TEORIJA DRUŠTVENOG UGOVORA TOMASA HOBSA I ŽAN-ŽAKA RUSOA – UJEDINJENI ILI SUPROTSTAVLJENI?

  • Sava Vojnović Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu
Ključne reči: Tomas Hobs, Žan Žak Ruso, Teorija društvenog ugovora, politička filozofija

Sažetak


Tomas Hobs i Žan-Žak Ruso spadaju među najznačajnije novovekovne političke filozofe, koji svoje teorije zasnivaju na ideji društvenog ugovora. Oba autora polaze od prirodne jednakosti svih ljudi i nesigurnosti prirodnog stanja, ali na prvi pogled završavaju u sasvim drugačijim perspektivama o suverenitetu i odnosima unutar političkog društva. Ruso insistira na zajedničkom suverenitetu svih građana, koji imaju zagarantovan ekonomski minimum, neotuđivo ovlašćenje donošenja zakona i brige o opštoj volji, pri čemu svi zajedno istovremeno konstituišu i one nad kojima se vlada.  Hobs, sa druge strane, nalaže da narod bira suverena koji se nalazi uvek u prirodnom stanju i mora da ima veliku moć kako bi mogao da ispuni svoju ulogu zaštitnika. Ipak, u radu se iznose argumenti u prilog tome da njihove pozicije zapravo nisu toliko različite, imajući na umu Rusoovu izvršnu vlast i mudre zakonotvorce, a kod Hobsa široko postavljena prava podanika. Teza rada jeste da kod obojice narod autorizuje i nadzire, a neko drugi vlada.

Reference

Arendt, H. (1965). On Revolution. London: Penguin Books.

 

Bertram, C. (2004). Rousseau and The Social Contract. London and New York: Routledge.

 

Cohen, J. (2010). Rousseau: A Free Community of Equals. Oxford and New York: Oxford University Press.

 

Dent, N. (2008). Rousseau. London and New York: Routledge.

 

Herbert, G. (1989). Thomas Hobbes: The Unity of Scientific and Moral Wisdome. Vancouver: University of British Colombia Press.

 

Hobbes, T. (1969). Philosophical Rudiments Concerning Govermnement and Society, in The English Works of Thomas Hobbes of Malmesbury: Vol. II (ed. by Sir William Molesworth). London: John Bohn.

 

Hobz, T. (1961). Levijatan. Beograd: Kultura.

 

Inston, K. (2010). Rousseau and Radical Democracy. New York: Continuum International Publishing Group.

 

Kain P. J. (1990). Rousseau, the General Will, and Individual Liberty. History of Philosophy Quarterly, Vol. 7, No. 3: 315‒334.

 

Kriele, M. (1988). Einführung in die Staatslehre. Die geschichtlichen Legitimitätsgrundlagen des demokratischen Verfassungsstaates. Rowohlt: Reinbek bei Hamburg.

 

Molnar, A. (2001). Rasprava o demokratskoj ustavnoj državi – 2. Klasične revolucije: Nizozemska‒Engleska‒SAD. Beograd: Semizdat B92.

 

Molnar, A. (2002). Rasprava o demokratskoj ustavnoj državi – 3. Moderne revolucije: Francuska‒Rusija‒Nemačka. Beograd: Semizdat B92.

 

Nonnenmacher, G. (1989). Die Ordnung der Gesellschaft. Mangel und Herrschaft in der politischen Philosophie der Neuzeit: Hobbes, Locke, Adam Smith, Rousseau. Weinheim: VCH Acta Humaniora.

 

Putterman, E. (2010). Rousseau, Law and the Sovereignty of the People. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Ruso, Ž. Ž. (1949a). Društveni ugovor. Prosveta: Beograd.

 

Ruso, Ž. Ž. (1949b). O poreklu i osnovama nejednakosti među ljudima, u Društveni ugovor. Prosveta: Beograd.

 

Rousseau, J. J. (2000). The Confessions. Feedbooks.

 

Schmitt, C. (2007). The Concept of the Political. Chicago and London: The University of Chicago Press.

 

Shklar, J. (1969). Men and Citizens: A Study of Rousseau’s Social Theory. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Simpson, M. (2006). Rousseau’s Theory of Freedom. London: Continuum.

 

Skinner, Q. (1998). Liberty Before Liberlism. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Slomp, G. (2009). Carl Schmitt and the Politics of Hostility, Violence and Terror. New York: Palgrave Macmillan.

 

Sreedhar, S. (2010). Hobbes on Resistance: Defying the Leviathan. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Steinberger, P. J. (2008). Hobbes, Rousseau and the Modern Conception of the State. The Journal of Politics, Vol. 70, No. 3: 595‒611.

Objavljeno
2023/08/27
Broj časopisa
Rubrika
Pregledni naučni članak