Matematičko modelovanje i simulacija sistema za oslanjanje vozila u poprečnoj ravni
Sažetak
Uvod/cilj: Proučavanje sistema za oslanjanje vozila predstavlja izazov za istraživače koji sagledavaju uticaj sistema za oslanjanje na performanse vozila: udobnost vožnje, stabilnost i upravljivost vozila, itd. U radu je predstavljena simulacija rada sistema za oslanjanje vozila u poprečnoj ravni, za vozilo Land Rover Defender 110, koja je razvijena u programskom paketu Simulink/MATLAB. Dobijeni rezultati poređeni su sa rezultatima dobijenim u programskom paketu ADAMS/CAR za simulacioni model vozila Land Rover Defender 110 koji je verifikovan sa eksperimentalnim rezulatima. Vozilo Land Rover Defender 110 ima sistem zavisnog oslanjanja na obe osovine i pasivni tip oslanjanja sa četiri stepena slobode (4 DOF).
Metode: Jednačine sistema mogu se matematički rešiti šemom u Simulink/MATLAB-u, a modeliranje vozila u poprečnoj ravni urađeno je u paketu ADAMS/CAR.
Rezultati: Poređenje performansi vozila dobijenih pomoću dve metode simulacija izvršeno je za tri različita scenarija; uočeno je da postoji zadovoljavajuće podudaranje dobijenih rezultata.
Zaključak: Zaključeno je da simulacioni model vozila Defender 110 u Simulink/MATLAB-u daje zadovoljavajuće tačne rezultate, čime se može smatrati da je izvršena njegova verifikacija . Verifikovani simulacioni model može se koristiti sa velikom tačnošću za optimizaciju sistema za oslanjanje u budućem radu.
Reference
Baumal, A., McPhee, J. & Calamai, P. 1998. Application of genitic algorithms to the design optimization of an active vehicle suspension system. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, pp.87-94. Available at:https://doi.org/10.1016/S0045-7825(98)00004-8
Khettou, N., Trifkovic, D. & Muzdeka, S. 2016. Using Modelling and Simulation to Predict dynamics of converted Ground Vehicle. Defence Science Journal, 66(5), pp.509-516 [online]. Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/f966/41f034630dbe59ba6fb052b69a0ef8c2d345.pdf [Accessed: 5 November 2023].
Mitra, A., Benerjee, N., Khalane, H., Sonawane, M., Joshi, D. & Bagul, G. 2013. Simulation and Analysis of Full Car Model for various Road profile on a analytically validated MATLAB/SIMULINK model. Journal of Mechanical and Civil Engineering, pp.22-33 [online]. Available at: http://iosrjournals.org/iosr-jmce/papers/RDME-Volume1/RDME-4.pdf [Accessed: 5 November 2023].
Mitra, A.C., Fernandez, E., Nawpute, K., Sheth, S., Kadam, V. & Chikhale, S.J. 2018. Development and Validation of a Simulation Model of Automotive Suspension System using MSC-ADAMS. Materials Today: Proceedings, 5(2), pp.4327-4334. Available at: https://doi.org/10.1016/j.matpr.2017.11.698.
Turakhia, T. & Modi, M. 2016. Mathematical Modeling and Simulation of a Simple Quarter Car Vibration Model. International Journal for Scientific Research & Development, 3(11), pp.448-450 [online]. Available at: https://ijsrd.com/Article.php?manuscript=IJSRDV3I110139 [Accessed: 5 November 2023].
Žuraulis, V., Levulytė, L. & Sokolovskij, E. 2014. The impact of road roughness on the duration of contact between a vehicle wheel and road surface. Transport, 29(4), pp.431-439. Available at: https://doi.org/10.3846/16484142.2014.984330.
Sva prava zadržana (c) 2024 Abdeselem Benmeddah, Momir M. Drakulić, Aleksandar S. Đurić, Sreten R. Perić, Aleksandar G. Bukvić, Abdellah B. Ferfouri
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Vojnotehnički glasnik omogućava otvoreni pristup i, u skladu sa preporukom CEON-a, primenjuje Creative Commons odredbe o autorskim pravima:
Autori koji objavljuju u Vojnotehničkom glasniku pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga Creative Commons licencom koja omogućava drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni rad onlajn (npr. u institucionalnom repozitorijumu ili na svojim internet stranicama) pre i tokom postupka prijave priloga, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog rada (up. Efekat otvorenog pristupa).