КОМЕРЦИЈАЛНА ИНСТРУМЕНТАЛИЗАЦИЈА МЕДИЈА И АУТОНОМИЈА ПРОФЕСИОНАЛНИХ КОМУНИКАТОРА У МЕДИЈСКОМ СИСТЕМУ РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ
Sažetak
Комерцијална инструментализација медија једна је од неизоставних димензија у изучавању савремених медијских система. Испитивање нивоа комерцијалне инструментализације медија унутар одређеног медијског система подразумијева истраживање природе односа, тј. интеракције медија, професионалних комуникатора и одређених екстерних информационих агенса, попут оглашивача и власника капитала. Инструментализација медија у комерцијалне сврхе у значајној мјери детерминише професионализам комуникатора и њихову аутономију у задовољавању интереса јавности у односу на искључиво материјалну оријентацију медијске продукције, што се одражава на квалитет медијске понуде и медијског плурализма.
У раду се испитују интензитет и природа интеракције између медија и оглашивача у медијском систему Републике Српске (РС) и импликације њихове интеракције у домену новинарске професије и медијске праксе, а из перспективе новинара, уредника и менaџера медија. Хипотеза рада јесте да су у медијском систему РС заступљени различити облици комерцијалне инструментализације медија који на посредан или непосредан начин угрожавају аутономију професионалних комуникатора и поштовање професионалних стандарда у њиховом раду. Прикупљање емипиријске грађе о комерцијалној инструментализацији медија у медијском систему РС биће реализовано поступком анкетирања 150 новинара и 65 уредника запослених у 27 медија и поступком интервјуисања десет менаџера медијских организација на простору РС. Циљ рада јесте да се идентификују облици и интензитет комерцијалне инструментализације медија у медијском систему РС који, поред значаја за аутономију и професионализам у раду медија и комуникатора, представљају значајне индикаторе природе и карактера медијског система у цијелости и примарно детерминишу паравац његове трансформације.
Reference
Barvajz, P., Gordon, D. (2005). Ekonomija. Ekonomija i mediji. U A. Brigs i P. Kobli (ur.), Uvod u studije medija (str. 302–334). Beograd: Clio.
Bogdanić, A. (2015). Uvod u analizu odgovornog novinarstva. U A. Bogdanić (ur.), Medijska slika: istraživanja o odgovornom novinarstvu (str. 5–25). Banja Luka: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Banjoj Luci.
Burdije, P. (2000). Narcisovo ogledalo. Beograd: Clio.
Čejmbers, D. (2007). Kritički pristupi medijima: promene konteksta istraživačkog novinarstva. U H. D. Berg (ur.), Istraživačko novinarstvo (str. 124–148). Beograd: Clio.
De Berg, H. (2007). Istraživačko novinarstvo. Beograd: Clio.
Dej, L. A. (2008). Etika u medijima: primeri i kontroverze. Beograd: Medija centar, Plus (Beograd: Čigoja štampa).
Džajls, D. (2011). Psihologija medija. Beograd: Clio.
Grubačić, A. (2003). Noam Chomsky i kritika kapitalističke demokracije. U K. Pintarić i R. Posavec (ur.), Mediji, propaganda i sistem. Drugo dopunjeno izdanje. Zagreb: Društvo za promicanje književnosti na novim medijima i Što čitaš. Posjećeno 15. 09. 2020. URL: https://elektronickeknjige.com/biblioteke/online/mediji-propaganda-i-sistem/.
Halin, C. D. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.
Hallin, D. C., Mancini, P. (2010). Preface. In B. Dobek Ostrowska, M. Głowacki, K. Jakubowicz, M. Sükösd (eds.). Comparative Media Systems. European and Global Perspectives. Budapest – New York: Central European University Press (CEU Press).
Herman, E. S., Mekčesni, R. V. (2004). Globalni mediji. Beograd: Clio.
Jevtović, Z., Petrović, R. i Aracki, Z. (2014). Žanrovi u savremenom novinarstvu. Beograd: Jasen.
Korni, D. (1999). Etika informisanja. Beograd: Clio.
Kuprešanin Vukelić, A. (2015). Centralizacija i komercijalizacija medijskih resursa kao ograničavajući faktori u ostvarivanju slobode medija. U V. Milisavljević (ur.), Nauka i globalizacija (стр. 431–447). Pale: Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
Kuprešanin Vukelić, A. (2018). Informacione determinante medijskog sistema Republike Srpske u globalnoj medijasferi (doktorska disertacija). Pale: Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
Lorimer, R. (1998). Masovne komunikacije. Beograd: Clio.
McManus, Ј. H. (2009). The Commercialization of News. In K. Wahl-Jorgensen
and Th. Hanitzsch (eds.), The Handbook of Journalism Studies (pp. 218‒233). New York and London: Routledge, Taylor & Francis.
Mihelj, S. & Downey, J. (2012). Introduction: Comparing Media Systems in Central and Eastern Europe: Politics, Economy, Culture. In J. Downey and S. Mihelj (eds.),Central and Eastern European Media in Comparative Perspective: Politics, Economyand Culture (pp.1–14). Farnham, UK: Ashagte.
Miletić, M. (2014). Struktura i dinamika medijskog sistema Srbije: hrestomatija. Beograd: Jasen.
Milivojević, S., Milenković, D., Raković, M. (2012). Medijski sistem Srbije – UNESCO indikatori medijskog razvoja. Beograd: Centar za medije i medijska istraživanja, Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu.
Peruško, Z. (2012). Medijski sustav i medijska politika u Hrvatskoj 2010–2011. prema UNESCO-ovim indikatorima medijskog razvoja. Monitoring medija 1/2012. Zagreb: Centar za istraživanje medija i komunikacije, Fakultet političkih znanosti, Sveučilište u Zagrebu. Posjećeno 10.09.2017. URL:https://www.academia.edu/22797530/Medijski_sustav_i_medijska_politika_u_Hrvatskoj_2010_2011_prema_UNESCO_ovim_indikatorima_medijskog_razvoja_Monitoring_medija_1_2012
Petković, B., Hrvatin, S. B., Hodžić, S. (2014). Značaj medijskog integriteta: Vraćanje medija i novinarstva u službu javnosti. Regionalni pregled i istraživački izvještaj o medijskom integritetu u Bosni i Hercegovini. Sarajevo: Fondacija za razvoj medija i civilnog društva „Mediacentar“.
Radojković, M., Stojković, B. (2009). Informaciono-komunikacioni sistemi (drugo izdanje). Beograd: Clio.
Stanojević, D. (2011). Javni diskurs i savremeno novinarstvo. Časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku: Savremeni žurnalizam, trendovi, dileme i izazovi, 132: 157–167.
Tapavički Duronjić, T.(2011). Komuniciranjnje u medijasferi. Beograd: Bard-fin; Banja Luka: Romanov.
Tjurou, Dž. (2012). Mediji danas: uvod u masovne komunikacije I. Beograd: Clio.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dijele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) prije ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmjeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).