Praćenje uticaja motivacije na procese apsolviranja znanja i veština u sistemu učenja na daljinu

  • Boža D. Miljković Univerzitet Novi Sad, Pedagoški Fakultet Sombor
  • Mališa R. Žižović Univerzitet Singidunum Beograd
  • Aleksandar V. Petojević Univerzitet Novi Sad Pedagoški fakultet Sombor
Ključne reči: motivation||, ||motivacija, learning||, ||učenje, cognitive functions||, ||kognitivne funkcije, emotions||, ||emocije, prior knowledge||, ||predznanje, distance learning||, ||učenje na daljinu, affectivity||, ||afekti,

Sažetak


U radu je opisano kako procesi motivacije utiču na slušaoce kursa sa stanovišta apsolviranja znanja, te prenosa i korišćenja znanja i veština u sistemu učenja na daljinu. Istraživanja, u socijalno-kognitivnom okviru, ilustruje prilagodljivost sistema i adekvatno prilagođavanje motivacionih obrazaca. Model motivacionih procesa predstavljen je u funkciji ciljeva učenja slušalaca kursa. Praćenjem uticaja motivacionog faktora na izvršavanje kognitivnih zadatka, te kako se oblikuju reakcije slušalaca kursa, tj. kako motivacioni faktor utiče na uspeh ili neuspeh i kvalitet kognitivnog učinka u procesu učenja, menjan je i prilagođavan metodičko-didaktički pristup nastavi. U ovom radu istraživan je uticaj znanja iz uže stručne oblasti, ali i interesovanja slušalaca kursa za razumevanje stručnog ili naučnog izlaganja. Implikacije u praksi i intervencija, kroz dizajn softvera sistema učenja na daljinu, usmerene su na korekciju obrazovnog procesa na konstatovanu neprilagođenost motivacionih procesa u okruženju učenja ili stručnog osposobljavanja, prateći kroz istraživanje dva oblika predznanja: stručno predznanje i opšte tematsko predznanje, koja su proveravana ulaznim testovima predznanja, te kroz pripremnu nastavu. Nakon rešavanja problemskih zadataka izvršili smo povratnu analizu utvrđivanja efekata stručnog predznanja, opšteg tematskog znanja i interesovanja na razumevanje i rešavanje problemskih zadataka, te analizu ostvarenih rezultata. Za zadatke više stručno-tehničke orijentacije, predznanje iz domena opšte tematsko znanje i interes bili su značajni prediktori razumevanja i uspeha.

 

Biografije autora

Boža D. Miljković, Univerzitet Novi Sad, Pedagoški Fakultet Sombor

Magistar tehničkih nauka iz oblasti elektrotehnike i računarstva

Pedagoški fakultet Sombor

Katedra za informatiku i medije

Asistent

Mališa R. Žižović, Univerzitet Singidunum Beograd

Katedra za matematiku i informatiku

Redovan profesor

Aleksandar V. Petojević, Univerzitet Novi Sad Pedagoški fakultet Sombor

Doktor matematičkih nauka

Pedagoški fakultet Sombor

Katedra za metematiku

Redovan profesor

Reference

Boyer, K.E., Phillips, R., Wallis, D.M., Vouk, A.M., & Lester, C.J. 2008. Balancing Cognitive and Motivational Scaffolding in Tutorial Dialogue. . In: B. Woolf& et al. Ur., ITS 2008, LNCS 5091. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag., pp.239-249.

Boyer, K.E., Phillips, R., Wallis, D.M., Vouk, A.M., & Lester, C.J. 2009. Investigating the Role of Student Motivation in Computer Science Education through One-on-One Tutoring. Computer Science Education, iss. Author's preprint version, 19(2), pp.111-136.

Ezen-Can, A., & Boyer, K.E. 2015. A Tutorial Dialogue System for Real-Time Evaluation of Unsupervised Dialogue Act Classifiers: Exploring System Outcomes. Artificial Intelligence in Education,, 9112 of the series Lecture Notes in Computer Science, pp.105-114. doi:10.1007/978-3-319-19773-9_11.

Grafsgaard, F.J., Wiggins, B.J., Boyer, K.E., Wiebe, N.E., & Lester, C.J. 2013. Automatically Recognizing Facial Indicators of Frustration: A Learning-Centric Analysis. . In: Humaine Association Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction, Geneva, Switzerland. IEEE Computer Society Conference Publishing Services, CPS., pp.159-165. doi:10.1109/ACII.2013.33.

Grimley, M., & Riding, R. 2009. Individual Differences and Web-Based Learning, Cognitive and emotional processes in web-based education: Integrating human factors and personalization. U C. Mourlas, N. Tsianos, & P. Germanakos Ur., .Pennsylvania, USA: IGI Global., pp.1-24. Chapter 1.

Lawrence, H.V., & Wiswell, A.K. 1995. Feedback in a two-way street. Training & Development, 49.

Lepper, M.R., Woolverton, M., Mumme, D.L., & Gurtner, J. 1993. Motivational techniques of expert human tutors: Lessons for the design of computer-based tutors. U S.P. Lajoie& S.J. Derry Ur., Computers as Cognitive Tools.Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.., pp.75-105.

Lungulov, B. 2010.Motivacija učenika u nastavi - pretpostavka uspeha u učenju. Pedagoška stvarnost, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, 56(3-4), pp.294-305.

Маrić, М.,& Sаkаč, М., 2014, Individual and social factors related to students’ academic achievement and motivation for learning. Suvremena Psihologija, 17(1), pp.63-79.

Perlovsky, L. 2007. Modeling Field Theory of Higher Cognitive Functions. Air Force Research Center.USA: Idea Group Inc..

Punie, Y., Cabrera, M., Bogdanowicz, M., Zinnbauer, D., & Navajas, E. 2006.The Future of ICT and Learning in the Knowledge Society. . In: Report on a Joint DG JRC-DG EAC Workshop held, 2005, Seville: European Commission - Joint Research Centre - Institute for Prospective Technological Studies. EUR 22218EN (Technical Report No.EUR 22218 EN).

Rebolledo-Mendez, G., Boulay, B., & Luckin, R. 2006. Motivating the learner: An empirical evaluation. . In: Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, Jhongli, Taiwan, pp.545-554.

Rus, V., D'Mallo, S., Xiangen, H., & Graesser, A.C. 2013. Recent Advances in Conversational Intelligent Tutoring Systems. AI Magazine, pp.42-54.

Tan, J., & Biswas, G. 2006. The role of feedback in preparation for future learning: A case study in learning by teaching environments. . In: Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, Jhongli, Taiwan, pp.370-381.

Objavljeno
2016/11/25
Rubrika
Originalni naučni radovi