ELILOVA TEZA O MOBILIZACIJSKOJ ULOZI POLITIČKE PERSUAZIJE KROZ PERSPEKTIVU NEURONSKE POZADINE MOTIVISANOG REZONOVANJA
Sažetak
Teza Žaka Elila da je za uspešnu političku persuaziju ključan uticaj na ponašanje, a ne na stavove u ovom radu analizira se iz ugla neuronauke i rezultata neuronaučnog eksperimenta koji je sproveo Dru Vesten. Naime, ispitujući neuronsku pozadinu kognitivnog procesa motivisanog rezonovanja, Vesten je došao do rezultata koji ukazuju na dominantnu ulogu emocija prilikom donošenja političkih odluka i procena pod dejstvom motivisanog rezonovanja. U skladu sa takvim rezultatima Vesten zaključuje da je politički mozak zapravo „emotivni mozak” i da do promene političkih stavova ne dolazi promenom informacija, već emocija. U ovom radu ispituje se na koji način takav zaključak potvrđuje ili redefiniše Elilovu tezu da u persuazivnom nizu nakon emitovanja političke promene dolazi do promene u ponašanju, a tek onda do eventualne promene stavova, koja u kontekstu uspeha političke persuazije može, ali i ne mora da se desi. U najširem kontekstu na ovom primeru rad otvara pitanje primene neuronauke u polju političkog marketinga u svrhu testiranja tradicionalnih teza iz oblasti političke persuazije, koje se u manjoj ili većoj meri zasnivaju na spekulaciji. U radu se daju smernice za dalje istraživanje u kom bi se pomoću primene neuronaučnih metoda ispitivao redosled persuazivnog niza i mesto emocija te motivisanog rezonovanja u tom nizu.
Reference
Ellul, Jacques. (1965) Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes. New York: Vintage Books- Devision of Random H.
Slavujević Z. (2007) Politički marketing. Beograd: Čigoja štampa.
Westen, Drew & Blagov, Pavel & Harenski, Keith & Kilts, Clint & Hamann, Stephan. (2006) Neural Bases of Motivated Reasoning: An fMRI Study of Emotional Constraints on Partisan Political Judgment in the 2004 U.S. Presidential Election. Journal of cognitive neuroscience. 18. 1947‒58
Westen, D. (2007) The political brain: The role of emotion in deciding the fate of the nation. Public Affairs Books.
Fortunato, V. C. R., Giraldi, J. D. M. E., & De Oliveira, J. H. C. (2014) A review of studies on neuromarketing: Practical results, techniques, contributions and limitations. Journal of Management Research, 6(2), 201
Perloff, Richard M. (2017) The Dynamics of Persuasion, Communication and Attitudes in the 21st Century. Sixth edition, Routledge
Lodge M, Taber C. (2012) Three Steps toward a Theory of Motivated Political Reasoning. In: Lupia A, McCubbins MD, Popkin SL, eds. Elements of Reason: Cognition, Choice, and the Bounds of Rationality. Cambridge Studies in Public Opinion and Political Psychology. Cambridge University Press 183‒213.
Lodge, M., & Taber, C. S. (2013) The Rationalizing Voter. New York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139032490
Kunda, Z. (1990) The case for motivated reasoning. Psychological Bulletin, 108(3), 480–498. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.3.480
Fishbein, M. and Ajzen, I. (1975) Belief, Attitude, Intention and Behaviour: An Introduction to Theory and Research. Addison-Wesley Publishing Co, Inc., Boston.
Ajzen, I., & Fishbein, M. (2008) Scaling and Testing Multiplicative Combinations in the Expectancy-Value Model of Attitudes. Journal of Applied Social Psychology. 38, 2222‒2247. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2008.00389.x
Jović, Nikola R. (2020) Uloga emocija u donošenju političkih odluka: kritika teorije racionalnog izbora. Doktorska disertacija. Beograd: Fakultet političkih nauka
Fishbein, M. and Ajzen, I. (2010) Predicting and Changing Behavior: The Reasoned Action Approach. Psychology Press. New York: Taylor & Francis
Lippmann, Walter. (1922) Public Opinion. New York: Free Press Paperbacks
Driencourt, J. (1950) La Propagande Nouvelle Force Politique. Paris: Armand Colin
McRae, Taylor. (2022) Neuropolitics: The State of the Literature & Its Implications for Political Science. University of Ottawa
Redlawsk, D. P., Civettini, A. J. W., & Emmerson, K. M. (2010) The Affective Tipping Point: Do Motivated Reasoners Ever “Get It”?. Political Psychology, 31(4), 563–593. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2010.00772.x
Frijda, N. H., Manstead, A. S. R., & Bem, S. (Eds.). (2000) Emotions and belief: How feelings influence thoughts. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511659904
Marcus, G. E., Neuman, W. R., & MacKuen, M. (2000) Affective intelligence and political judgment. Chicago, IL: University of Chicago Press
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dijele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) prije ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmjeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).
