Aerodinamičke karakteristike aeroprofila pri kritičnim napadnim uglovima
Sažetak
Prilikom konstrukcije vazduhoplova ne sme se zanemariti ponašanje letelice u ekstremnim, odnosno blisko ekstremnim uslovima leta, kakav je let pri kritičnim napadnim uglovima, gde se normalan let može lako preobratiti u prevučen let.
U ovom radu naglašeni su bitni činioci koji utiču na ponašanje aeroprofila u letu pri kritičnim napadnim uglovima. Na osnovu dostupnih eksperimentalnih rezultata i proračuna izvršena je analiza ponašanja aeroprofila u zavisnosti od uslova strujanja (kategorisanih prema Mahovom i Rejnoldsovom broju), oblika aeroprofila, dinamike priraštaja napadnog ugla, opstrujavanja aeroprofila sa povećanjem napadnog ugla nakon dostizanja kritične vrednosti, kao i uticaja površinskih neravnina aeroprofila pri kritičnim napadnim uglovima. Prikazano je i fizičko tumačenje pada uzgona i pojave prevučenog leta. Detaljno je opisan nastanak otcepljenja strujanja oko aeroprofila i izvršena kategorizacija aeroprofila prema tipu otcepljenja i njegovom ponašanju pri kritičnim napadnim uglovima opstrujavanja.
Cilj ovog rada jeste da na savremenim osnovama aerodinamike prikaže i obrazloži problematiku i najznačajnije osobenosti opstrujavanja aeroprofila pri kritičnim napadnim uglovima, da dâ praktične preporuke prilikom izbora aeroprofila, a može biti koristan i pilotima, inženjerima i istraživačima.
Reference
Cone, D.D. 1985.Maximum Lift.NASA TN D-657.
Critzos, A. 1985.Maximum Lift NACA 0012, 0015, α=0o-180o,.NACA TN 3361.
Doenhoff, A.E. Foil sections tested in two dimensions by NACA, Low-Turbulence Pressure Tunnel, T Rpt 1283. Retrieved from www.ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19930090976.pdf
Gretchikhin, L.I. 2014. Force of the air pressure on a moving plate. Vojnotehnički glasnik/Military Technical Courier, 62(4), pp. 38-50.doi:10.5937/vojtehg62-5369
Hoerner, S.F., & Borst, H.V. 1985. Fluid-dynamic lift: Practical information on aerodynamic and hydrodynamic lift.Vancouver: Brick Town : Hoerner.
Kostić, Č. 2010.Ispitivanje karakteristika kovita aviona u letu.Beograd: Univerzitet u Beogradu, Mašinski fakultet.
McCullough,G.B.1955. Investigation of boundary layer and stalling.NACA TN 1683.
Pinkerton, I. 1996. Maximum lift 4412 Distribution. NACA T Rpt613.
von Karman,T. 2001. Lifting-line theory for a wing in non-uniform flow.Analysis of Maximum Lift,Robert A. Millikan Library, California Institute of Technology, Pasadena, California.
Vojnotehnički glasnik omogućava otvoreni pristup i, u skladu sa preporukom CEON-a, primenjuje Creative Commons odredbe o autorskim pravima:
Autori koji objavljuju u Vojnotehničkom glasniku pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga Creative Commons licencom koja omogućava drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni rad onlajn (npr. u institucionalnom repozitorijumu ili na svojim internet stranicama) pre i tokom postupka prijave priloga, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog rada (up. Efekat otvorenog pristupa).