Aerodinamičke karakteristike aeroprofila pri kritičnim napadnim uglovima

  • Čedomir Lj. Kostić Generalštab VS, RViPVO,204.vbr
  • Boško P. Rašuo Univerzitet u Beogradu, Mašinski fakultet, Katedra za vazduhoplovstvo
Ključne reči: aerodynamic||, ||aerodinamika, performance of airfoils||, ||performanse aeroprofila, fluid dynamics||, ||dinamika fluida, airfoil shape||, ||oblik aeroprofila, critical angles of attack||, ||kritični napadni ugao,

Sažetak


Prilikom konstrukcije vazduhoplova ne sme se zanemariti ponašanje letelice u ekstremnim, odnosno blisko ekstremnim uslovima leta, kakav je let pri kritičnim napadnim uglovima, gde se normalan let može lako preobratiti u prevučen let.

U ovom radu naglašeni su bitni činioci koji utiču na ponašanje aeroprofila u letu pri kritičnim napadnim uglovima. Na osnovu dostupnih eksperimentalnih rezultata i proračuna izvršena je analiza ponašanja aeroprofila u zavisnosti od uslova strujanja (kategorisanih prema Mahovom i Rejnoldsovom broju), oblika aeroprofila, dinamike priraštaja napadnog ugla, opstrujavanja aeroprofila sa povećanjem napadnog ugla nakon dostizanja kritične vrednosti, kao i uticaja površinskih neravnina aeroprofila pri kritičnim napadnim uglovima. Prikazano je i fizičko tumačenje pada uzgona i pojave prevučenog leta. Detaljno je opisan nastanak otcepljenja strujanja oko aeroprofila i izvršena kategorizacija aeroprofila prema tipu otcepljenja i njegovom ponašanju pri kritičnim napadnim uglovima opstrujavanja.

Cilj ovog rada jeste da na savremenim osnovama aerodinamike prikaže i obrazloži problematiku i najznačajnije osobenosti opstrujavanja aeroprofila pri kritičnim napadnim uglovima, da dâ praktične preporuke prilikom izbora aeroprofila, a može biti koristan i pilotima, inženjerima i istraživačima.

 

Biografije autora

Čedomir Lj. Kostić, Generalštab VS, RViPVO,204.vbr

major vazduhoplovnotehničke službe

magistar

diplomirani inženjer mašinstva

Boško P. Rašuo, Univerzitet u Beogradu, Mašinski fakultet, Katedra za vazduhoplovstvo

redovni profesor

doktor

dipl.inž. mašinstva

Reference

Cone, D.D. 1985.Maximum Lift.NASA TN D-657.

Critzos, A. 1985.Maximum Lift NACA 0012, 0015, α=0o-180o,.NACA TN 3361.

Doenhoff, A.E. Foil sections tested in two dimensions by NACA, Low-Turbulence Pressure Tunnel, T Rpt 1283. Retrieved from www.ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19930090976.pdf

Gretchikhin, L.I. 2014. Force of the air pressure on a moving plate. Vojnotehnički glasnik/Military Technical Courier, 62(4), pp. 38-50.doi:10.5937/vojtehg62-5369

Hoerner, S.F., & Borst, H.V. 1985. Fluid-dynamic lift: Practical information on aerodynamic and hydrodynamic lift.Vancouver: Brick Town : Hoerner.

Kostić, Č. 2010.Ispitivanje karakteristika kovita aviona u letu.Beograd: Univerzitet u Beogradu, Mašinski fakultet.

McCullough,G.B.1955. Investigation of boundary layer and stalling.NACA TN 1683.

Pinkerton, I. 1996. Maximum lift 4412 Distribution. NACA T Rpt613.

von Karman,T. 2001. Lifting-line theory for a wing in non-uniform flow.Analysis of Maximum Lift,Robert A. Millikan Library, California Institute of Technology, Pasadena, California.

Objavljeno
2016/06/07
Rubrika
Pregledni radovi