PROFESIONALNE KOMPETENCIJE ZAPOSLENIH U SUBJEKTIMA ZAŠTITE I PODRŠKE ŽRTVAMA NASILJA U PORODICI

  • Ljubo Lepir
  • Dragana Šćepović
Ključne reči: profesionalne kompetencije, nasilje u porodici, javni sistemi, subjekti zaštite i podrške

Sažetak


     Ključni resurs od koga zavisi efikasnost sistema zaštite i podrške žrtava nasilja u porodici vezan je za brojnost i osposobljenost onih koji se u svom radu bave ovom pojavom. Oni koji su neposredno angažovani u slučajevima nasilja u porodici, njihova osposobljenost i kompetencije predstavljaju ključ uspješnosti u prevenciji, zakonskom procesuiranju počinioca nasilja, ali i u pružanju neposredne podrške žrtvama nasilja. Ovo istraživanje stavilo je u fokus upravo taj segment javnih sistema koji se bave oblasti nasilja u porodici. Kroz analizu osnovnih elemenata kompetencija zaposlenih u javnim sistemima, u ovom radu dat  je presjek stanja ljudskih resursa sa aspekta posjedovanja stručnih i profesionalnih znanja, iskustva i sposobnosti.

Na uzorku od 283 ispitanika, u šest opština sjevernog dijela Republike Srpske, koji su zaposleni u policiji, centrima za socijalni rad, domovima zdravlja i osnovnim školama, kroz analizu osnovnih elemenata koji određuju stanje profesionalnih resursa, došlo se do zaključka da postojeći resursi nisu dovoljno razvijeni i usmjereni prema oblasti nasilja u porodici.

Ne postoji praksa stručnog usavršavanja za rad u oblasti nasilja u porodici, a samopercepcija zaposlenih u javnim ustanovama nije povezana sa objektivnim pokazateljima njihovih sposobnosti i vještina koje posjeduju. Praktično djelovanje usmjereno je uglavnom ka minimalnim postupanjima koja proizilaze iz provođenja najnužnijih zakonskih procedura, a iskazana zainteresovanost profesionalaca zaposlenih u javnim ustanovama otvara prostor za njihovo stručno usavršavanje i obezbjeđivanje veće funkcionalnosti sistema u pružanju zaštite i podrške žrtvama nasilja u porodici.

Reference

Babović, M., Pavlović, O., Ginić, K. i Karađinović (2013). Rasprostranjenost i karakteristike nasilja prema ženama u BiH. Dostupno na: https://arsbih.gov.ba/wp-content/uploads/2014/01/studija_prevalenca.pdf Pristupljeno: 1. juni 2020.

Bahtijarević-Šiber, F. (1999). Menadžment ljudskih potencijala, Zagreb:Mate

Evropski institut za javnu upravu (EIPA). (2008). Evropski priručnik o upravljanju zadovoljstvom korisnika. Dostupno na: http://www.ads.gov.ba/v2/attachments/EU_Primer_English__FINAL_LR_prijevod_BOS-L_opt.pdf pristupljeno: 20. maj 2020.

Hrnjica, S. (2005). Opšta psihologija sa psihologijom ličnosti. Beograd: Naučna knjiga.

Kordić, B. i Pajević, D. (2007). Opšta psihologija sa socijalnom psihologijom. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.

Krstić, D. (1996). Psihološki rečnik. Beograd: IRO „Vuk Karadžić”.

Pečajak, V. (1981). Psihologija saznavanja. Sarajevo: Svjetlost.

Rot, N. (2010). Opšta psihologija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Savjet Evrope (2013). Konvencijom Savjeta Evrope o sprečavanju i suzbijanju nasilja nad ženama i u porodici. Instambulska konvencija. Dostupno na: https://arsbih.gov.ba/wp-content/uploads/2014/01/CAHVIO_B.pdf pristupljeno: 1. juni 2020.

Trebješanin, Ž. (2008). Rečnik psihologije. Beograd: Stubovi kulture.

Evropski institut za javnu upravu (EIPA). (2008). Evropski priručnik o upravljanju zadovoljstvom korisnika.

Republički zavod za statistiku. (2020). Dostupno na: https://www.rzs.rs.ba/ pristupljeno: 20. maj 2020.

Objavljeno
2021/05/19
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak