Praćenje uticaja motivacije na procese apsolviranja znanja i veština u sistemu učenja na daljinu
Sažetak
U radu je opisano kako procesi motivacije utiču na slušaoce kursa sa stanovišta apsolviranja znanja, te prenosa i korišćenja znanja i veština u sistemu učenja na daljinu. Istraživanja, u socijalno-kognitivnom okviru, ilustruje prilagodljivost sistema i adekvatno prilagođavanje motivacionih obrazaca. Model motivacionih procesa predstavljen je u funkciji ciljeva učenja slušalaca kursa. Praćenjem uticaja motivacionog faktora na izvršavanje kognitivnih zadatka, te kako se oblikuju reakcije slušalaca kursa, tj. kako motivacioni faktor utiče na uspeh ili neuspeh i kvalitet kognitivnog učinka u procesu učenja, menjan je i prilagođavan metodičko-didaktički pristup nastavi. U ovom radu istraživan je uticaj znanja iz uže stručne oblasti, ali i interesovanja slušalaca kursa za razumevanje stručnog ili naučnog izlaganja. Implikacije u praksi i intervencija, kroz dizajn softvera sistema učenja na daljinu, usmerene su na korekciju obrazovnog procesa na konstatovanu neprilagođenost motivacionih procesa u okruženju učenja ili stručnog osposobljavanja, prateći kroz istraživanje dva oblika predznanja: stručno predznanje i opšte tematsko predznanje, koja su proveravana ulaznim testovima predznanja, te kroz pripremnu nastavu. Nakon rešavanja problemskih zadataka izvršili smo povratnu analizu utvrđivanja efekata stručnog predznanja, opšteg tematskog znanja i interesovanja na razumevanje i rešavanje problemskih zadataka, te analizu ostvarenih rezultata. Za zadatke više stručno-tehničke orijentacije, predznanje iz domena opšte tematsko znanje i interes bili su značajni prediktori razumevanja i uspeha.
Reference
Boyer, K.E., Phillips, R., Wallis, D.M., Vouk, A.M., & Lester, C.J. 2008. Balancing Cognitive and Motivational Scaffolding in Tutorial Dialogue. . In: B. Woolf& et al. Ur., ITS 2008, LNCS 5091. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag., pp.239-249.
Boyer, K.E., Phillips, R., Wallis, D.M., Vouk, A.M., & Lester, C.J. 2009. Investigating the Role of Student Motivation in Computer Science Education through One-on-One Tutoring. Computer Science Education, iss. Author's preprint version, 19(2), pp.111-136.
Ezen-Can, A., & Boyer, K.E. 2015. A Tutorial Dialogue System for Real-Time Evaluation of Unsupervised Dialogue Act Classifiers: Exploring System Outcomes. Artificial Intelligence in Education,, 9112 of the series Lecture Notes in Computer Science, pp.105-114. doi:10.1007/978-3-319-19773-9_11.
Grafsgaard, F.J., Wiggins, B.J., Boyer, K.E., Wiebe, N.E., & Lester, C.J. 2013. Automatically Recognizing Facial Indicators of Frustration: A Learning-Centric Analysis. . In: Humaine Association Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction, Geneva, Switzerland. IEEE Computer Society Conference Publishing Services, CPS., pp.159-165. doi:10.1109/ACII.2013.33.
Grimley, M., & Riding, R. 2009. Individual Differences and Web-Based Learning, Cognitive and emotional processes in web-based education: Integrating human factors and personalization. U C. Mourlas, N. Tsianos, & P. Germanakos Ur., .Pennsylvania, USA: IGI Global., pp.1-24. Chapter 1.
Lawrence, H.V., & Wiswell, A.K. 1995. Feedback in a two-way street. Training & Development, 49.
Lepper, M.R., Woolverton, M., Mumme, D.L., & Gurtner, J. 1993. Motivational techniques of expert human tutors: Lessons for the design of computer-based tutors. U S.P. Lajoie& S.J. Derry Ur., Computers as Cognitive Tools.Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.., pp.75-105.
Lungulov, B. 2010.Motivacija učenika u nastavi - pretpostavka uspeha u učenju. Pedagoška stvarnost, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, 56(3-4), pp.294-305.
Маrić, М.,& Sаkаč, М., 2014, Individual and social factors related to students’ academic achievement and motivation for learning. Suvremena Psihologija, 17(1), pp.63-79.
Perlovsky, L. 2007. Modeling Field Theory of Higher Cognitive Functions. Air Force Research Center.USA: Idea Group Inc..
Punie, Y., Cabrera, M., Bogdanowicz, M., Zinnbauer, D., & Navajas, E. 2006.The Future of ICT and Learning in the Knowledge Society. . In: Report on a Joint DG JRC-DG EAC Workshop held, 2005, Seville: European Commission - Joint Research Centre - Institute for Prospective Technological Studies. EUR 22218EN (Technical Report No.EUR 22218 EN).
Rebolledo-Mendez, G., Boulay, B., & Luckin, R. 2006. Motivating the learner: An empirical evaluation. . In: Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, Jhongli, Taiwan, pp.545-554.
Rus, V., D'Mallo, S., Xiangen, H., & Graesser, A.C. 2013. Recent Advances in Conversational Intelligent Tutoring Systems. AI Magazine, pp.42-54.
Tan, J., & Biswas, G. 2006. The role of feedback in preparation for future learning: A case study in learning by teaching environments. . In: Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, Jhongli, Taiwan, pp.370-381.
Vojnotehnički glasnik omogućava otvoreni pristup i, u skladu sa preporukom CEON-a, primenjuje Creative Commons odredbe o autorskim pravima:
Autori koji objavljuju u Vojnotehničkom glasniku pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga Creative Commons licencom koja omogućava drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni rad onlajn (npr. u institucionalnom repozitorijumu ili na svojim internet stranicama) pre i tokom postupka prijave priloga, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog rada (up. Efekat otvorenog pristupa).