МЕДИЈИ И КОМУНИКАЦИЈСКА (Р)ЕВОЛУЦИЈА
Sažetak
Убрзани развој информационог друштва с краја 20. и почетком 21. вијека директно се одразио на медије и медијску комуникацију. Некада традиционалне медије (штампа, радио, телевизија) и једносмјерну комуникацију са публиком све више замјењују нови, дигитални медији, са платформом која омогућава интерактивност публике у комуникацији.
Интернет као нови медиј и платформа новомедијске комуникације понудио је нови начин комуникације са публиком која више није пасивни прималац информација, већ је активни учесник у комуникацији. Интерактивност публике кроз новомедијске форме изражавања (портали, друштвене мреже, блогови, влогови) основна је карактеристика савременог начина комуникације. Циљ овог рада јесте да кроз дефинисање интернета као новог медија, анализирамо и новомедијске форме комуникације које су публику укључиле у интерактивну размјену информација и мишљења, те на тај начин потпуно и бесповратно промијениле организацију и функционисање медија.
Рад примарно проучава нове облике медијске комуникације условљене новомедијским, дигиталним окружењем базираним на интернет платформи. Анализа показује да је новомедијска комуникација отворила простор публици да постане активан учесник у јавној комуникацији и на тај начин директно утиче на одређене сфере друштвеног живота. Данас сваки појединац у сваком моменту може да буде произвођач медијског садржаја и интерактивни учесник у новомедијској комуникацији.
Reference
Anderson, Ch. (2012). Free. https://archive.org/details/FreeTheFutureOfARadicalPrice/mode/2up. Posjećeno 22.11.2019.
Barthes, R. (1977). The Death of the Author. London: Harper Collins Publishers
Crnobrnja, S. (2010). Estetika televizije i novih medija. Beograd: Clio
Crnobrnja, S. (2014). Novi mediji i društvene mreže. Beograd: Univerzitet Singidunum, Centar za medije i komunikacije
Drašković, V. (2009). Globalization in the Mirror of the Media. Media dialogues/ Medijskidijalozi, Vol.2, 2, 73–81.
Flew, T., (2008)., Media convergence and the transformed media environment, https://www.alrc.gov.au/publication/classification-content-regulation-and-convergent-media-alrc-report-118/3-media-convergence-and-the-transformed-media-environment-2/media-convergence-and-the-transformed-media-environment-2/, Posjećeno 1.12.2019.
Gordić-Petković, V., & Radić-Bojanić, B. (2012). Ideologija i manipulacija u virtuelnim zajednicama – blogovi i vlogovi. CM – časopis za upravljanje komuniciranjem, 7(22), 85–94.
Hine, C. (2011). Towards ethnography of television on the internet: A mobile strategy for exploring mundane interpretive activities. Media, Culture & Society, 33(4), 567–582.
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York: Univerzity Press, New York & London
Kastels, Manuel, Moć komunikacija, Clio, 2009.
Katz, J. E., & Rice, R. E. (2002). Social consequences of internet use: Access, involvement, and interaction. MIT Press
Kramer, A. D. I., Guillory, J. E. & Hancock, J. T. (2014). Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks. http://www.pnas.org/content/111/24/8788.full.pdf, 2014.
Krejg, R. (2000). Online novinarstvo. Beograd: Clio
Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., & Kelly, K. (2009). New Media: A Critical Introduction (2nd edn.). London and New York: Routledge
Manovič, L. (2015). Jezik novih medija. Beograd: Clio
Martioli, A. (2011). Convergence and Digitization of Media –New Roles for Audience and Media. Mediadialogues / Medijski dijalozi, Vol.4, 2, 7–22.
Oblak, T. (2002). Internet kao medij i normalizacija kibernetskog prostora. Medijska istraživanja, 8 (1), 61–76.
Norris, P. (2000). The Rise of the Post – Modern Campaign?, A Virtuous Circle: Poitical Communication in PostIndustrial Societes. New York: Cambridge University Press
Negroponte, N. (1988). Biti digitalan. Clio: Beograd.
Relja, R. i Božić, T. (2012). Socio-ekonomski aspekti korištenja mobitela među mladima. Media, culture and public relations, 3 (2), 138–149.
Slavnić N., D. (2016). Publika digitalnih medija – informisanje na internetu. Beograd: Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu
Tomić, Z. (2012). Osnove političkog komuniciranja. Sarajevo: Synopsis
Turčilo, L. (2004). Internet i političko komuniciranje u državama u tranziciji: Slučaj Bosne i Hercegovine. Medijska istraživanja, 10 (1), 55–66
Watzlawick, P., Beavin, B., Janet, J., D. (1967). Pragmatics of Human Communication – A Study of Interactional Patterns, Pathologies and Paradoxes. New York: W. W. Norton
Tportal. (2011). Konvergencija IT, telekom i medijske industrije, https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/konvergencija-it-telekom-i-medijske-industrije-20110903, Posjećeno 20.11.2019.
Britannica. (2017). Transmedia Storytelling, https://www.britannica.com/topic/media-convergence/Transmedia-storytelling, Posjećeno 22.11.2019.
The concept of media convergence. (2014). URL:https://ololadeganiyualabi.wordpress.com, Posjećeno 25.11.2019.
Statista. (2019). Most popular social networks worldwide as 2019, https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/, Posjećeno 03.01.2020.
Emarsys. (2019). Top 5 Social Media Predictions for 2019, https://emarsys.com/learn/blog/top-5-social-media-predictions-2019/, Posjećeno 03.01.2020.
Beyond Digital. (2019). URL: https://www.internetworldstats.com/stats.htm, Posjećeno 07.12.2019.
Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine. (2018). Saopštenje, Informaciono društvo, URL: http://www.bhas.ba/saopstenja/2018/IKT_05_2018_Y1_0_BS.pdf, Posjećeno, 12.12.2019.
Internet Broadband Fact Sheet. (2019). URL: https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/internet-broadband/, Posjećeno 07.12.2019.
Rak. (2018). Godišnji izvještaj Regulatorne agencije za komunikacije za 2018.godinu. URL: https://docs.rak.ba//documents/b9be1646-a90f-4560-9bcc-0a1264735aa9.pdf, Posjećeno 10.12.2019.
Internet Users Distributions. (2019). URL: https://www.internetworldstats.com/stats.htm, Posjećeno 18.12.2019.
Sva prava zadržana (c) 2019 POLITEIA

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sljedeće uslove:- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dijele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) prije ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmjeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).