MEDIJALNI OBRT I ESTETIKA EKSCESA

  • Ivana Stojanović Prelević Filozofski fakultet u Nišu, Departman za komunikologiju i novinarstvo
Ključne reči: Mediji, estetika, medijalni obrt, estetika ekscesa

Sažetak


Evolucija medijskog sistema uticala je na ljudske oblike komuniciranja i odnos čoveka prema stvarnosti (Schmidt, 2013). Takođe, promenio se odnos medija prema čoveku. Čovek postaje sredstvo, a ne cilj medija, što je suprotno stanovištu deontološke etike koja se, između ostalog, temelji na poštovanju čovekovog dostojanstva. Nakon prelaska sa komunikativnosti na medijalnost, govori se o medijatizaciji uma (razvoj kompjutera) i o tehnocentrizmu (Krämer, 1989). Medijalni obrt podrazumeva da je forma značajnija od sadržaja, što se naročito primećuje u estetici medija, koju nakon medijalnog obrta možemo nazvati estetikom ekscesa (Lipovecki, Seroa, 2013).

               U radu je objašnjen fenomen medijalnog obrta i estetika medija karakteristična za taj period. Korišćena je deskriptivna metoda. S obzirom na to da je vizuelna kultura široko rasprostranjena, upravo zahvaljujući razvoju tehnologije i upotrebi različitih efekata, fokus medijskih sadržaja sve je više na slici, što odgovara hipotezi prema kojoj je savremeno društvo društvo slike a ne teksta (Mirzoef, 1983). Ovo je ujedno i glavna hipoteza rada, koja u zaključku biva potvrđena.

Reference

Anakijev, S. (2012). Instrumentalizacija senzacionalizma ‒ tabloidi. Stetoskop. Posećeno:3. 9. 2021. URL:https://www.stetoskop.info/psihologija-danas/instrumentalizacija-senzacionalizma--tabloidi

Bruhn, J. (2016). What is Mediality and How does it matter? Theoretical Terms and Methodology, doi: 10.1057/978-1-137-57841-9_2

Burdije, P. (2020). Narcisovo ogledalo, Beograd: Clio.

Catwright, L. Sturken, M. (2001). Practice of Looking, An Introduction to Visual Culture, New York: Oxford University Press.

Colapietro, V. (2006). Democracy as Moral Ideal, The Kettering Review, 24:3, 21‒31.

Derida, Ž. (1976). O gramatologiji, Sarajevo: Veselin Masleša.

Foster, H. (1988). Vision and Visuality. Seattle, WA: Bay Press.

Galtung, J., Holmboe Ruge, M. (1965). The Structure of Foreign News. The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers, Journal of Peace Research. 2 (1): 64–91.

Guillory, J. (2010). Genesis of the Media Concept. Critical Inquiry 36, Posećeno: 1. 8. 2021. URL: http://www.journals.uchicago.edu/t-and-c.

Gonzalo, H. F. (2012). Filozofija zombija, Beograd: Geopolitika.

Hajdeger, M (1999). Pitanje o tehnici, Predavanja i rasprave, Beograd: Plato.

Hartmann, F. (2008). Kommunikation als “Ideologie”, B. Mersmann, Th. Weber (Hrsg.), Avinus Verlag: Berlin, p. 89‒90.

Hudzik, J. (2018). From Hegel to Zielinski: An Essay from German Media Philosophy, Flusser Studies. 25, 1‒28.

Krämer, S. (1989). Das Medium als Spur und als Apparat, ed. Krämer, S. Medien, Computer, Realitet Wirklickeitvostellungen und Neue Medien, , Frankfurt, a. M. : Suhrkamp, 73‒94.

Kostanić, M. (2015). Jesu li mediji u kapitalizmu nužno kapitalistički? Mašina, Posećeno: 3. 9. 2021. URL: https://masina.rs/jesu-li-mediji-u-kapitalizmu-nuzno-kapitalisticki/

Lipovecki, Ž. (1987). Doba praznine: ogledi o savremenom individualizmu, Beograd: Knjižarnica Zorana Stojanovića.

Lipovecki, Ž., Seroa, Ž. (2013). Globalni ekran: od filma do smartfona. Beograd: Akademska knjiga.

Manović, L. (2001). Metamediji, Beograd: Centar za savremena medijska istraživanja.

Mirzoeff, N. (1983). Visual Culture: An Introduction. Posećeno: 1. 8. 2021. URL: https://cl4englishlistening.files.wordpress.com/2014/04/doc-21-mirzoeff-what-is-visual-culture.pdf

Mitchell J.W.T., Hansen, M.B.N (2010). ed. Critical Terms for Media Studies, USA: University Chicago Press.

Ralston, S. (2016). The Turn Within the Pragmatic Turn: Recovering Bernstain’s Democratic Dewey. Richards Bernstain and the Pragmatist Turn in Contemporary Philosophy, Rekinding Pragmatism’s Fire. 98-110. Posećeno: 27. 7. 2021. URL: https://www.researchgate.net/publication/304861200 doi: 10.1057/9781137352705_7

Ostin, Dž.L. (1994). Kako delovati rečima? Novi Sad: Matica srpska.

Rivero, J.J.B. (2019). „Mediality, Temporality, Social Cognition and Evolution“, Philosophies.

Sandbothe, M. (2005). Pragmatic Media Philosophy. The Basis of New Discipline in The Era of Internet. Online Publication: www.sandbothe.net.

Schmidt, S. J. (2013). Media Philosophy: A Reasonablee Program? Munster.

Stepanov, M. (2013). „What is Pragmatic Media Philosophy?“ Pragmatism Today, Vol 4, Issue 1, 85‒93.

Stojanović Prelević, I. (2020). Filozofija medija ‒ pragmatički i aksiološki aspekti medija, Niš: Filozofski fakultet.

Todorović L. (2017). Diskurs novih tehnologija Beograd: Clio.

Вујаклија, М. (1980). Лексикон страних речи и израза, Београд: Просвета (Vujaklija, M. (1980) Leksikon stranih reči i izraza, Beograd: Prosveta).

Vukadinović, M. (2013). Zvezde supermarket kulture.

Objavljeno
2021/12/30
Broj časopisa
Rubrika
Pregledni naučni članak