Prilog istraživanju oscilatornih opterećenja oslonjene i neoslonjenih masa radi stvaranja uslova za laboratorijska ispitivanja teretnih motornih vozila

Ključne reči: teretno motorno vozilo, oslonjene i neoslonjene mase, oscilatorna opterećenja, laboratorijska ispitivanja

Sažetak


Uvod/cilj: Motorna vozila su složeni dinamički sistemi zbog prostornih pomeranja, promene karakteristika komponenti tokom životnog veka, velikog broja uticaja i smetnji, pojave zazora, trenja, histerezisa itd. Pomenute dinamičke pojave, posebno vibracije, izazivaju zamor vozača i putnika, smanjuju vek vozila i njegovih sistema.

Metode: Motorna vozila često se kreću po neravnom putu i krivolinijskim putanjama u ravni puta. Oscilatorna kretanja izazivaju zamor materijala delova vozila, ali negativno utiču i na zdravlje ljudi.  Zbog toga se, još u fazi projektovanja motornog vozila, mora posvetiti posebna pažnja usaglašavanju međusobnog kretanja podsistema, a posebno sistema za oslanjanje vozila. U te svrhe mogu se koristiti teorijske, eksperimentalne ili kombinovane metode. Zbog toga je veoma korisno posedovati i eksperimentalne rezultate oscilovanja podsistema vozila u eksploatacionim uslovima. Stoga je cilj ovog rada bio da se kretanje vozila FAP 1118, formule točkova 4x4, u eksploatacionim uslovima (zbog većih brzina ‒ u uslovima na putu) iskoristi za definisanje uslova za ispitivanje oscilatornih opterećenja u laboratorijskim uslovima.

Rezultati: To je omogućeno registrovanjem i identifikacijom statističkih parametara registrovanih veličina.

Zaključak: Na osnovu izmerenih podataka istraživanje se može programirati na pulsatorima u laboratorijskim uslovima, a istovremeno je moguće izabrati veličinu koja će se reprodukovati.

 

Reference

Abe, M. 2009. Vehicle Handling Dynamics: Theory and Application, 1st Edition. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann. ISBN: 9780080961811.

Bendat, J.S. & Piersol, A.G. 2000. Random Data: Analysis and Measurement Procedures, 4th Edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. ISBN: 978-0-470-24877-5.

Cox, D.R. & Reid, N. 2000. The Theory of the Design of Experiments. Chapman & Hall/CRC. ISBN: 1-58488-195-X.

Demić, M. 1997. Optimizacija oscilatornih sistema motornih vozila. Kragujevac, Serbia: Mašinski fakultet (in Serbian). ISBN: 86-81745-40-9.

Demić, M. & Diligenski, Đ. 2003. The Road Surface Profile Investigation Perspective. In: The 30' Session - „Modern technologies in XXI Century”, Bucharest, Romania, pp.35-42.

Demić, M. 2006. Dinamičke pobude automobila. Belgrade, Serbia:  Institut za nuklearne nauke „Vinča”, Centra za motore i vozila (in Serbian). ISBN: 86-7306-077-X.

Demić, M. 2008. Kibernetski sistem: čovek - vozilo - okruženje. Kragujevac, Serbia: Centar za naučna istraživanja SANU i Univerziteta u Kragujevcu (in Serbian). ISBN: 978-86-81037-21-8.

Demić, M., Đurić, A., Grkić, A., Drakulić, M. & Muždeka, S. 2022. A contribution to investigation of oscillatory loads of driving axles in order to create conditions for laboratory tests of trucks. In: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 1271, IX International Congress Motor Vehicles and Motors (MVM 2022), Kragujevac, Serbia, October 13-14. Available at: https://doi.org/10.1088/1757-899X/1271/1/012001.

Demić, M., Toljski, V. & Spentzas, K. 2001. A contribution to investigation of the tire nonuniformity influence to vehicle steering system vibration. Vojnotehnički glasnik/Military Technical Courier, 49(3), pp.293-300 (in Serbian). Available at: https://doi.org/10.5937/vojtehg0103293D.

Ellis, J.R. 1969. Vehicle Dynamics. Business Books. ISBN 13: 9780220992026.

Fiala, E. 2006. Mensch und Fahrzeug: Fahrzeugführung und sanfte Technik, ATZ/MTZ Fachbuch. Vieweg+Teubner Verlag (in German). ISBN-13: 978-3834800169.

Genta, A. 1997. Motor Vehicle Dynamics: Modeling and Simulation (Advances in Mathematics for Applied Sciences). Singapore: World Scientific Publishing Company. ISBN-13: 978-9810229115.

Gillespie, T.D. 1992. Fundamentals of Vehicle Dynamics. Warrendale, PA, USA: SAE International. Available at: https://doi.org/10.4271/R-114.

Grkić, A.R. 2015. Energy potential of friction brake. Ph.D. thesis. Belgrade, Serbia: University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering (in Serbian) [online]. Available at: https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5278 [Accessed: 02 March 2023].

Hachaturov, A.A. 1976. Dinamika sistemy doroga - shina - avtomobil' – voditel'. Moscow: Mashinostroenie (in Rusian). (In the original: Хачатуров, А.А. 1976. Динамика системы дорога - шина - автомобиль – водитель. Москва: Машиностроение).

-ISO. 1995. ISO 8608:1995 Mechanical vibration — Road surface profiles — Reporting of measured data [online]. Available at: https://www.iso.org/standard/15913.html [Accessed: 03 March 2023].

Jovanović, S. & Đurić, A. 2009. Analysis of risks from crew exposure to vibrations in military transport. Vojnotehnički glasnik/Military Technical Courier, 57(4), pp.93-107 (in Serbian). Available at: https://doi.org/10.5937/vojtehg0904093J.

Milliken, W.F. & Milliken, D.L. 1994. Race Car Vehicle Dynamics. Warrendale, PA, USA: SAE International. ISBN: 978-1-56091-526-3.

Mitschke, M. 1972. Dynamik der Kraftfahrzeuge. Berlin, Heidelberg: Springer. Available at: https://doi.org/10.1007/978-3-662-11585-5.

Muždeka, S. 2008. Predviđanje funkcionalnih karakteristika planetarnih prenosnika snage. Ph.D. thesis. Belgrade, Serbia: University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering (in Serbian).

O`Connor, P.D.T & Kleyner, A. 2012. Practical Reliability Engineering, Fifth Edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 9780470979815.

Rajamani, R. 2006. Vehicle Dynamics and Control. New York, NY, USA: Springer. ISBN: 9780387263960.

Simić, D. 1980. Dinamika motornih vozila. Belgrade, Serbia: Naučna knjiga (in Serbian).

Vukadinović, S. 1973. Elementi teorije verovatnoće i statistike. Belgrade, Serbia: Privredni pregled (in Serbian).

Objavljeno
2023/06/08
Rubrika
Originalni naučni radovi