih i elektronskih medija. Posebnost medija u regionu leži u činjenici da oni funkcionišu u društvu koje je kasnilo sa političkom i ekonomskom tranzicijom, pa su svi produktivni resursi društva, zbog tog zaostatka, sporije i sa manje produktivnosti adaptirani na uslove poslovanja u digitalnoj eri i informaciono-komunikacionim tehnologijama. Posledice koje su proistekle iz takve dinamike razvoja čine disfunkcionalnim mnoge medije u Srbiji i regionu, posebno one koji su u toku tranzicije bili izloženi dugotrajnim krizama pravne, ekonomske i programske prirode. Zbog toga većina postojećih medija u Srbiji, posebno malih, nespremno dočekuje modernizaciju i neefikasno se re-modeluje u skladu sa novim tehnološkim okolnostima.

Reference

Branković, S. (2009). Metodi iskustvenog istraživanja društvenih pojava. Megatrend univerzitet, Beograd.

Brigs, A. i Kobli, P. (2005). Uvod u studije medija. Beograd. Klio.

Fidler, R. (2004). Mediamorphosis. Beograd. Klio.

Gejts, B. (2001). Poslovanje brzinom misli. Novi Sad. Prometej.

Gir, Č. (2011). Digitalna kultura. Beograd. Klio.

Gone, Ž. (1998). Obrazovanje i mediji. Beograd. Klio.

Herman, S. E. i Mekčesni, R. (2004). Globalni mediji. Beograd. Klio.

Kastels, M. (2014). Moć komunikacija. Beograd. Klio

Kaže, Ž. (2016). Spasavanje medija. Novi Sad. Akademska knjiga.

Krejg, R. (2010). Onlajn novinarstvo. Beograd. Klio.

Radojković, M., Stojković, B., Vranješ, A. (2015). Međunarodno komuniciranje u informacionom društvu. Beograd. Klio.

Ruk, R. (2011). Evropski mediji u digitalnom dobu. Beograd. Klio.

Tjurou, DŽ. (2012). Mediji danas I. Beograd. Klio.

Tjurou, DŽ. (2012). Mediji danas II. Beograd. Klio.

Blic online. (2010, 03. Novembar) Prva inegrisana redakcija u regionu. Blic online. Preuzeto sa http://www.blic.rs/vesti/drustvo/prva-integrisana-redakcija-u-regionu/pvcvkzy, pristupljeno 20.04.2017.

Svet. (2014. 03. Novembar) TV B92:Počinje najsavremeniji informativni program. Svet. Preuzeto sa: http://www.svet.rs/vesti/estrada/tv-b92-pocinje-najsavremeniji-informativni-program, pristupljeno 15.03.2017.

Objavljeno
2017/11/07
Broj časopisa
Rubrika
Pregledni naučni članak